Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard waardedaling tengevolge van (gerepareerde) headstock breuk

    Mag ik jullie wat vragen?
    Vandaag een gitaar binnengekregen waar ik al heel lang mijn oog op had: een Tokai Les Paul Reborn LS 80 uit 1979. (oftewel: eendelige mahonie body, eendelige mahonie hals, massieve essen 'plain' top, 18 graden halshoek, fret-nibs en nitrolak met originele oude Tokai koffer (zwart met groen interieur). Gekocht bij de in Tokai-kringen bekende Mark Fletcher (japanguitars). UPS leverde 'm af en bij openmaken van de koffer bleek de headstock gebroken te zijn. Mark Fletcher claimt de schade nu bij UPS (we hadden de zending extra verzekerd) maar het is een waanzinnig mooie gitaar (old sunburst met een plain top, Seymour Duncan 59 in nek positie en een SD Pearly Gates bij de hals, gewikkeld door mevrouw Juarez) die ik al lang wilde hebben en ik denk er over om 'm toch te houden en de breuk te laten repareren. Nou is de vraag niet alleen wat het kost om de halsbreuk te laten repareren maar ook wat de waardevermindering is (oftewel: wat regelen Mark en ik met UPS). Bij Faber in Duitsland is recent zo'n gitaar verkocht voor ongeveer 2500 euro (wat ik er voor heb betaald, inclusief vintage Tokai koffer, laat ik even voor wat het is.). Mark denkt dat hij deze gitaar met gerepareerde halsbreuk zou verkopen voor 1500 euro. Maar dat is nu, en niet 'in de toekomst'. Bovendien: als ik uitga wat onze 'Oosterburen' voor een dergelijke gitaar 'zonder halsbreuk' zouden betalen dan fiets ik zomaar 1000 piek in waarde achteruit. En hoewel ik gitaren niet koop als beleggingsobject, heb ik als stelregel dat ik er bij verkoop na verloop van enige tijd graag voor terug kan krijgen wat ik er zelf voor heb betaald (per slot van rekening moet mijn weduwe ook een gunstig vooruitzicht hebben). Dus: SHOOT.... hoeveel is de waardedaling van zo'n 1979-er Tokai tengevolge van een goed gerepareerde headstock-breuk? Grtz, Mike.
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Ik zou me even over de verliefdheid heen zetten en gitaar linea recta terug naar MF incl alle sores.

    MF verkoopt LS-80's voor 1800 dus ik snap zijn rekensommetje naar jou van 300 waardevermindering bij nekbreuk omdat hij verkoper is maar als koper heb ik ander rekensommetje:

    Als een reparatie 300 eu kost en mijn gitaar is daarna nog maar 1000 eu waard dan wil ik daar niet meer dan 700 eu voor betalen.
    Als ik er even van uitga dat je MF 2000 betaald hebt (1850 + 150 vervoer) dan moet hij jou 1300 eu retourneren.
    Zit je nog met een gitaar waarvan je je afvraagt of je er gelukkig mee wordt en lastig te verkopen is.
    Maar goed, MF wil jou nu 500 eu schadeloos stellen dus daar gaan jullie niet uitkomen hence: terug naar douce France.

    Ik snap dat ik hem laat betalen voor de vervoerskosten maar moet ie maar beter inpakken.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 19 april 2023 om 18:14
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Helemaal eensch met Pepe, MF probeert van zijn probleem nu even jouw probleem te maken. Volgens mij was jouw uitgangspunt een ongeschonden Tokai, niet een gerepareerde.

    Op zich wel een bijzondere uitvoering natuurlijk, met een SD zowel bij de nek als de hals....

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    I get your point Pepe, echter: Mark heeft nog geen bedrag genoemd; hij maakt het ook niet mijn probleem. Het is alleen maar een afweging die ik zelf wil maken. De schadeclaim is in handen van UPS en hun verzekering. Persoonlijk heb ik blijkbaar minder moeite met een (= deze) gitaar met een goed gerepareerde headstock breuk, daar zijn er veel van en het hoeft geen afbreuk te doen aan geluid en bespeelbaarheid. Inderdaad is een gitaar met headstock-breuk niet een gitaar die ik gekocht zou hebben maar wanneer het 'mijn ' gitaar was en het was mij overkomen (wat mij nog nooit gebeurd is sedert 1975... en ik heb aardig wat gibson en gibson stijl gitaren (en gehad) dan zou ik 'm laten repareren en m houden. Als UPS mijn prijs uitkeert en het ding moet terug naar La Douce France; so be it. Moet ik een andere zoeken die ik net zo tof vind. Over verliefdheid heen zetten..... als ik dat had gedaan, had ik nu niet mijn vrouw uit duizenden gehad. Maar I'm a sucker.
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    even ter illustratie: een paar geleden op reverb: https://reverb.com/item/6789050-toka...ld-1980-europe
    Ook met een gerepeerde halsbreuk en toen 1300 piek gevraagd.
    Laatst gewijzigd door MikeD; 19 april 2023 om 19:44
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Als je er maar blij mee bent.
    Je moet alleen wel begrijpen, het is MF's gitaar, zijn misfortune en zijn verzekering alleen staat die gitaar nu toevallig bij jou.

    Met Reverb wordt vaak geschermd door verkopers maar je moet naar de verkoop prijs kijken niet waar het voor te koop staat.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Ik heb in ik weet niet hoeveel jaren ik weet niet hoeveel Les Pauls bespeeld en in bezit gehad, van Hondo via Ibanez en Tokai tot Gibson LP Custom. Uiteindelijk is die ene overgebleven die me het meest raakte, qua looks, feel & sound: een Gibson LP Studio uit 2001. Mijn Les Paul. En ja, die heeft een (keurig) gerepareerde kopbreuk, maar dat maakt dus gitaartechnisch of emotiegewijs niets uit.

    Ik heb deze gekocht (met kopbreuk) in de tijd dat Studio's nog niet duur waren, zo'n 20% onder de toen gangbare prijs, en ik weet ook zeker dat ik er nu wel iets meer voor kan krijgen. Maar verkoopwaarde is geen argument meer als je DE Les Paul hebt gevonden. Mooie Les Paul? Duizenden euro's. Kopbreuk? Honderden euro's. Plezier van The One LP For You? Priceless.

    Van het verhaal van TS word zelfs ik flauw. Man, je wacht al zo lang, dan heb je 'm gevonden, hij wordt eindelijk opgestuurd, dan maak je die koffer open en... &*#$*$@#8(^!. Je hebt nog geen eens de kans gehad om 'm te bespelen of te horen, dus dat kun je ook niet beoordelen. Het is wel een gitaar waar je naar gezocht hebt en moeite voor gedaan hebt, en je ziet er nog steeds potentie in dus dat telt ook. Hoeveel is de waardedaling? Geen idee. Hoeveel is het jou waard om DEZE gitaar te herstellen, te bespelen, aan de muur te hebben hangen? Ook geen idee. Maar het gaat dus niet alleen om geld.
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 19 april 2023 om 20:04
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Maar het gaat dus niet alleen om geld.
    Maar nu even wel.

    Als emotie een factor is dan toch aan de zijde van verkoper die de gitaar 25 jaar geleden in Japan kocht en hem nu verkoopt, niet bij de koper die er nog geen noot op gespeeld heeft.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    We zijn niet allemaal zo down to earth als jij, Pepe.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Fletcher ken ik heel lang onder zijn naam General Unrest op het Tokai en LP forum, later ebay en nog later zijn website. Hij is betrouwbaar maar een handelaar, het gaat om de centen.

    Ik heb volgens mij wel 's een gitaar van hem gekocht, beetje raar dat ik dat niet zeker weet maar ach...
    ik ben al lang blij als ik weet waar ik mijn sleutels gelaten heb.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top