Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 39
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard ingangsgevoeligheid versterker verschillen in combi met multieffect

    Hallo Allemaal
    even volgende vraag over ingangsgevoeligheid en de verschillen bij 2 versterkers.
    1 is crate GX15 R
    2 peavey express 112 blue stripe




    heb een tijdje op de peavey een Boss ME 50 aangesloten, maar op de low en high ingang is huiskamerniveau moeilijk te doen als je met de OD/DS wilt gebruiken.

    nu geldt dit zeker als ik hem daar aansluit, maar ook wel in de send/return.

    nu de kleine crate gebruikt en die lijkt op de enkele jack input veel makkelijker in te stellen op huiskamer niveau.

    kan je dat eventueel aanpassen met bijv. een aangepaste korte kabel waarin iets is aangepast zodat de gevoeligheid wat omlaag gaat?

    ps. de master level van de boss staat dan op bijna nul, en de level van de OD/DS staat ook laag, maar zodra je gain toevoegt wordt het snel te luid met de peavey (wat verder een prima versterker is)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Ik heb ooit de Crate GX-30M uit die serie gehad en daarop was het volume op het distortionkanaal gewoon niet te hanteren, zelfs met de volumeknop dicht lekte er nog geluid door.

    Daar zat een eindversterker IC in (TDA2050) waarvan je de gain met 2 weerstanden kon bepalen net als bij een op-amp. Ik heb die toen met een klein 'hidden' schakelaartje en een extra weerstandje bij het eindversterkergedeelte omschakelbaar gemaakt tussen standaard en ongeveer -20dB (weerstandsverhouding factor 10 kleiner). Dat werkte super voor thuisgebruik.

    Bij een Fender Ultra Chorus die ik had, had ik een verzwakkersnoertje gemaakt en die in de effectloop (die ik verder toch niet gebruikte) geprikt. Het was een stereo loop dus ik had daar 2 spanningsdelertjes in zitten. Ik weet niet meer welke waarden maar niet te hoog- of laagohmig.

    Ik zou het dus niet zo gauw aan de gitaaringang aanpassen want de gain voor evt. distortion haal je dan ook naar beneden. Als het om het eindvolume gaat zou ik iets bij de eindtrap aanpassen en eventueel omschakelbaar maken.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht

    Bij een Fender Ultra Chorus die ik had, had ik een verzwakkersnoertje gemaakt en die in de effectloop (die ik verder toch niet gebruikte) geprikt. Het was een stereo loop dus ik had daar 2 spanningsdelertjes in zitten. Ik weet niet meer welke waarden maar niet te hoog- of laagohmig.

    Ik zou het dus niet zo gauw aan de gitaaringang aanpassen want de gain voor evt. distortion haal je dan ook naar beneden. Als het om het eindvolume gaat zou ik iets bij de eindtrap aanpassen en eventueel omschakelbaar maken.
    Dank je voor je reactie. de peavey heeft op zijn lead kanaal ook een bak gain, zeker als je de gainknop uit trekt voor meer supersat gehalte.
    in mijn onnozelheid had ik gedacht dat ik het verschil dat je ziet bij beide versterkers in weerstandswaarden je misschien gewoon in de kabel een weerstand kom plaatsen om het clean ingang/stand wat minder luid te maken

  4. #4

    Standaard

    De Peavey versterker die jij noemt heeft volgens mij lineaire volume potmeters wat jouw probleem veroorzaakt. De potmeter een millimeter verdraaien geeft dan meteen een groot volume verschil. De Crate heeft waarschijnlijk audio/logaritmische volume potmeters.

    Je kunt het simpel oplossen door een 250K audio potmeter in een kastje te solderen en deze in de effectloop te steken. Je hebt dan een extra mastervolume die instelbaar is.

    Natuurlijk kun je iets dat je voor een tientje zelf maakt ook kant en klaar kopen voor veel te veel geld 😁
    https://www.bax-shop.nl/attenuator/j...xoCqngQAvD_BwE

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Een poweramp maakt iets luid, zelfs de naam zegt het al, dus als je iets minder luid wilt hebben, dan moet je bij de poweramp zijn.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    De Peavey versterker die jij noemt heeft volgens mij lineaire volume potmeters wat jouw probleem veroorzaakt. De potmeter een millimeter verdraaien geeft dan meteen een groot volume verschil. De Crate heeft waarschijnlijk audio/logaritmische volume potmeters.

    Je kunt het simpel oplossen door een 250K audio potmeter in een kastje te solderen en deze in de effectloop te steken. Je hebt dan een extra mastervolume die instelbaar is.

    Natuurlijk kun je iets dat je voor een tientje zelf maakt ook kant en klaar kopen voor veel te veel geld 
    https://www.bax-shop.nl/attenuator/j...xoCqngQAvD_BwE
    ahh, dus daar kan het probleem liggen, dankjewel voor de uitleg.

    Je kunt het simpel oplossen door een 250K audio potmeter in een kastje te solderen en deze in de effectloop te steken. Je hebt dan een extra mastervolume die instelbaar is.
    altijd veel leuker om zelf iets te maken dus ga zeker hiermee aan de gang

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ahh, dus daar kan het probleem liggen, dankjewel voor de uitleg.


    altijd veel leuker om zelf iets te maken dus ga zeker hiermee aan de gang
    Nee, dat is dus niet belangrijk. Ik snap ook niet dat jij dit niet snapt. Volume komt van de eindversterker, sinds altijd.

  8. #8

    Standaard

    Kijk hier voor uitleg en een bouwbeschrijving

    https://youtu.be/a_ABZnliIus

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Nee, dat is dus niet belangrijk. Ik snap ook niet dat jij dit niet snapt. Volume komt van de eindversterker, sinds altijd.
    als je goed gelezen hebt moet je toch zijn opgevallen dat ik hem ook in de effect lus heb geprobeerd, en volgens mij zit dit dan net voor de eindtrap toch?
    dus die extra mastervolume die @guitarnijboer voorstelt geeft mij dan net wat meer mogelijkheden

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Nee, dat is dus niet belangrijk. Ik snap ook niet dat jij dit niet snapt. Volume komt van de eindversterker, sinds altijd.
    Mee eens. Een attenuator zet je altijd tussen de eindversterker en je speaker om het vermogen van de eindversterker te temmen, niet van de voorversterker. Is wel vaker onenigheid over geweest.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top