Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2001
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    579

    Standaard Digitech Drop? Of toch niet...

    Vraagje,

    We willen een aantal nummers een halve toon lager spelen ivm zanger. Extra gitaar meesjouwen heb ik niet zo'n zin in. In mijn HX FX zit een capo effect waar je een halve toon omlaag kunt stemmen, maar ik vind dat echt nergens naar klinken...

    Zou die digitech zo veel beter zijn? daar hoor ik eigenlijk alleen maar lovende verhalen over...

    Toevallig iemand die de digitech kan vergelijken met de HX FX?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Ik neem dan aan dat alles een half toontje lager spelen geen optie is wegens.. (open snaren setting?)


    Je kan natuurlijk ook omdenken, een half toontje lager stemmen en een capo gebruiken waar nodig.
    SRV deed niks anders.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.337

    Standaard

    Of een 2e gitaar voor dat ene nummer...


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Bij de karaoke band speelden we van standaard E tot drop C. Ik loste dat op door altijd drie gitaren mee te sjouwen, onze andere gitarist was daar op een gegeven moment flauw van en kocht zo'n drop dinges van Digitech. Dat ging best goed maar voelde volgens hem toch raar. Minder direct. Waar we allebei last van hadden was vergissingen, omdat het publiek de setlist bepaalde was het chaos qua omstemmen en dan is het wachten op iemand die niet goed omgestemd heeft of toch de verkeerde gitaar of de verkeerde setting op zo'n pedaal. Achteraf altijd komisch maar op het moment denk je wat gebeurt er nu weer. Maar goed, qua pedaal werkte het wel maar uiteindelijk sjouwde hij toch ook weer met extra gitaren. Geloof dat ie dat Morpheus ding ook nog geprobeerd heeft.

    Onze laatste bassist had een vijfsnarige bas en dacht er daarmee te zijn maar met al die rock en metal songs die vanuit lose snaren worden gespeeld klinkt dat dus nergens naar. Was hem niet aan het verstand te brengen.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Minder direct.
    Dit omschrijft het hele probleem met dit soort oplossingen.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.418

    Standaard

    Ik gebruik een digitech drop precies voor dat doel. Een half nootje naar beneden in een coverband tijdens oefenen of optredens werkt prima. Ding heeft wel een probleem waar ik al tig keer tegenaan ben gelopen.. Hij gaat niet automatisch uit en dan speel je het volgende nummer opeens ook een halve toon lager, je denkt Shit!!!! en je trapt 'm gauw uit, zoals ik hier demonstreer: https://youtu.be/tJZppxUgW1M
    Laatst gewijzigd door mrweird; 28 juli 2023 om 16:08

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2001
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    579

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrweird Bekijk bericht
    Ik gebruik een digitech drop precies voor dat doel. Een half nootje naar beneden in een coverband tijdens oefenen of optredens werkt prima. Ding heeft wel een probleem waar ik al tig keer tegenaan ben gelopen.. Hij gaat niet automatisch uit en dan speel je het volgende nummer opeens ook een halve toon lager, je denkt Shit!!!! en je trapt 'm gauw uit, zoals ik hier demonstreer: https://youtu.be/tJZppxUgW1M
    Haha idd...das balen...ik heb dat wel eens gehad met een nummer in drop D en dan daarna niet terugstemmen...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2001
    Locatie
    Cuijk
    Berichten
    579

    Standaard

    ik denk dat ik hem na de vakantie als we weer gaan repeteren bestel bij bax, is het niks stuur ik m retour...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Dat ging best goed maar voelde volgens hem toch raar. Minder direct.
    Gek is dat ja. De Drop ken ik niet, maar pitch is blijkbaar een "moeilijk" effect realtime.
    Ik kan met de Kemper prima overweg, maar op het moment dat je iets met pitch (100% wet) gaat doen is het helemaal ruk (en dat is niet alleen met de Kemper zo, mijn eventide unit bakt er misschien nog wel minder van). Geen idee of een luisteraar dat ook zo zou ervaringen, maar ik kan er niet mee spelen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.361

    Standaard

    Ik heb geen probleem als ik een heel oktaaf verstem maar bij een halve noot verstemmen hoor(of voel)ik 2 tonen door mekaar,waardoor ik niet echt lekker kan spelen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top