Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard godin 5th avenue kingpin II P90 Afstellen

    Mijn 1e gitaar, ik wist niet of het wat zou worden

    In de regel speelde ik deze gitaar soms heel licht versterkt, nu de behoefte aan wat meer volume is merk ik dat de pickups in vergelijking met mijn andere gitaren bijna niets doen.

    Nu zijn de elementen tijdens het afstellen van de gitaar naar beneden gebracht, vermoedelijk is deze afstand te groot.

    Dus ik vraag me het volgende af:
    Wat voor afstand zouden de pickups (2 stuks) tot de snaren moeten hebben?
    En onder de pickups zit een opbouwrand die ingekort (dunner gemaakt) zijn, zijn deze ergens verkrijgbaar?






    Alvast bedankt

    Rob

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik vond deze wel bruikbaar:
    https://wgsusa.com/node/2730

    Die opbouwranden lijken mij custom Godin dus misschien bij hun navragen?

    Mooie gitaar trouwens!

  3. #3

    Standaard

    Dank je wel,

    Ik zal Godin benaderen en in de tussentijd kijken of ik 4 veertjes kan vinden om de pickups tijdelijk “zwevend” te maken.
    Ben benieuwd of het dan beter wordt

  4. #4

    Standaard

    Ik snap het even niet.

    De pickups zitten inderdaad een beetje laag, als ik die bij de neck omhoog haal heb ik beter geluid en meer volume.
    Ik weet nog niet of dat voldoende is maar oke het is een begin.
    De pickup bij de brug doet op de snaren bijna niets, zelfs als deze bijna tegen de snaren zit hoor je heel gedempt wat…
    Als ik met een schroevendraaier de stifjes van beide pickups aanraak hoor je dit wel duidelijk.

    Zouden de snaren zo’n grote invloed hebben?

    Nu is er laatst een set Rotosound TB10’s tijdens het afstellen op gezet, ik ken dit merk niet?
    Af fabriek zou er D’Addario ECG23 jazz light 11-50 op gezeten hebben.

    Nog iets wat ik kan testen voordat ik de boel verder te demonteer en besluit andere pickups te bestellen (waar het waarschijnlijk niet aan ligt.?).



    Thanks Rob

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Kort door de bocht: die D'addario's zijn staal, die Rotosounds zijn brons.
    Het ene beïnvloedt een magnetisch veld wel, het andere niet.

    Leermomentje voor de afsteller...

    Op zulke gitaren altijd gewoon snaren voor elektrische gitaar gebruiken.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  6. #6

    Standaard

    Goed , kort door de bocht hielp een nieuwe set D’addarios al een stuk

    Dank je wel voor de tip.

    Nadat de pickup’s met een stukje rubber verhoogd waren was het nog beter, zeker de pickup van de brug doet nu tenminste iets.

    Maar het volume t.a.v. mijn andere gitaren (passief) blijft wel een flink stuk achter.
    Ik ben er niet over te spreken, nu wil ik het uiterlijk van de gitaar liever niet veranderen door andere pickups o.i.d te plaatsten (of dat zou helpen?) dus wacht ik maar even af wat Godin voor reactie gaat geven.

    Of iemand moet nog iets weten wat ik kan proberen of controleren?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Bedoel je met "... mijn andere gitaren (passief) ..." dat dat elektro-akoestische gitaren zijn, met een piezo-pickup? Dat is appels met peren vergelijken toch?

    Wat voor versterker gebruik je?
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 27 mei 2023 om 19:57
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    het lijkt op de foto's dat je snaren ver van de frets af zitten,


    je pickup bij de nek moet niet boven de frets uitkomen.
    en lijkt al op gelijke hoogte te zitten als de bovenkant toets.

    een goede afstelling zou daar winst uit kunnen halen, dus brug naar beneden zodat de snaren zakken.
    maar dit kan alleen als de afstelling van de hals en topkam goed is.

    maar om het geluid te testen.
    leg de gitaar met echte elektrische gitaar snaren op de rug.
    schuif onder de pickups wat karton om ze provisorisch te verhogen en hoor of dit wat oplevert

    je kan bijv. ook zien dat de pooltjes bij de hoge snaren wat dieper de pickup in zitten, dus daar is ook nog wat winst.

  9. #9

    Standaard

    Sorry,

    Aan je reactie begrijp ik dat ik “passief “ verkeerd gebruik (?).

    Ik vergelijk het o.a. met mijn gretsch G5220. Daar zitten volgens mij PAF elementen in.
    Nu ben ik in deze materie niet zo’n ster dus weet ook niet goed wat ik moet verwachten en zoek ik misschien dingen die er nu niet (meer) zijn.
    Maar als ik bij gitaar 1 (Godin) op 3/4 volume redelijk geluid heb (en mezelf net kan horen naast een piano) terwijl dit bij gitaar 2 (Gretsch) op een kwart is vind ik dat een groot verschil.
    Als ik bij gitaar 2 op 3/4 volume heb kan ik mij prima verstaanbaar maken.

    Het versterktje wat ik nu even gebruik (mijn sleep voor een uurtje oefenen mee) is een laney cube 8, heb hem nog niet aan mijn Fishman geprobeerd. Dat kan ik morgen ook nog proberen.

    Als ik mijn akoestische gitaren met brug-piezo (en inwendige voorversterkertjes op 9 volt batterij ) aan deze versterker hang is het volume wel even anders.
    Laatst gewijzigd door Gather38; 27 mei 2023 om 20:30 Reden: Gitaar 1 en 2 omgedraaid

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Okee, my bad, je doet het goed. Je hebt gelijk als je een vergelijkbare output verwacht tussen de Gretsch en de Godin over de Laney. Niet aan de Fishman hangen, niet nodig, de Laney moet het kunnen.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top