Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 39 van 39
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Ah zo, duidelijk, bedankt!

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Natuurlijk kun je overal in de keten het volume temperen. Van de volumeknop op je gitaar tot aan een attenuator achter de eindtrap.

    Doe je het helemaal aan het begin, dan verzwak je eerst het signaal waarna je het teveel versterkt en dan haal je allen maar meer ruis in je signaal. Plus als je met oversturing speelt heb je minder gain / oversturing beschikbaar.

    Na de eindtrap is een beetje zonde van al dat vermogen dat je in warmte omzet.

    Daarom zou ik het zelf dus bij een seriële fx-loop voor de eindtrap toepassen zoals al aangegeven.
    Of je past de versterkingsfactor van de eindtrap aan (of maakt die omschakelbaar als je alleen voor thuisgebruik wilt temperen). Maar dat aanpassen is een operatie die niet iedereen zomaar uitvoert.

    Blijft een vaste verzwakker (spanningsdeler) of een volumerpotmeter in de seriële fx-loop over
    Moet je die alleen wel hebben natuurlijk.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Natuurlijk kun je overal in de keten het volume temperen. Van de volumeknop op je gitaar tot aan een attenuator achter de eindtrap.

    Doe je het helemaal aan het begin, dan verzwak je eerst het signaal waarna je het teveel versterkt en dan haal je allen maar meer ruis in je signaal. Plus als je met oversturing speelt heb je minder gain / oversturing beschikbaar.

    Na de eindtrap is een beetje zonde van al dat vermogen dat je in warmte omzet.

    Daarom zou ik het zelf dus bij een seriële fx-loop voor de eindtrap toepassen zoals al aangegeven.
    Of je past de versterkingsfactor van de eindtrap aan (of maakt die omschakelbaar als je alleen voor thuisgebruik wilt temperen). Maar dat aanpassen is een operatie die niet iedereen zomaar uitvoert.

    Blijft een vaste verzwakker (spanningsdeler) of een volumerpotmeter in de seriële fx-loop over
    Moet je die alleen wel hebben natuurlijk.
    en dan vraagt Erik de Perik mij of het een "seriële of parallelle effect lus" is.
    Maakt dit wat uit? en hoe kom je daar achter?

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Dat is een ingangsgevoeligheidsregeling van de amplitude van het ingangssignaal. Dat is volledig in Volten. En het gevolg is een uitgangsvermogensregeling van het vermogen dat naar de speaker gaat. Die gaan in Watten welke een vermenigvuldiging zijn van die ingangsvolten met de door de eindversterker aangeleverde stroom.
    Zou zeggen dat ik het niet beyer kan verwoorden maar misschien maakt het volgende het nog wat duidelijker.

    Het vermogen wat een amp uitsturen kan is het product van zowel stroom als spanning. "Is dat niet hetzelfde dan" zullen sommige denken. NEE. Volgens de wet van ohm is het vermogen P gelijk aan de spanning U maal de stroom I. Hieruit blijkt dat je een voorversterker nodig hebt om de spanning U op niveau te brengen EN een eindversterker om de stroom te leveren aan een zware belasting.

    Neem je een hoogohmig oortelefoontje kun je volstaan met alleen een voorversterker omdat dit oortje nauwelijks afhankelijk is van de stroomcomponent. Van vermogen en luchtdruk is geen sprake dus je mot het ding in je oor proppen om iets te horen. Delen met anderen is dan ook niet aan de orde waardoor het een eenmans concert wordt. Gelukkig zit er in een amp meestal alles om daar aan vermogensontwikkeling te voldoen zodat wij gezamelijk kunnen grnieten van wapperende broekspijpen. ..... toch?

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    en dan vraagt Erik de Perik mij of het een "seriële of parallelle effect lus" is.
    Maakt dit wat uit? en hoe kom je daar achter?
    Bij een seriele loop valt je geluid weg zodra je een plug in de send (of return) prikt. Bij een parallel loop kun je prikken tot je een ons weegt, de amp geeft altijd je ingangssignaal door (dry).

    Misschien vraag je je af waarom dan niet altijd parallel want dan ben je van het gezeik af dat je signaal verlies krijgt bij vervuilde jack's.

    Bij parallel geschakelde pedalbords bestaat het gevaar van hoorbare faseverschuiving tussen "dry" en "wet". Het originele signaal gaat namelijk ongehinderd door waar het pedal signaal vertraging ondervindt in de elektronica van het pedaal. Dit vertraagde signaal wordt dan weer bij het origineel gevoegd. Afhankelijk van de vertragingstijd zal een bepaald frequentie gebied volledig in tegenfase zijn met het origineel en verdomd dat hoor je, zelfs ik hoor dat.

  6. #36

    Standaard

    Die blue line Peavey express versterker heeft een seriële effectloop. Het is vrijwel altijd de return / power amp input die het signaal onderbreekt. Zo kun je het preamp signaal gebruiken voor een extra eindtrap of wet/dry opstelling.

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    de genoemde oplossing, een extra mastervolume, hier in een video ook geschikt voor een Fender Hot Rod Deluxe of Deville versterker
    https://www.youtube.com/watch?v=XH_aH-uJQpc

    maar omdat hier ook een potmeter wordt gebruikt wil ik nog iets vragen.
    de master volume van de Boss ME50 is een 50KB lin potmeter.
    vanuit klok aflezing gebeurt er veel 7 tot 10 uur, dan verandert er weinig als je hem vol open draait.
    zou een logaritmische eventueel beter zijn?

    ik ben van plan de originele eruit te solderen om hem te controleren of hij wel goed werkt, maar zo niet dan kan ik dan eventueel een andere plaatsen als dit beter zou werken.

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    de master volume van de Boss ME50 is een 50KB lin potmeter.
    vanuit klok aflezing gebeurt er veel 7 tot 10 uur, dan verandert er weinig als je hem vol open draait.
    zou een logaritmische eventueel beter zijn?
    Ja.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ik ben van plan de originele eruit te solderen om hem te controleren of hij wel goed werkt, maar zo niet dan kan ik dan eventueel een andere plaatsen als dit beter zou werken.
    Aan de beschrijving te zien werkt het gewoon goed, een lineair pot voor volume heeft nu eenmaal dit gedrag voor ons gehoor.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Ja.

    Aan de beschrijving te zien werkt het gewoon goed, een lineair pot voor volume heeft nu eenmaal dit gedrag voor ons gehoor.
    dan ga ik die lekker veranderen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top