Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: It's alive!!!!!

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard It's alive!!!!!

    Mwoehahahahaha!!!!!

    Dit was weer eens zo'n project waarvan ik eigenlijk bang was dat het op niks uit zou lopen. Een monster. Een bakbeest. Een... nouja.

    Dus bij deze de foto's dan maar in één keer, want ik denk dat ik inmiddels wel kan stellen dat hij is gelukt.

    Beginnen met de hals:



    De oplettende kijker zal opmerken: het is geen vertekening, het wordt een multi-scale nek. Zoiets heb ik één keer eerder geprobeerd, best grappig, maar iets te extreem. Deze krijgt een iets minder extreme waaier, van Gibson-mensuur 24,75" op de hoge e naar Fender-mensuur 25,5" op de lage E.

    Dan een hielblok eronder:



    Lijkt wat fors, maar dat is het ook. Dit alles omdat het voor dit gevaarte een goed idee leek om een Spaanse hiel te doen. Ook zoiets wat ik nog nooit had geprobeerd.

    Daarvoor moest dus eerst de hals zo goed als helemaal netjes in vorm, en verder gleufjes in de zijkanten van de hiel, om de zijkanten in te steken:



    U zult misschien wel denken... waar willen die zijkanten dan helemaal heen gaan..? Welnu, voor wie het nog niet begrepen had: dit wordt een Harpgitaar!
    Ik had een paar enorme lappen hout besteld, officieel een setje voor een Weissenborn, maar het lijkt hiervoor net groot genoeg. Spruce bovenblad, zij- en achterkant kersen. De eerste zijkant gebogen, en in mijn multifunctionele idioot-gevormde-instrumenten-mal:



    Dan nog wat meer stukken zijkant gebogen, en zo moet het geheel dan ongeveer aan elkaar komen te zitten:



    Een staartblok:



    Dan nog een blokje in het puntje van de cutaway:



    En met de tweede kop aan het eind is het cirkeltje rond.



    Next...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Randjes rondom, en intussen hebben we ook het bovenblad in de aanslag:



    Rozet er in, beetje bling mag best:



    En nog een extra klankgaatje in de hoorn...



    Er moeten ook balken op. Tsja, hoe pakken we dat een beetje gecontroleerd aan..?



    Het voornaamste leek mij dat het kruis om het klankgat heen ging, en dat de poten onder de brug door moeten lopen. Voor de rest is het voornamelijk een kwestie van "zo lijkt het wel ongeveer goed, op het oog..." Het helpt ook niet dat zo goed als ALLES scheef is aan dit ding. Met opzet. De hartlijn van de hals loopt net een beetje schuin ten opzichte van de hartlijn van het bovenblad, al die frets gaan alle kanten op, nouja. Het wordt uiteindelijk een beetje een wonky geval. Met als bijkomend voordeel, dat je bij alles wat niet netjes recht of haaks is, kunt zeggen dat dat met opzet was

    Dus laat ik de boel maar vastplakken dan:



    En als al die balkjes op hun plek zitten, en een beetje gefatsoeneerd zijn, dunner, uitgehold, ook dat allemaal nogal op goed geluk... dan kan het bovenblad op de zijkanten.



    Dan hebben we nog een achterblad, kersen zoals gezegd, met een strookje sierrand dat ik nog had liggen. Past hier wel mooi op:



    En voor het kastje dicht kan, niet vergeten om een plaatje onder de brug te plakken. Ook al zo'n maffe vorm, maar in theorie moeten alle snaren hier tegenaan komen te zitten.

    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    In theorie wordt dit dan ongeveer het totaalplaatje. De vorm van de brug is ook weer wat exotisch, maar dat hoort er gewoon een beetje bij op dit apparaat. Ik vond het wel een lollig idee om daarvoor dezelfde vorm te nemen die ik normaal gesproken voor mijn F-gaten ook heb...



    En als alles vast zit, dan kan eindelijk de toets er op.



    Gemier met randjes moest ook nog... O ja, vóór de toets. Ik geloof dat die op deze foto dus ook nog niet vast zit:



    Ophanghaak in zijn kont, en de nodige spuitbussen er overheen...



    En afgelopen week heb ik hem opgepoetst, en ben ik begonnen met het optuigen. Brug er op, stemschroeven, al dat...



    Laatst gewijzigd door Woml; 16 december 2023 om 15:19
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    En dan maar afwachten of er een beetje geluid uit wil komen...
    Nou, ik kan u vertellen... Dat doet het wel!



    Het is wel verschrikkelijk wennen, al die zwabberende snaren, en je wordt behoorlijk met je neus op de noten en de akkoorden gedrukt. Op zich dan ook wel weer gunstig, want daar denk ik vaak lang niet genoeg over na. Verder ben ik gewend mijn pink op het bovenblad te zetten als ankerpunt, maar daar kun je bij deze niet al te veel op rekenen. Zo'n grote spanwijdte heeft mijn hand nou ook weer niet.
    En naast dat je dus moet zorgen dat je de juiste bassnaar pakt, moet ik ook nog eens wat meer oefenen op het dempen van de bassen die ik eerder heb geplukt, anders krijg je één enorme bagger aan basnoten.

    Ik heb weer wat om me mee bezig te houden, de komende tijd...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 januari 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    1.445

    Standaard

    Mooi project. Dat ding is volgens mij enorm resonerend, tenminste mijn speakertjes staan te trillen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.357

    Standaard

    Jemig de pemig wat een ding, maar congrats, fijn gelukt zo te zien, en klinkt idd goed resonant.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.796

    Standaard

    Petje af hoor! Geweldig! Ik vroeg me af in hoeverre je een systeem had ten aanzien van de balkjes, maar ik begrijp dat het gaat volgens 'het oog van de meester'...

  8. #8

    Standaard

    Hoi hoi
    Fabelachtig stuk werk, heer W.
    Hier met z’n tweeën op de bank met open mond naar je wereld klus zitten kijken.
    Top!
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Fraai stuk werk weer
    Het resultaat mag er zijn.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.653

    Standaard

    het is een plaatjes, en het lijkt door de foto's allemaal zo makkelijk, maar ik moet er niet aan denken, dus respect!

    maar terwijl ik je zie spelen vraag ik mij dan weer af, vanwege de grote, zou je, als je weer een zo maken, een armrest zoals bij een strat erin willen gaan verwerken?

    maar misschien komt het door je positie op de bank dat het heel onhandig lijkt voor je rechterarm

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top