Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard Inspelen die gitaar!

    Laatst toch weer een gitaar gekocht, een zwarte Epiphone SG van een jongen hier in de buurt. Zie topic hieronder. Hij zei dat hij er nauwelijks op had gespeeld en dat kon wel kloppen. Er zat vrijwel nog geen krasje op. De snaarspanning was wat hoog en hij had hier en daar bovenin wat minder sustain. De prijs was Ok, ik twijfelde even maar toch maar doen.

    De hals stond lineaalrecht afgesteld, ik heb de stelpen iets losgedraaid. Kwam er ook wat meer laag onder, weten veel mensen niet. Beurtje gegeven met een nieuw setje EB 010.

    En dan maar spelen, droog oefenen voor de TV bij saaie voetbalwedstrijden. Gaandeweg kwam ie los, gaat steeds beter klinken, meer sustain, voelt ook wat losser aan.

    Dus. Gratis tip van een stuk "dor hout". Inspelen die gitaar! Niet te snel opgeven!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.358

    Standaard

    Of oude meuk kopen.

    Herken het overigens wel een beetje, maar dan vooral met mijn Kala Tenor Ukelele.
    Die kocht ik nieuw (meeste van mijn meuk is oud) klinkt nog altijd wat stug, maar ik krijg de indruk dat die steeds losser wordt.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.591

    Standaard

    Zal ik jullie maar even uit de droom helpen? De gitaar wordt niet losser, jullie gaan meer aan de gitaar wennen.
    Dus het is niet een kwestie van de gitaar inspelen (het is niet zoiets als een speaker), maar jezelf inspelen.
    Tuurlijk, goed afstellen helpt uiteraard ook maar daar zal veel of weinig spelen niet zoveel invloed op hebben, in ieder geval niet meer dan dat de snaren wat oprekken.

    "Gaandeweg kwam ie los, gaat steeds beter klinken"...... da's enorm arbitrair.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.360

    Standaard

    En hoe zit dat dan met akoestische gitaren met een massief bovenblad?Hiervan is toch min of meer bewezen dat deze mettertijd beter gaan klinken.Bij gelamineerde bovenbladen geldt dit niet.Dus akoestisch gezien zou dit ook moeten gelden voor elektrische gitarenOf de gitaarelementen dit oppikken,daar zijn de meningen over verdeeld.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.591

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lcvanderhelm Bekijk bericht
    En hoe zit dat dan met akoestische gitaren met een massief bovenblad?Hiervan is toch min of meer bewezen dat deze mettertijd beter gaan klinken.Bij gelamineerde bovenbladen geldt dit niet.Dus akoestisch gezien zou dit ook moeten gelden voor elektrische gitarenOf de gitaarelementen dit oppikken,daar zijn de meningen over verdeeld.
    Wat is dan de definitie van beter en hoe meet je dat? Als er iets verneukeratief is, dan is het ons gehoor en dan ook nog in combinatie met tijd.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Flikker toch op

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.488

    Standaard

    Met al dit soort dingen, als je het hoort, power to you en hoor je het niet, what do you care
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.360

    Standaard

    Vraag het aan willekeurig welke akoestische gitaarbouwer en hij zal mijn verhaal bevestigen.
    Zitten we er dan allemaal naast omdat het niet valt te bewijzen?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.797

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lcvanderhelm Bekijk bericht
    En hoe zit dat dan met akoestische gitaren met een massief bovenblad?Hiervan is toch min of meer bewezen dat deze mettertijd beter gaan klinken.
    Het is niet aangetoond dat ze beter - want arbitrair, zoals dml aangeeft - klinken, maar wel dat de houtnerven beweeglijker, losser, of welke naam je er dan ook aan wil geven, worden naargelang er meer op wordt gespeeld.
    Dat een gitaar daardoor resonanter wordt en beter gaat klinken is niet uit te sluiten.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.337

    Standaard

    Er is toch een filmpje dat de houtsoort bij elektrische gitaren totaal niet bijdraagt aan de toon?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top