Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 26
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Volgens mij is dat de standaard witte houtlijm. Daar heb ik destijds ook m’n nieuwe schuimranden op de conussen geplakt.
    Ja, en dat hecht natuurlijk perfect op de metalen rand.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E-J Bekijk bericht
    Je kunt bij speakerrepairshop het zgn. veiligheidsblad bekijken. Daar staat dat het 'Frencken Elastische contactlijm' is. Nog even elders gezocht maar deze kun je op het oog enkel in grote hoeveelheden krijgen (liters).

    Ik heb nog een eind jaren '70 Marshall 4x12 kast die ooit is voorzien van een lelijke witte cremige slangenleer tolex. Deze moet ooit eens zijn oude look terug krijgen (als ik het aandurf zelf te doen). Nu weet ik meteen welke lijm daarvoor gebruikt kan worden. Bedankt!
    Die lijm kun je gebruiken. Ik heb ook al goede resultaten gehad met bisontix. Voordeel is dat de waterbasis lijm dun genoeg is om te kwasten, terwijl bisontix met lijmkam opgebracht moet worden. Bisontix heeft wel een iets grotere kleefkracht, maar goed, hoeveel heb je nodig voor tolex? Tot dusver zitten beide tolex er nog strak omheen.

    Tolex zelf is overigens ook te bestellen bij tubetown. Het merendeel van wat tonefactory levert komt overigens ook van tubetown.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ja, en dat hecht natuurlijk perfect op de metalen rand.
    Geen idee, die conussen zitten pas ruim 11 jaar vast dus er kan allicht nog van alles gebeuren. Maar jij hebt dus minder goede ervaringen daarmee?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Die lijm kun je gebruiken. Ik heb ook al goede resultaten gehad met bisontix. Voordeel is dat de waterbasis lijm dun genoeg is om te kwasten, terwijl bisontix met lijmkam opgebracht moet worden. Bisontix heeft wel een iets grotere kleefkracht, maar goed, hoeveel heb je nodig voor tolex? Tot dusver zitten beide tolex er nog strak omheen.

    Tolex zelf is overigens ook te bestellen bij tubetown. Het merendeel van wat tonefactory levert komt overigens ook van tubetown.
    Doodgewone witte PVA lijm voldoet prima inderdaad. Bijkomend voordeel is dat je geen oplosmiddelen opsnuift.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Doodgewone witte PVA lijm voldoet prima inderdaad. Bijkomend voordeel is dat je geen oplosmiddelen opsnuift.
    Ik doelde eigenlijk op de waterbasis flexibele contactlijm. Een contactlijm is fijn voor tolex lijmen. Als je kiest voor houtlijm kan dat, maar dan zou ik altijd kiezen voor de methode om het in te lijmen en het later met een warm strijkijzer aan te brengen (evenals het aanbrengen van fineer).
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Geen idee, die conussen zitten pas ruim 11 jaar vast dus er kan allicht nog van alles gebeuren. Maar jij hebt dus minder goede ervaringen daarmee?

    Houtlijm hecht niet op metaal, dat ze bij jouw nog vast zitten is geluk. Mogelijk als het onder een hoek is vast gezet dat het meer houvast heeft maar zeker geen gegarandeerde verbinding.

    Ervaring heb ik er niet mee want ik heb nooit een poging ondernomen om foute lijm te gebruiken. Wel weet ik dat houtlijm wat per ongeluk op het metaal terecht komt er heel makkelijk weer af gaat en er zeker geen sprake is van een goede hechting.

    Tegenwoordig zijn er veel alternatieve soorten maar in de jaren 70/80 gebruikte ik voor herstel gewone bison kit, de draderige dus in de groene tube. Deze hecht erg goed en blijft ook een beetje soepel.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Dit zie je wel vaker, de een zegt ervaring te hebben dat iets werkt, terwijl de ander zegt dat dit niet kan en dus geluk is, zonder het ooit geprobeerd te hebben. Over E10 zijn vergelijkbare verhalen te lezen.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Houtlijm op metaal smeren lijkt me beter vergelijkbaar met diesel in je benzineauto gooien.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Witte contactlijm een andere naam geven, houtlijm bijvoorbeeld, maakt het geen andere lijm. maar goed, ik heb er dus ervaring mee en de mensen die dat niet hebben weten het beter. Daar ben ik inmiddels al wel aan gewend.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Witte contactlijm een andere naam geven, houtlijm bijvoorbeeld, maakt het geen andere lijm. maar goed, ik heb er dus ervaring mee en de mensen die dat niet hebben weten het beter. Daar ben ik inmiddels al wel aan gewend.
    Het feit dat je nog steeds witte contactlijm en houtlijm als hetzelfde ziet, heb je waarschijnlijk witte contactlijm gebruikt op je speakers. Houtlijm is wel degelijk iets anders dan de flexibel blijvende witte contactlijm. En ja, ik heb met beide ervaring zoals gezegd, de contactlijm voor speakers en tolex plakken, de houtlijm voor u raad het al, hout.

    Ik kan even kijken of ik het blikje contactlijm nog heb, anders kan ik best even aantoonbaar bewijs geven dat het 2 verschillende lijmen zijn.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    De fout begon al bij de fabrikant die “houtlijm” op het flesje liet drukken.
    Maar ik ben ook zo iemand die remmenreiniger en een boormachine gebruikt om een grasmaaier te starten dus weet ik veel?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top