Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 56

Discussie: Mijn eerste!

Junior Member

Standaard

thnx No 1 hops.

Volgende stap is het fretboard. Allereerst de slots zagen met behulp van een fretzaagbox

Zie hier mijn ultramoderne vlakbank!

Radius er in geschuurd.

Dots!

met behulp van dunne pins heb ik het fretboard op de goede plek gelijmd

Laatst gewijzigd door Rosing; 21 september 2023 om 17:23

Junior Member

Standaard

.

wat een rommel op de werkbank

Junior Member

Standaard

Nu de nek de uiteindelijke vorm heeft gekregen is het tijd om de nek te bevestigen aan de klankkast. Na een paar keer 'droog oefenen' de boel gelijmd en geklemd. Weer een spannend moment.

met behulp van een verstelbare mal heb ik de sleuf in de brug gefreesd.

Het 'bouwen' van de gitaar is nu wel grotendeels klaar. over het algemeen best tevreden. Er zijn wel een aantal zaken die gewoon niet goed gingen. Ik gaf al eerder aan dat ik de nek te vroeg de uiteindelijk vorm heb gegeven. Ook heb ik een stukje binding aan de achterzijde te ver geschuurd. Dat is niet zo mooi geworden. Dit zal te zien zijn op de uiteindelijke foto's.

Nadat ik de brug positie bepaald heb en deze gemarkeerd heb met schildertape, is het schuren, schuren en nog eens schuren. Ik heb besloten om de gitaar te voorzien van een shellac finish. Ik heb geen ervaring met politoeren maar ga de uitdaging wel aan.

Ik hoop dat in mijn volgende post een gereed zijnde gitaar kan showen.

Tot de volgende!

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Rosing; 11 oktober 2023 om 14:15

Senior Member

Standaard

Klinkt allemaal zo eenvoudig wat je schrijft, maar je hebt - neem ik tenminste aan - al een behoorlijke ‘staat van dienst’ met het bewerken van hout. Ik kan me niet indenken dat een beginneling (als die al over het benodigde gereedschap beschikt) dit kan maken.
    Ik blijf het knap vinden. Benieuwd naar het eindresultaat.

Junior Member

Standaard

Bedankt Fobo. Ik hou wel van klussen thuis en daar heb ik wel wat ervaring opgedaan. Om eerlijk te zijn heb ik ook wel een soort van gereedschap fetish Daarbij ben ik in het verleden schoenmaker geweest. Dat zal ook bijdragen.

Ik realiseer dat het 'als eenvoudig' gepresenteerd wordt maar er zitten echt enorm veel uren in. Qua voorbereiding en uitvoering. Neem bijvoorbeeld het frezen van de bindingkanalen. Ik laat in deze blog alleen een foto zien waar je een ingefreesde (is dat een woord? Remork1970?) klankkast ziet. Maar voordat ik de kast überhaupt benader met een frees heb ik al vele oefenstukjes gemaakt. Ik ben deze blog begonnen in augustus volgens mij maar de eerste foto in deze blog is van eind mei.

Maar ik heb de smaak wel te pakken en ben in gedachten al bezig met mijn tweede gitaar... waarschijnlijk iets met Ebben hout als toonhout.

Junior Member

Standaard

Tijdlang bezig geweest met politoeren wat ik op zijn minst net zo moeilijk vind als het bouwproces zelf. Maar goed, hij glimt, soort van. Volgende stap is het afstellen van de top en brugkam, snaren erop, en dan is 'mijn eerste' een feit!

Laatst gewijzigd door Rosing; 8 november 2023 om 14:37

Senior Member

Standaard

Prachtig! Is de kast nou zo dik of lijkt dat door de vertekening van de foto? Mooi die afwerking met abalone; moet ’n heel gepruts zijn, lijkt me. Ben ook benieuwd naar het geluid; hoop dat je ons dat (later) ook kunt laten horen.

Senior Member

Standaard

Dat glimpt prima.

Senior Member

Standaard

Prachtig hoor, ik hoop wel dat er ook nog een mooie geluid opname volgt op youtube

Junior Member

Standaard

Gisteravond tot laat doorgewerkt maar de gitaar is nu echt klaar. Een bijzonder moment om de gitaar vanuit mijn schuurtje naar de woonkamer te verhuizen.

Ik heb er een tijdje op gespeeld er er vallen gelijk wat zaken op:

- De gitaar is niet dubbelgeklapt tijdens het installeren van de snaren. Ik had echt een plaatje in mijn hoofd van een boek die je dichtklapt, tijdens het aandraaien van de snaren. Maar de hals houdt zich prima.
    - De gitaar speelt erg makkelijk en de intonatie is (in mijn oren) goed.
    - Bij de volgende gitaar zal ik nog meer de C-vorm hals gaan nastreven. Ik dacht dat ik deze vorm er toch wel redelijk in had zitten maar vergeleken met mijn Maton 808 neigt mijn eigenbouw misschien toch iets meer naar de D-vorm.
    - de klank is nog redelijk vlak maar dit schijnt nog erg te veranderen. Heeft iemand hier ervaring mee? of kan hier iets zinnigs over zeggen?

@ Fobo: De kist is een goede 11 cm diep op zijn dikste punt, fobo. Volgens mij een redelijk standaard maat?
    Laatst gewijzigd door Rosing; 9 november 2023 om 10:25

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten