Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Level switcher

  1. #1

    Standaard Level switcher

    Hallo elektrische gitaristen,

    ik ben op zoek naar een gizmo waarvan ik niet weet of het bestaat. Simpel gezegd een passive volume pot om aan de gitaar band te bevestigen met een aan/uit drukknop voor de vingers. Wellicht heeft één van jullie hier al eerder een oplossing voor gevonden en kan ik in de juiste richting worden gewezen.

    Het gaat om het wisselen tussen een vervormde sound van de versterker(s) naar een cleane sound zonder distortion pedaal of channel switcher. Dit doe ik meestal met de volume pot van mijn gitaar óf als het nodig is om heel snel trapsgewijs te switchen met een booster pedaal. Met b.v. een Keeley Katana of Electro Harmonix LPB-1 kun je natuurlijk naar clean switchen door het pedaal in level te verlagen i.p.v te boosten. Dit is eigenlijk wat ik zoek maar dan in passieve vorm, te bedienen met de hand i.p.v. voet, zodat ik hem op mijn gitaar band kan hangen. Op die manier heb je niet per se een pedal board nodig als je geen andere effecten gebruikt en kun je toch vlug naar een constant clean level switchen. Dat kan lastig zijn, als het allemaal nauw luistert, om elke keer op de sweet spot te landen met de gitaar volume knop. Dat je iedere keer op exact hetzelfde level uitkomt zou nog een voordeel zijn van een switch.

    Een booster pedaal aan je gitaar band hangen is natuurlijk een optie. Mijn probleem daarmee is dat ik een stomp knop niet gemakkelijk met mijn vinger in kan drukken. Vaak hebben booster pedalen die klein genoeg zijn om aan je gitaar band te hangen geen batterij compartiment dus dan wordt het sowieso lastig.

    Weet iemand hier misschien een goede oplossing voor?

    M.v.g.,

    Vincent
    Laatst gewijzigd door VincentZaalberg; 13 mei 2023 om 13:40

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Voorversterkertje in de gitaar of aan de band, is het uitgangssignaal laagohmig. Misschien een zender, ken die dingen verder niet. Doosje met pot kan ook, maar dat heeft volgens mij geen voordeel boven de volumepot op de gitaar.

  3. #3

    Standaard

    Okay bedankt tmms. Ik probeer te googelen op de termen die je noemt. Maar kom niet echt ergens op uit.
    Heb je misschien een voorbeeld met link?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Kan je niet met een klein schakelaartje op/in je slagplaat monteren met een trimpotje eraan onder je slagplaat, één keer goed stellen en je schakelt zo naar een lagere gainsetting.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door miyaru Bekijk bericht
    Kan je niet met een klein schakelaartje op/in je slagplaat monteren met een trimpotje eraan onder je slagplaat, één keer goed stellen en je schakelt zo naar een lagere gainsetting.
    En als je die schakelaar nou onderdeel maakt van 1 van de controls van je gitaar in de vorm van een Push-Pull pot hoef je helemaal niet meer te hakken en breken.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    En als je die schakelaar nou onderdeel maakt van 1 van de controls van je gitaar in de vorm van een Push-Pull pot hoef je helemaal niet meer te hakken en breken.
    Ja dat is nog beter, had ik even niet aan gedacht!

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door miyaru Bekijk bericht
    Kan je niet met een klein schakelaartje op/in je slagplaat monteren met een trimpotje eraan onder je slagplaat, één keer goed stellen en je schakelt zo naar een lagere gainsetting.
    Hi miyaru en Dirk_Hendrik, dat is ook een gedachte waar ik kort mee heb gespeeld. Want dat geeft natuurlijk het meeste speel gemak. Ik dacht b.v. aan zo'n Bayu Telecaster switch op de volume knop. Maar ik wil de switcher graag in combinatie met iedere gitaar kunnen gebruiken. Modden van al mijn gitaren gaat me te ver, ik laat ze liever zoals ze zijn. Dus het is echt een losse switch waarnaar ik zoek...

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VincentZaalberg Bekijk bericht
    Hi miyaru en Dirk_Hendrik, dat is ook een gedachte waar ik kort mee heb gespeeld. Want dat geeft natuurlijk het meeste speel gemak. Ik dacht b.v. aan zo'n Bayu Telecaster switch op de volume knop. Maar ik wil de switcher graag in combinatie met iedere gitaar kunnen gebruiken. Modden van al mijn gitaren gaat me te ver, ik laat ze liever zoals ze zijn. Dus het is echt een losse switch waarnaar ik zoek...
    Vraag je af hoeveel gitaarspul er te krijgen is om aan je gitaarband te hangen.... of om rechtstreeks in je gitaar te prikken zoals van die jaren 70 boostertjes enzo . Zie je nooit meer en ik zou zeggen dat daar een reden voor is.
    Dan vrees ik dat je toch echt aan DIY moet gaan denken. Niet echt complex overigens. 2 jacks, een pot en een schakelaar in een mini-kastje. Dat kan je!
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  9. #9

    Standaard

    Dirk, ja inderdaad. Ik zat ook al aan DIY te denken. Of even langs bij Adesign, wellicht wil Anton nog wel wat maken.
    Dank voor je suggesties.
    Ik vond trouwens het onderstaande pedaal nog. Is misschien ook een optie als ik de draaiknop vervang met iets kleiners en de stugge stomp knop vervang met zo'n makkelijk klikkende.

    https://www.youtube.com/watch?v=81bAnok7hVM

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.589

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Vraag je af hoeveel gitaarspul er te krijgen is om aan je gitaarband te hangen.... of om rechtstreeks in je gitaar te prikken zoals van die jaren 70 boostertjes enzo . Zie je nooit meer en ik zou zeggen dat daar een reden voor is.
    Dan vrees ik dat je toch echt aan DIY moet gaan denken. Niet echt complex overigens. 2 jacks, een pot en een schakelaar in een mini-kastje. Dat kan je!
    Ik zie het voordeel niet van de wens om iets aan je gitaarband te hangen t.o.v. een passief pedaaltje, maar da's uiteraard persoonlijk.
    Mocht een los pedaal, je hebt er immers geen pedalboard voor nodig om één pedaal transportabel te maken, toch een optie zijn, dan voldoet iedere (passieve) A/B switch - wél even een potmeter inbouwen, ben je voor hooguit een paar tientjes klaar.
    Heb ooit zelf zoiets gemaakt met een DOD A/B box.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top