Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard 5F1 Champ kapt ermee - hulp bij trouble shooting please!

    Mijn 5F1 Champ kapte er gisteravond plotseling mee.... na een soort hoge 'ffwieeeet" tone geen geluid meer en rook!!

    Uitgezet, opengemaakt en de 10K 'dropping resistor' in de hoogspanningsvoeding (B+) blijkt zwart geblakerd (2W power rating). Is de eerste weerstand na de 5Y3 gelijkrichter.

    Met de eindbuis eruit (6V6) gaat het goed, met de eindbuis erin klapt 'ie weer (wordt heet en gaat roken)........ mag ik concluderen dat er een kortsluiting in de 6V6 eindbuis zit? Buis ziet er prima uit, niets aan te zien.... Of zou het ook een kortsluiting in de 2e elco (10uF) kunnen zijn? (Die ziet er op het oog ook nog prima uit.)

    Als ik de B+ meet (dus zonder de eindbuis erin) is die nu 454V... is dat niet erg hoog? (die was 378V heb ik ooit genoteerd) Zelfs met de eindbuis eruit?
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Na wat googlen denk ik dat het de eindbuis is. Ik zal de weerstand van de elco direct na de weerstand ook even meten om er zeker van te zijn dat die geen kortsluiting heeft. Zelfde voor de weerstanden aan schermrooster en kathode, even checken of die niet meegegaan zijn.

    Nu eerst maar een nieuwe 6V6 aanschaffen want die had ik niet meer liggen (m'n Champ is de enige amp die een 6V6 gebruikt)
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    De stroom van de eindbuis gaat door de twee watt weerstand?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Als je 10K weerstand in de B+ lijn gaat roken is er duidelijk iets wat te veel stroom trekt. Je anode takt af voor de weerstand, dus vermoedelijk een sluiting in de scherm van de eindbuis.

    Zijn de 378V en 454V beide gemeten onder dezelfde condities? Of is de ene met eindbuis en de andere zonder eindbuis gemeten?

    Ik verwacht dat een nieuw eindbuisje het oplost. Eventueel even je 10K weerstand checken.

    Edit; en even je bias afstellen uiteraard
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Als je 10K weerstand in de B+ lijn gaat roken is er duidelijk iets wat te veel stroom trekt. Je anode takt af voor de weerstand, dus vermoedelijk een sluiting in de scherm van de eindbuis.

    Zijn de 378V en 454V beide gemeten onder dezelfde condities? Of is de ene met eindbuis en de andere zonder eindbuis gemeten?

    Ik verwacht dat een nieuw eindbuisje het oplost. Eventueel even je 10K weerstand checken.

    Edit; en even je bias afstellen uiteraard
    Thanks!

    Nee 378V met (gezonde) eindbuis en 454 zonder, dus dat zal het verschil toch wel verklaren. Ik had alleen niet verwacht dat dat nog zoveel zou schelen.

    Qua bias: het is een single ended 5F1; valt niet veel aan te bias-en ;-)
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    De stroom van de eindbuis gaat door de twee watt weerstand?
    yup!

    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Nietus, bedoelde de anode stroom, verkeerd begrepen. Ik sluit me aan bij de woorden van Thiez

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Thanks!

    Qua bias: het is een single ended 5F1; valt niet veel aan te bias-en ;-)
    De 470 ohm weerstand in de cathode regelt de bias. Je hebt geen variabele bias maar je kan wel degelijk de ruststroom afstellen.
    1 Nieuwe buis er in zetten
    2 weerstand meten van de primaire kant van je OT
    3 spanning meten op het knooppunt van de 10k weerstand en de draad naar je primaire OT wikkeling
    4 spanning meten op pin 3 van de 6v6
    5 het verschil van de gemeten spanningen delen door de gemeten weerstand, dit is de stroom door de buis.
    6 deze stroom vermenigvuldigen met het voltage op pin 3 geeft het wattage. Volgens mij kan een cathode bias amp overigens prima wat hoger in bias zitten.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 23 mei 2023 om 13:24
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    De 470 ohm weerstand in de cathode regelt de bias. Je hebt geen variabele bias maar je kan wel degelijk de ruststroom afstellen.
    1 Nieuwe buis er in zetten
    2 weerstand meten van de primaire kant van je OT
    3 spanning meten op het knooppunt van de 10k weerstand en de draad naar je primaire OT wikkeling
    4 spanning meten op pin 3 van de 6v6
    5 het verschil van de gemeten spanningen delen door de gemeten weerstand, dit is de stroom door de buis.
    6 deze stroom vermenigvuldigen met het voltage op pin 3 geeft het wattage. Volgens mij kan een cathode bias amp overigens prima wat hoger in bias zitten.
    Oh zo, ja natuurlijk heb je gelijk in. Maar zouden er zulke grote variaties in 6V6 buizen bestaan dat ze dergelijk grote (schadelijke) ruststroom trekken dat ze extra snel 'opbranden'? Of andere extreem: zo koud dat je amp waardeloos klinkt? Nou ja, valt niet uit te sluiten natuurlijk.

    Ik heb wel een bias-probe voor 6L6, die moet ook werken voor 6V6 toch? Zelfde pin-connecties meen ik? Heb begrepen dat je met een probe wel een iets hogere ruststroom meet dan de werkelijke.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Het zal verwacht ik wel meevallen, maar zeker altijd even bias checken wanneer je een nieuwe buis er in gestoken hebt.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top