Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard waar Boss ME50 onderdelen te vinden/bestellen

    Hallo Allemaal.
    Na een succesvol vervangen van de master volume pot in de ME50, kom ik er achter dat de 11 standen draaischakelaar voor het kiezen van de OD/DS pedalen niet op alle standen werkt.

    Nu kan het natuurlijk zijn dat er op chip gebied wat mis is, maar ik zou die schakelaar willen vervangen.
    Hij staat als volgende in de onderdelenlijst
    switch VR17
    F3279803 RD901-40-125F-B54-11D POTENTIOMETER 11 CLICKS 50KB

    even wat aan het zoeken geweest, maar lijkt niet te vinden, maar misschien zijn er hier leden die wat tips hebben waar te zoeken?

    (ps, maar misschien is hij ook wel te reinigen of zoiets, dus alle tips zijn welkom)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Heb je de importeur al geprobeerd?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Heb je de importeur al geprobeerd?
    nee, nog niet.
    je wordt verwezen naar een service center of dealer netwerk
    https://www.roland.com/nl/support/spares/?lang=nl-NL

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Je zou hem met hetzelfde goedje kunnen doen waar ze gewone pots mee reinigen. Gewoon even daarop googlen.

    Ik heb dat ook met één van mijn synths dat de 16 voudige endless decoder niet meer werkt.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door miyaru Bekijk bericht
    Je zou hem met hetzelfde goedje kunnen doen waar ze gewone pots mee reinigen. Gewoon even daarop googlen.

    Ik heb dat ook met één van mijn synths dat de 16 voudige endless decoder niet meer werkt.
    Ik zou dit dan proberen met wasbenzine.
    Een Yamaha orgel reparateur gebruikte dit ook, samen met een kleine insulinespuitje met zeer fijne naald kom je op veel plekken.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Contactspray met een meegeleverd dun buisje voldoet niet?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Contactspray met een meegeleverd dun buisje voldoet niet?
    dat levert ook vaak wel een plakkerig goedje op en wasbenzine verdampt sneller.
    en dat dunne buisje is nog veel te dik voor die mini potmeter.
    als ik een potmeter open maak om hem te reinigen doe ik dit met 96 alcohol.

    heb inmiddels een van de service centers een mail gestuurd en zal vandaag even bellen.

    wel is die draaipotmeter met 11 standen en een weerstandswaarde voor mij een vreemd ding.
    hoe kan je met 3 contacten 11 standen bedienen, las ergens ook al de term puls schakelaar.
    geen idee wat ik mij daarbij moet voorstellen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht

    wel is die draaipotmeter met 11 standen en een weerstandswaarde voor mij een vreemd ding.
    hoe kan je met 3 contacten 11 standen bedienen, las ergens ook al de term puls schakelaar.
    geen idee wat ik mij daarbij moet voorstellen.
    https://nl.rs-online.com/web/c/passi...chTerm=Encoder

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    wel is die draaipotmeter met 11 standen en een weerstandswaarde voor mij een vreemd ding.
    hoe kan je met 3 contacten 11 standen bedienen, las ergens ook al de term puls schakelaar.
    geen idee wat ik mij daarbij moet voorstellen.
    Wat je je moet voorstellen is een doodgewone draaipot waar een gelijkspanning op wordt gezet en waarvan de spanning op de wiper door een AD omzetter wordt gefrommelt. Wat ze er aan hebben toegevoegd is een klein stukje mechanica waardoor het ding geen continue feel meer heeft maar lijkt te klikken. In 11 stapjes over de complete range. En daarmee zal die AD waarde ook in 11 ranges terecht komen. En nee Frans, geen rotary encoder. Da's weer iets anders.

    Dat stukje mechanica?
    Een veel bekender variant is de pot met center click. Vaak gebruikt bij bijvoorbeeld de balance control van audioversterkers. In dit plaatje zie je zo'n ding:


    Zie je die langwerpige verticale sleuf in het midden op de achterzijde ? Op het draaiende gedeelte binnenin zit een klein verend deel, vaak met een kogeltje, wat, als de op in z'n centerpositie staat, precies in die gleuf valt. Dat voel je als een klikje. Als je dus meer van die sleufjes toevoegt krijg je meer klikjes.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Dat stukje mechanica?
    Een veel bekender variant is de pot met center click. Vaak gebruikt bij bijvoorbeeld de balance control van audioversterkers. In dit plaatje zie je zo'n ding:


    Zie je die langwerpige verticale sleuf in het midden op de achterzijde ? Op het draaiende gedeelte binnenin zit een klein verend deel, vaak met een kogeltje, wat, als de op in z'n centerpositie staat, precies in die gleuf valt. Dat voel je als een klikje. Als je dus meer van die sleufjes toevoegt krijg je meer klikjes.
    zo zie je maar weer dat je nooit uitgeleerd raakt.
    Dankjewel!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top