Ben al een tijdje op zoek naar een behoorlijk formaat 2x12 - leeg, en uiteraard wil ik als muzikant zijnde voor een dubbeltje op de eerste rang. En opeens zag ik bij onze buren uit Oosten de Harley Benton G212Plus, waarbij mijn oog viel op de specificatie "18mm Baltic Birch plywood", prijs € 159,-. Op voorhand al enigszins argwanend: ook al is het Baltisch berken, het zal wel van een inferieure kwaliteit, want voor die prijs - dat kan toch niet? Zelfde voor het tolex, het zal wel niet goed verlijmd zijn....... Aan de andere kant is de goegemeente redelijk lovend over Thomann's huismerk.
Gisteren kwam de UPS-ert een dikke doos brengen. Meteen uitgepakt en de accu-schroefmachine erbij genomen.
Op de foto viel mij op dat de handvaten onderste boven zijn gemonteerd, zal wel een foutje zijn geweest. Niet dus, ook mijn exemplaar met omgedraaide handvaten.
Mijn vooringenomenheid m.b.t. het tolex bleek gegrond, op diverse plekken bobbels en randen die niet goed verlijmd zijn. Maar goed, wat wil je dan ook voor dat geld. De kast zelf oogt behoorlijk stevig en is vrij licht qua gewicht. Ook met het uitdraaien van de schroeven kwam naar voren dat het gebruikte hout niet al te best is: sommige schroeven kwamen na 3 rondes al niet meer uit het hout.
Met enig geweld - en dat is helemaal prima, want dan zit 'ie lekker strak - het achterpaneel verwijderd. De uitneembare tussenstrook (voor open back) gedeeltelijk met inslagmoeren bevestigd - netjes! Diezelfde inslagmoeren had ik ook graag gezien voor de handvaten, maar helaas, daar zijn alleen houtschroeven gebruikt.
De binnenzijde volledig zwart geverfd maar door de verf heen leek de C-kwaliteit van het hout door te schijnen.
Nog een nadeeltje: de inslagmoeren om de speakers vast te zetten (4 per speaker) zijn maatje M4, da's toch echt aan de krappe/ slappe kant. Overigens moet je de benodigde schroeven bij je plaatselijke ijzerboer aanschaffen, die worden niet bijgeleverd.
Bij het losdraaien van de aansluitterminal werd wederom duidelijk dat het hout van een zachte soort is: 3 van de 4 schroeven kwamen met moeite uit het hout. Bij het terug vastdraaien draaiden alle 4 de schroeven al door.....
Al met al had ik genoeg gezien - deze gaat retour.
En ook bij het terug plaatsen van het paneel draaiden diverse schroeven door.
Conclusie: ben je op zoek naar een goed ogende, lege 2x12, stel je geen al te hoge eisen aan de kwaliteit, heb je een beperkt budget, hebben de in te bouwen speakers niet het gewicht van twee EVM12L's, dan heb je met de G212Plus een behoorlijk cabje te pakken. Ben je Mesa, Bogner, Hook, dus het hogere segment gewend, laat dit cabje dan extreem links liggen.

Het slachtoffer:
https://www.thomann.de/nl/harley_ben...s_unloaded.htm