Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard Yamaha FG-160e losse ground-wire

    Wel een tijdje geleden heb ik een Yamaha FG-160e gekocht. Supercoole zeldzame gitaar, maar de hals is iets te dik voor mijn handen, dus ik ga ze terug verkopen. Onversterkt klinkt ze heel mooi, maar op het signaal van de pickup zit ruis. Nu zag ik ook dat er inwendig een dunne draad los zit, vermoedelijk dan dus de aarddraad. Waar moet ik deze juist terug vast solderen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Misschien kun je even door het klankgat een paar foto's maken waarop de bedrading van de pickup, potmeters en output jack is te zien.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3

    Standaard

    Hey Plant, hierbij twee detailfoto's. Het was moeilijk ivm scherpstellen om een goede foto te trekken van de onderzijde vd pickup.

    https://live.staticflickr.com/65535/...16c106f8_k.jpg
    https://live.staticflickr.com/65535/...593df06e_b.jpg

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Het gaat om de lange dunne draad die op de eerste foto naar rechts onderin buiten beeld loopt neem ik aan.

    Als ik erop google hebben deze gitaren oorspronkelijk een 'Aluminium Alloy' (dus elektrisch geleidend) brugzadel zodat je via het zadel de snaren kunt aarden net als bij een elektrische gitaar.

    Als je het zadel eruit haalt zal er in de sleuf wel een gaatje zitten waar de draad vanuit de kast doorheen gaat naar het zadel. Daar moet de draad ergens verbinding maken. Ik neem aan niet gesoldeerd, want aluminium solderen is een lastige. Misschien zat het gewoon over de lengte geklemd.

    In het ergste geval is het zadel ooit vervangen door een gewoon zadel van bv. been of TUSQ, dan kun je aarden wel vergeten.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Het gaat om de lange dunne draad die op de eerste foto naar rechts onderin buiten beeld loopt neem ik aan.

    Als ik erop google hebben deze gitaren oorspronkelijk een 'Aluminium Alloy' (dus elektrisch geleidend) brugzadel zodat je via het zadel de snaren kunt aarden net als bij een elektrische gitaar.

    Als je het zadel eruit haalt zal er in de sleuf wel een gaatje zitten waar de draad vanuit de kast doorheen gaat naar het zadel. Daar moet de draad ergens verbinding maken. Ik neem aan niet gesoldeerd, want aluminium solderen is een lastige. Misschien zat het gewoon over de lengte geklemd.

    In het ergste geval is het zadel ooit vervangen door een gewoon zadel van bv. been of TUSQ, dan kun je aarden wel vergeten.
    Bedankt voor je uitleg. Maar aj, dat laatste is dus het geval... Het lijkt me ook helemaal niet te vinden zo'n aluminium brugzadel die op een fg160e zou passen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Nee, dat wordt eerder zelf iets maken of laten maken. Geen idee wat de invloed van aluminium op de akoestische klank is trouwens.
    Als de gitaar toch de verkoop in gaat kan ik me voorstellen dat je het liever zo laat.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door swear strat Bekijk bericht
    Bedankt voor je uitleg. Maar aj, dat laatste is dus het geval... Het lijkt me ook helemaal niet te vinden zo'n aluminium brugzadel die op een fg160e zou passen.
    Plaats eens een foto van het brugdeel wat je nodig hebt, Ik heb wel vaker een alu brugdeel gemaakt er zullen er vast wel meer zijn die je willen of kunnen helpen.

  8. #8

    Standaard

    Hey Motorhan, bedankt voor je aanbod maar ik heb ondertussen al een aluminiumstrip besteld van 3x10x75mm.
    Ik heb nul ervaring, maar ik veronderstel dat ik er er wel kom met een vijl en wat schuurpapier.
    Laatst gewijzigd door swear strat; 24 november 2023 om 12:14

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    ...

    Als ik erop google hebben deze gitaren oorspronkelijk een 'Aluminium Alloy' (dus elektrisch geleidend) brugzadel zodat je via het zadel de snaren kunt aarden net als bij een elektrische gitaar.

    ...

    In het ergste geval is het zadel ooit vervangen door een gewoon zadel van bv. been of TUSQ, dan kun je aarden wel vergeten.
    Misschien wel een vreselijk domme vraag hoor, maar eh...
    Waarom moet je de snaren aarden als ze toch niet galvanisch verbonden zijn
    met de rest van de elektronica?
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Misschien wel een vreselijk domme vraag hoor, maar eh...
    Waarom moet je de snaren aarden als ze toch niet galvanisch verbonden zijn
    met de rest van de elektronica?
    Wat mij betreft geen domme vraag hoor
    Bij een elektrische gitaar zit de brugplaat met zadels of de TOM-brug ook met een draad verbonden naar de elektronica ground. Dat zal toch gedaan zijn tegen storing en dat lees ik ook in de openingspost. Snaren zijn antennes en degene die erop speelt ook, dus dat aardt je graag.

    Aan de andere kant heb ik ook een magnetisch klankgat element en dan zitten de snaren ook nergens aan ground en de enige storing die ik ervaar is brom als ik te dicht bij bv. een versterker (trafo) of verlichting zit.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top