Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 26 van 26

Discussie: snarengeleiding

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Ik wil nog wel een duit in het zakje doen hoor. Een headstock waar de snaren onder een hoek naar de tuners lopen (van voren gezien) is eigenlijk niet zo’n goed idee.

    En een hals van mahonie… dat is een stuk minder taai dan esdoorn. Komt bovenop dat er een joekel van een bout voorop de trussrod zit waardoor er weer een hoop minder hout is en het makkelijker kan werken.

    Maar als ze het anders maken kopen de puristen het niet want niet zoals in de middeleeuwen…

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Moah... Nee. Niet mee eens.

    Die trussrod van Gibson is een antiek ontwerp, je hebt tegenwoordig trussrods waarbij véél minder hout weggehaald moet worden zodat dat stuk daar veel sterker is.

    Die angled headstock versus non-angled, tja, ik vind de angled versie veel netter, mooier, en geeft minder kans op stemmingsproblemen dan bij de straight headstock (die stringtrees zijn gewoon een drama). Én, bij angled kan je de topkam veel netter verwerken dan bij die maffe Fender-methode.

    Die angled headstock kan je heel mooi opbouwen als je die headstock simpelweg verlijmd met de scarf joint in de headstock. Verlijm er twee oortjes tegenaan, headstock veneer op de voorkant, desnoods een backstrap, en je ziet níks meer van die lijmnaad maar de headstock is wel véél sterker.

    Scarfjoint headstock, de beste oplossing op alle fronten.

    Nog een laatste over mahonie halzen: ik heb het ooit getest met een hals die ik gemaakt had, maar dan met een 10graden hoek in plaats van Gibson's 17 graden. het was verdomd lastig om die kop af te breken. Kleinere hoek, slankere trussrod. Probleem opgelost.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    Ik heb twee Luke's en een Suhr en die zijn beide enorm stemvast. Pakte die Suhr dinsdag na een week of 7 uit de tas om weer eens te repeteren en dat ding stond nog behoorlijk goed.

    Die LP is een heel ander verhaal. Zelfs met locking tuners en het uitvijlen van de topkam... Ook ongelooflijk hoe dat ding reageert op temperatuur. Geen idee wat de invloed is van alles wat er na de topkam gebeurt.
    Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met dat ding door het gebrek aan stemvastheid en ergonomie maar na de vorige keer durf ik het geen ontwerpfout meer te noemen
    Gibson's halzen zijn echt een drama. Het voelt soms aan als een natte dikke sliert spaghetti, zo flexibel.

    Heb van de week een LP uit mijn rek gepakt, waarbij ik een straight string pull headstock ontwerp heb gebruikt, een 5delige hals, en na ongeveer een jaar (getuige de laag stof) was ie nog steeds prima op stemming.

    Het probleem is dat zoveel gitaristen puristen zijn, of menen te moeten zijn, en het vertikken om naar betere ontwerpen te kijken. Dus, bouwers blijven maar die ouwe ontwerpen gebruiken wat echt dus niet nodig is.

    Zelfs mijn 1delige halzen van rosewood, pau ferro, purpleheart, of padouk, met scarf joint, benen topkam, locking tuners, en easy access heel, zijn prima stabiel. Geen gezwabber.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Genuine mahogany hardheid op de janka scale. 800, Hard maple 1450, zegt mij genoeg

    Afrikaans mahonie als sapelli is al een flink stuk harder. Maar dat is niet vintage correct he... moet het "toonhout" honduras mahonie zijn anders niet 1958.


    @orpheo. Ik bedoel niet de hoek van de headstock maar het feit dat de snaren in het midden uit de kam niet recht naar de mechanieken lopen. Bij fender gebeurd dat wel. Alleen die hoge snaren dat is idd een probleem. Maar een goede 3x3 of 4x2 headstock heeft geen hoek nodig in mijn opinie. Met staggered tuners gaat het idd nog beter.

    Wat mij helemaal verbaasd is dat veel floyd rose gitaren ook een headstock onder een hoek hebben terwijl er een locknut op zit. Totaal overbodig.
    Laatst gewijzigd door Napoje; 7 september 2023 om 12:56

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Ik heb dan weer de rare tic om bij de lage e-snaar, die bij dit type headstock (zie hieronder) achter de topkam als enige een forse knik maakt, de snaar omhoog te wikkelen: Vanaf het gat 1 winding onder het snaaruiteinde door en de tweede er bovenlangs. Het snaaruiteinde zit dan klem tussen 2 windingen. Meer windingen leg ik er nooit om, ik bepaal vooraf altijd de nodige lengte hiervoor.

    Dat doe ik bij alle andere snaren ook, maar dan van boven naar beneden, alleen de lage e-snaar wikkel ik van beneden naar boven, zodat alle snaren redelijk mooi op een rijtje liggen met ongeveer dezelfde hoek.

    Geen idee waar ik het idee vandaan heb of dat er meer mensen zijn die dit doen.

    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Er is nog een reden voor stringtrees, het tegengaan van ongewenste harmonische resonanties.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top