Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 39
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Een eindversterker is net een vrouw: stop er minder in en er komt minder uit.

    Ik gebruikte een volume pot in een bakje om bij mijn versterker het solo/slag volume te bepalen: fx-loop aan, volume pot aktief en minder hard, loop uit: harder.

    Geneuzel over waar het precies aan ligt is niet zo relevant zolang het werkt. Ik gebruikte een andere waarde dan voor een gitaar qua pot, een 100k. Weet niet meer waarom, gegoogled denk ik.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Rinze; 7 maart 2023 om 12:17
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Bijkomend voordeel is dat je je voortrap verder open kunt draaien. Vooral handig bij versterkers zonder gain- of mastervolumeknop, zoals Fender amps.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Geneuzel over waar het precies aan ligt is niet zo relevant zolang het werkt.
    Die houden we er in.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    denk dat bepaalde zaken ook te maken hebben of je met een full buizenversterker speelt, een semi, dus buizen voor en transistor eindtrap of andersom of volledig transistor zoals in mijn geval.

    nu moet ik ook bekennen dat ik net nog even geprobeerd heb met de combi crate en ME50 en wat opvalt dat is dat de master vol. van de ME50 het eerst gedeelte tot 10/12 uur werkt en daarna eigenlijk niets meer toevoegt.
    ga hem eens open maken om te zien of daarin al eerder wat verandert is en of alles er wat fris uitziet.
    je weet maar nooit
    Laatst gewijzigd door no 1 hops; 8 maart 2023 om 08:59

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Oh ja, een vol transistor amp heeft geen preamp die je kunt laten oversturen. Maar goed, je kunt een overijverige volumeknop wel iets handelbaarder maken.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Oh ja, een vol transistor amp heeft geen preamp die je kunt laten oversturen. Maar goed, je kunt een overijverige volumeknop wel iets handelbaarder maken.
    Huh? Waarom zou je een transistor voorversterker niet kunnen oversturen?

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Oh ja, een vol transistor amp heeft geen preamp die je kunt laten oversturen. Maar goed, je kunt een overijverige volumeknop wel iets handelbaarder maken.
    ik denk dat dit misschien wat cynisch bedoelt is??, maar BB king had ook wel een randje met zijn Lab 5.
    nee, dat oversturen zal wel lukken, maar er wordt toch nog wel redelijk vaak gezegd dat een deel van een overstuurde sound ook uit de eindtrap met buizen komt en de 'magische' tubesound niet alleen uit de preamp met buizen komt. (het verhaal van de effectpedalen van Vox met buisje)

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Nee, het was niet cynisch bedoeld. Voorbeeld: een Fender Vibrolux buizenversterker heeft maar één volumeknop. Met die knop op 6 klinkt ie het lekkerst, maar dat is dus maar één stand. Met een master volume kun je het eind volume temperen en heb je toch die oversturende, iets gecomprimeerde voortrap.

    Een transistor bak werkt niet zo. Die heeft niet echt een sweet spot zoals buizenamps. Maar als je overgevoelige volumepots hebt, kun je die vervangen of je zet een volumepot of pedaal in de loop om het zaakje wat beter regelbaar te maken.

    Bij mijn AC30 is het afregelen van de voortrap het belangrijkste. Met de master volume kan ik dan op elk volume vrijwel hetzelfde geluid krijgen. Natuurlijk klinkt het iets meer verzadigd als je echt hard speelt, maar dan blaas je al de deuren uit de gemiddelde kroeg.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Een poweramp maakt iets luid, zelfs de naam zegt het al, dus als je iets minder luid wilt hebben, dan moet je bij de poweramp zijn.
    Wat een lulkoek

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Mooie samenvatting.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top