Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 augustus 2005
    Locatie
    Flanders Fields
    Berichten
    2.008

    Standaard Gratis sampler software

    Ik ben op zoek naar een gratis sampler om voor een lesproject leerlingen iets te laten samplen, enkel met hun laptop, zonder extra instrumenten of microfoons. Dus liefst met een (kleine) bibliotheek aan effecten en instrumenten. Zelf stootte ik al op Magix Independence, LMMS en Hydrogen. Heeft iemand nog tips voor goede software, zodat ik zelf niet al te veel tijd verlies met zoeken en testen? Het is voor een richting niet specifiek op muziek gericht, eerder als een kort project. Alvast bedankt!
    Bij zijn geboorte zou er voor de kust bij P. een zeemonster zijn opgedoken dat begon te zingen. Daarnaast zou er een dubbele regenboog boven de stad zijn verschenen en gingen in heel het land de bloemen midden in de winter bloeien. Naar aanleiding van zijn geboorte zou ook een nieuwe ster aan de hemel zijn verschenen. Te koop: Jackson USA SL2H 2001

  2. #2

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Bedroom producers blog is mijn favoriete stek voor gratis software, als het er daar niet tussen staat is het vaak erg gedateerd of gewoon niet goed. Je zoekt een standalone sampler, niet een plugin?

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 augustus 2005
    Locatie
    Flanders Fields
    Berichten
    2.008

    Standaard

    Het is de bedoeling dat ze een stukje bestaande muziek sampelen en voorzien van bijv een drumtrack, een extra melodielijn.
    Bij zijn geboorte zou er voor de kust bij P. een zeemonster zijn opgedoken dat begon te zingen. Daarnaast zou er een dubbele regenboog boven de stad zijn verschenen en gingen in heel het land de bloemen midden in de winter bloeien. Naar aanleiding van zijn geboorte zou ook een nieuwe ster aan de hemel zijn verschenen. Te koop: Jackson USA SL2H 2001

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 augustus 2005
    Locatie
    Flanders Fields
    Berichten
    2.008

    Standaard

    Ja, liefst standalone. Een plugin kan natuurlijk ook. Standaard staat audacity geïnstalleerd op de laptops van de leerlingen.
    Bij zijn geboorte zou er voor de kust bij P. een zeemonster zijn opgedoken dat begon te zingen. Daarnaast zou er een dubbele regenboog boven de stad zijn verschenen en gingen in heel het land de bloemen midden in de winter bloeien. Naar aanleiding van zijn geboorte zou ook een nieuwe ster aan de hemel zijn verschenen. Te koop: Jackson USA SL2H 2001

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Als ik aan toevoegen van drumtracks en extra melodielijnen denk, denk ik toch echt gelijk aan een (gratis) DAW. In een sampler is dit niet te doen. Audacity is eigenlijk best een DAW, sort of

    Enneh, nogmaals, hoe ga je samplen zonder microfoon?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht

    Enneh, nogmaals, hoe ga je samplen zonder microfoon?
    Met de ingebouwde mic van de laptop? Vriend van me had vroeger een walkman waar je je kon opnemen, gingen we buiten van alles opnemen en dat gebruikte hij dan op zijn viersporen cassettedeckje. Was wel een gedoe.

    Als ze gewoon een stuk muziek moeten samplen dan is knippen uit een mp3 toch makkelijker?



    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 augustus 2005
    Locatie
    Flanders Fields
    Berichten
    2.008

    Standaard

    De bedoeling is inderdaad dat de leerlingen van een stukje muziek vertrekken. Ik zal het concreter maken. Voor mijn lessen Latijn wil ik een soort religieuze liederen lezen van Hildegard von Bingen die in een "vlaamse/belgische" codex staan. Die liederen zijn ooit op muziek gezet naar de partituren die we daarvan hebben:


    In de jaren '80 en '90 is dit stuk muziek vaak gesampeld, bijvoorbeeld hier:


    Ik wil met de leerlingen dus enkele andere liederen lezen in de les. Ik ben nu aan het uitzoeken of het haalbaar is om met een minimum aan middelen (laptop (met ingebouwde microfoon)) de leerlingen de muziek te laten sampelen of op een bepaalde manier te laten berwerken of herwerken. Dus er bijvoorbeeld een ritme onder te zetten, de muziek te versnellen of vertragen, de leerlingen er bijvoorbeeld nog een melodielijn aan toe te laten voegen. Ik weet dat dit niet evident is en dat de kwaliteit niet je van het zal zijn, maar ik wil graag wat uit het stramien van lezen, beschrijven, vertalen geraken en ook hun creativiteit daarin wat prikkelen. Ik ben dus nu aan het uitzoeken of het haalbaar is. Dus als jullie input hebben, laat zeker komen!
    Laatst gewijzigd door Outrage; 8 november 2023 om 17:59 Reden: l
    Bij zijn geboorte zou er voor de kust bij P. een zeemonster zijn opgedoken dat begon te zingen. Daarnaast zou er een dubbele regenboog boven de stad zijn verschenen en gingen in heel het land de bloemen midden in de winter bloeien. Naar aanleiding van zijn geboorte zou ook een nieuwe ster aan de hemel zijn verschenen. Te koop: Jackson USA SL2H 2001

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Ah oke, nou dat moet met Audacity kunnen vermoed ik?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Maar waarom samplen? Een YouTube naar mp3 converter lijkt me beter qua gebruiksgemak en geluidskwaliteit?

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top