Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 67

Discussie: Ik wordt oudt....

  1. #21
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Leuk, van die nieuwe mix van The Gathering, Han

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Han, nogmaals, ik ken je track record, niets dan lof, maar echt ieder interview dat ik lees met bekende mixers etc geeft aan dat ze checken op bijv. autoradio, telefoon, laptop, boombox etc etc. Er zijn plugins/IRs die dat soort speakers emuleren etc. Wellicht speelt het minder in de metal wereld dat kan (ik zelf ben natuurlijk geen pro maar check een finale mix ook op laptop, mobiel en bluetooth oortjes), maar in de pop en EDM etc is dat echt standaard. Uiteraard zijn er ook mixers die hun speakers zo goed kunnen dat ze precies weten hoe hun mix op hun speakers vertaalt naar crappy speakers.

    Anyway

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.074

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Heb je die auratones wel eens gehoord?
    Geef nou es gewoon antwoord als je de vraag begrijpt ipv een wedervraag te stellen of er weer een “how can I make this about me” van te maken…

    In de studio beoordeel je het geluid op diverse monitoren en de bedoeling is dat het dan op de meeste goede speakers ook goed klinkt. Je gaat niet mixen voor een paar kutspeakertjs van 29 euro uit China


    Auratones gebruikt(e) men toch om te checken hoe het klinkt over bijv carspeakers en portable audio, ja of nee?
    en zoals Fu aangaf, er wordt ook op mono gechecked, ja of nee?
    Hoe moeilijk is dat nou om gewoon te beantwoorden, ipv wederom een wedervraag te stellen.

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Ik heb nooit zo goed begrepen wat al die audiofielen met hun equalizers...
    Als er iets is wat ik niet associeer met audiofielen is het wel equalizers.

    Maar dan in dit prachtige draadje wat meer los maakt dan verwacht lees ik een aantal termen die misschien een kern van waarheid hebben maar waar ik in de praktijk een "me reet" gevoel bij krijg.

    De eerste is in de categorie dat in een in een goede studio gemixte opname overal goed zou klinken. Ten eerste was er voor die studio waarschijnlijk een beperkte hoeveelheid tijd en geld beschikbaar was. Ik denk dat we allemaal wel 1 of meerdere albums kennen waarvan de mix beter had gekund.

    Zo ook de populaire claim dat een goede mix overal goed klinkt. Echt!?? Anno 2023 waar de gemiddelde studio bestaat uit een setje mini monitoren (met een subwoofer onder het bed) of een Bleutooth koptelefoon een laptop en een beeldscherm in een achteraf (slaap-)kamer? Ik vrees het ergste. Opnemen en mixen was een vak. Tot homestudio spullen zo goed en goedkoop werd dat elke muzikant en schooldropout zich "producer" ging noemen. Als zo'n mix voor publicatie verder is gekomen dan en blutooth speakertje in de keuken mag je van geluk spreken.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Ik heb geloof ik alleen maar kwaliteitsmixen gehoord van de tientallen (honderden?) 'zolderartiesten' die ik de laatste jaren luister. Over diverse genres. Misschien luister je de verkeerde artiesten

  6. #26
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarkS Bekijk bericht
    Geef nou es gewoon antwoord als je de vraag begrijpt ipv een wedervraag te stellen of er weer een “how can I make this about me” van te maken…



    Auratones gebruikt(e) men toch om te checken hoe het klinkt over bijv carspeakers en portable audio, ja of nee?
    en zoals Fu aangaf, er wordt ook op mono gechecked, ja of nee?
    Hoe moeilijk is dat nou om gewoon te beantwoorden, ipv wederom een wedervraag te stellen.
    Auratones zijn kleine breedbandspeakertjes en die klinken verrassend goed. Er komt uiteraard geen sublaag uit, maar het stereobeeld is prachtig. Ze klinken ongeveer als de betere deurspeakertjes in de auto.

    De veel geprezen Yamaha NS10 wil je niet in je woonkamer hebben want ze klinken kut. Maar je kunt er heel goed de balans tussen de instrumenten op bepalen en als er bagger in het laagmidden zit hoor je dat heel goed op de NS10.

    En dan de mono toets: ik denk niet dat er nog muziekliefhebbers zijn die een voorkeur hebben voor mono luisteren. Maar als je faseproblemen in je mix hebt hoor je die niet in stereo, maar druk je de mono toets in dan vallen er geluiden weg waar die fasefout in zit.

    Ik had eens iemand met een heel goedkoop keyboardje en die klonk stereo superbreed omdat liks en rechts uit fase stonden. Druk je dan de monotoets in dan valt dat geluid zo goed als helemaal weg.

    En dat is de functie van de mono toets op het mengpaneel.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #27
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Overigens zit ik ook op forums waar de audiofielen komen en die hebben niet zelden voor vermogens aan apparatuur.

    En we hadden regelmatig meetings en testdagen in de studio en daar had ik twee zuilspeakertjes staan die mijn schoonvader had gebouwd via het Philips bouwboekje, met de kleine 9710M speakertjes er in.

    Dat is een breedbandspeakertje met dubbele conus uit de jaren 50, welke het gehele frequentiegebies dat wij kunnen horen kan weergeven.

    En als die gasten dan vroegen hoe dat klonk, dan waren ze altijd verrast over dat geluid en het prachtige stereobeeld en dan heb je het over mensen die speakers hadden van soms tienduizenden.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.591

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Zo ook de populaire claim dat een goede mix overal goed klinkt. Echt!?? Anno 2023 waar de gemiddelde studio bestaat uit een setje mini monitoren (met een subwoofer onder het bed) of een Bleutooth koptelefoon een laptop en een beeldscherm in een achteraf (slaap-)kamer? Ik vrees het ergste. Opnemen en mixen was een vak. Tot homestudio spullen zo goed en goedkoop werd dat elke muzikant en schooldropout zich "producer" ging noemen. Als zo'n mix voor publicatie verder is gekomen dan en blutooth speakertje in de keuken mag je van geluk spreken.
    Onze middelste zoon is "zo'n" slaapkamer producer, letterlijk een schooldropout. Produceert EDM, met gemiddeld zo'n 30.000 maandelijkse luisteraars op Spotify. Mixt alles over een setje PreSonus Eris E8 speakers. Voor de laatste check wil hij zijn mix altijd in de auto luisteren. Legt zijn producties ter beoordeling ook voor aan de wat grotere namen in de EDM wereld en krijgt nagenoeg altijd lovende kritieken. Opnemen en mixen was een vak, als ik hem bezig hoor en zie is het nog steeds een vak. Dat wordt andermaal bevestigd als ik producties hoor van zijn leeftijdsgenoten in hetzelfde wereldje. Als ik bijvoorbeeld zie hoeveel tracks hij voor een productie gebruikt...... het is niet veel anders dan in "onze" analoge tijd.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.986

    Standaard

    Gave shizzle DML. Linkje?

    En idd, mixen (en masteren) is een vak. Maar vooral met pop en EDM is er niet echt meer een audio engineer, een aparte mixer, en soms niet eens een aparte mastererererer. Niet zelden is t one man production team (of het ruimere team uiteraard) verantwoordelijk voor meerdere of zelfs alle stappen.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2012
    Locatie
    Rijnmond
    Berichten
    563

    Standaard

    Heren dank,

    Heb genoten van al jullie bijdragen!

    Ik kan slechts luisteren en constateren.
    Dat veel oude lp's mijn inzien met afstand beter klinken qua mix in vergelijking met veel cd's sinds midden/eind jaren tachtig t/m halverwege de jaren negentig. En dan met name in de pop en nieuwere genres zoals EDM toe nog house, club en hiphop en r 'n b nieuwe definitie (Keith Sweat etc). Oude rock, funk en pop platen in de platenkast hebben mooie balans, dynamiek en diepte. Wellicht dat de digitale innovatie nog onvoldoende benut kon worden of was doorontwikkeld om bij te blijven bij de analoge norm toen dat aanbrak. Of de goede digitale shit was gewoon te duur voor de kleinere producers en artiesten nieuw aan het firmament. Anyhow, er kon steeds meer digitaal en goedkoper met alle voors en tegens en dat hebben we denk ik geweten ook en dat gaat volcontinu door vandaag de dag uiteraard jawel.


    Wel grappig, de walkman deed ook zijn intrede en de klankkasten in de huiskamer werden aanzienlijk compacter. Het eindproduct ging steeds afwijkender klinken met alle verschillende merken speakers- en configuraties die erbij kwamen. Ik bedoel de losse componenten stereo met 'gerenommeerde speakers waren al niet te vergelijken met de compactere stereosets die de markt ook overspoelden in die tijd. Geluid kon klinisch en plastic klinken. CD en modern afspeelmateriaal vulden elkaar wat dat betreft soms bedroevend 'complementair' aan.

    Heb 2 ouderwetse 3 weg Mission klankkasten staan die millenials meubels noemen. Een goede ouderwetse plaat klinkt hierop totaal anders dan op kleine oortjes, een ouderwetse of nieuwerwetse overear koptelefoon, een 2.1 of 5.1 home cinema set laat staan pc speakertjes etc. Werkelijk om versteld van te staan.

    Mooi om te lezen dat iedereen er anders in zit, anders ervaart en op een andere manier probeert te beinvloeden ten goede.

    Just another 2 cents.

    Bux.
    Laatst gewijzigd door Buxtra; 7 september 2023 om 13:41 Reden: type-o-negatives.
    Yes life isn't easy, Anyway, you can make it And if I can do it, well man so can you - Lee Clayton

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top