Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 39
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2009
    Locatie
    Naast de buren
    Berichten
    2.938

    Standaard

    En in sommige oefenkotten hangt een hogere luchtvochtigheid dan in het gemiddelde overdekte subtropisch zwemparadijs.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    Nog een nadeeltje: de inslagmoeren om de speakers vast te zetten (4 per speaker) zijn maatje M4, da's toch echt aan de krappe/ slappe kant.
    Niet om tegen te spreken, of zo, maar ik vraag me een beetje af waar de stelling vandaan komt dat 4x M4 (te) slap is om een speaker op zijn plek te houden?
    Ben wel benieuwd naar ervaringen.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    De spijker op zijn kop. Vele meubels worden gemaakt van spaanplaat, hebben in hun levenscyclus veel meer te verduren dan een gitaarcab.
    Maar ook dan voor jou de vraag: heb jij wel eens een spaanplaat cab uit elkaar zien brokkelen?

    Voordat MDF zijn intrede deed, werden (en worden) hifi speakers van spaanplaat gemaakt. Maar toch vinden wij gitaristen spaanplaat inferieur, wat hoogstwaarschijnlijk vooral is gebaseerd op onderbuikgevoel en hearsay.
    Een 4x12 kist krijgt anders best op z’n sodemieter als je regelmatig op pad gaat. En nee, ik heb er niet eentje uit elkaar zien vallen, maar ik heb dan ook nauwelijks ervaringen met speakerkasten.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    Ik zeg ook nergens dat jij dat hebt gezegd, het was immers een vraag. That's all.
    Nou, vooruit dan: nee, ik heb nog nooit een spaanplaat cab uit elkaar zien brokkelen.
    Ik gok erop dat jouw antwoord "nou, zie je wel” zal zijn; ik vermoed dat je dat wilde horen....
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Ik heb een Engl Standard 4x12 gehad die van spaanplaat was gemaakt. Niet kapot te krijgen, bekleding hing er na een paar jaar wel bij.

    Ooit had ik een London City 4x12 van spaanplaat, gekocht toen ie al flink afgejakkerd was. Daarna nog een jaar of tien het ding op zijn flikker gegeven, hij zag er niet uit maar wederom niet stuk te krijgen. Helaas voor 300 gulden verkocht terwijl er drie oude G12H's en een G12-65 in zaten..

    Ten opzichte van de cabs van gelamineerd hout projecteerden die twee kasten wel minder, alsof het geluid wat minder eruit knalde, beetje binnensmonds. Niet per se slechter maar de klank en projectie was anders. Gelukkig weet ik overal een kutgeluid uit te toveren, dat scheelt weer.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Zoals al eerder geschreven; er zijn verschillende kwaliteiten spaanplaat en multiplex. Ik heb jarenlang opgetreden met een massief grenen 412 en die werd er niet mooier op, maar bleef wel heel, ondanks geen flightcase of zelfs maar een hoes. Het zelfde geldt voor spaanplaat en multiplex varianten overigens. De ene tolex is duidelijk niet de andere.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Niet om tegen te spreken, of zo, maar ik vraag me een beetje af waar de stelling vandaan komt dat 4x M4 (te) slap is om een speaker op zijn plek te houden?
    Ben wel benieuwd naar ervaringen.
    Vier keer M4 is ruimschoots voldoende, maar in de wereld van velen moet het vooral lomp en groot zijn.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Vier keer M4 is ruimschoots voldoende, maar in de wereld van velen moet het vooral lomp en groot zijn.
    Ik wou het niet al invullen, maar dat lijkt mij ook.
    Wat je natuurlijk wel vaak ziet is boutjes / schroeven gemaakt van slappe rommel die je al afdraait zonder gereedschap, wellicht dat dat er iets mee te maken heeft.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Nou ja, ik ben ook iemand die graag overdimensioneert. Liever een 8mm plug dan een 6mm als het lang mee moet gaan. Maar M4 met goeie ringetjes moet genoeg zijn idd.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik snap wat je bedoelt, maar buiten oneigenlijk gebruik, werkt dit voor een bout belasting eigenlijk juist averechts.

    Aan een 8.8 M6 op zuivere trek belast kun je 1000kg hangen he.
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 3 maart 2023 om 09:06

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    4 x M4 in combinatie met een EVM12L (8 schroefgaten die bijna 2x zo groot zijn als M4) en dat gemonteerd aan een paneel van zacht multiplex. Qua trekkracht ga in een heel eind mee maar naast de axiale trekkracht heb je in dit geval ook nog de radiale trekkracht, ofwel het gewicht van een EVM12L.

    Als het om een vochtige oefenruimte gaat, zou ik me meer zorgen maken om de speakers dan om de behuizing.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top