Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.418

    Standaard Discussie uit 2009 voortzetten. :-) Pigro! Groot onderhoud zeg maar.

    Ik heb 14 jaar geleden een Pigro les paul gekocht, en mocht iemand dat niet kennen, gebruik de zoek functie en geniet.
    Ik heb er knap veel op gespeeld heel wat jaren lang, en de boel is een paar keer gevlakt, en het is denk ik niet bepaald het sterkste fretdraad wat er gebruikt is. De frets zijn op zeg maar.

    Ik ga 't zelf 's proberen! Ik heb ooit een setje van stewmac gekocht (tang, vijl, rocker etc..) en ik kijk graag naar https://www.youtube.com/@twoodfrd Ted Woodford's kanaal dus inspiratie zat gehad.

    Het plan is frets eruit, schuren, fret nibs weghalen en zelf medium jumbo frets erin kloppen..
    De 1ste drie zijn eruit.


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.658

    Standaard

    goed idee, en zeker als je er al zo een lange tijd plezier van hebt gehad.

    zijn die voren op je toets nu vuiligheid of slijtage.
    als het het eerste is zou ik zeggen: met wat nafta ontvetten en/of met een stanley mesje het eraf schrapen.


    zelf behandel ik dit soort toetst nog met Rustin Danish oil, zit wax in en kan je goed uit poetsen.
    beschermt tegen zweet en andere troep zodat je niet dit krijgt.



    succes!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.418

    Standaard

    Met name vuil en een beetje slijtage (ebben toets, best hard..) en inmiddels weggepoetst.
    Frets zijn er uit. Ik wacht nu op een aliexpress 12 inch radius blok en frets.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.418

    Standaard

    Hamertje tik...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    ziet er al weer goed uit.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Mooi werk!

    Wat ik zo geestig vind is dat een gitaar maken met de fret óver de binding, veel meer werk is dan de Gibson-wijze met de nibs. Het is lastiger, lusitert nauwkeuriger, en tóch associeren zovelen het als minder dan de nibs van Gibson. Jammer.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Wat ik zo geestig vind is dat een gitaar maken met de fret óver de binding, veel meer werk is dan de Gibson-wijze met de nibs.
    Bij een refret lijkt het me juist veel lastiger om tussen de binding (nibs) te moeten blijven?
    Lengte van de fret en positie moet exact goed zijn, want je kunt geen overlengte naderhand weg halen.
    Of denk ik verkeerd?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Bij een refret lijkt het me juist veel lastiger om tussen de binding (nibs) te moeten blijven?
    Lengte van de fret en positie moet exact goed zijn, want je kunt geen overlengte naderhand weg halen.
    Of denk ik verkeerd?
    Nee je hebt gelijk; een refret met nibs is verschrikkelijk. Echt, niet te doen. Ik had 't echter over bouwen vanaf nul. Dan is nibs veel, veel makkelijker dan zonder. Je fret de toets eerst, dán de binding erop, en schrapen maar.



    Dit is toch echt verschrikkelijk. Al die krassen haaks op de nerf richting.



    of hier, gewoon niet eens de vorm van de frets volgen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.418

    Standaard

    Ik dacht ik pruts even verder met de laatste paar frets. Hé wat is de hoek van de gitaar en hals raar? Krijg nou wat?? De nek is losgekomen!! Ik ben flabbergasted. Het is een les paul model en mijn geklop met een officieel fret hamertje heeft de nek schoon los getrilt.. Er zit amper lijm aan en hij zat voornamelijk klem denk ik. Totaal geen schade. Dus...

    Projectje gaat iets langer duren...


  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    [/QUOTE]

    Houtlijm er tussen met een klem en paar uurtjes laten zitten...en voila hij zit weer vast. Beter dat hij zo los kwam dan dat je staand stond te spelen.
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top