Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 39
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard HNCD: Harley Benton G212Plus Unloaded

    Ben al een tijdje op zoek naar een behoorlijk formaat 2x12 - leeg, en uiteraard wil ik als muzikant zijnde voor een dubbeltje op de eerste rang. En opeens zag ik bij onze buren uit Oosten de Harley Benton G212Plus, waarbij mijn oog viel op de specificatie "18mm Baltic Birch plywood", prijs € 159,-. Op voorhand al enigszins argwanend: ook al is het Baltisch berken, het zal wel van een inferieure kwaliteit, want voor die prijs - dat kan toch niet? Zelfde voor het tolex, het zal wel niet goed verlijmd zijn....... Aan de andere kant is de goegemeente redelijk lovend over Thomann's huismerk.
    Gisteren kwam de UPS-ert een dikke doos brengen. Meteen uitgepakt en de accu-schroefmachine erbij genomen.
    Op de foto viel mij op dat de handvaten onderste boven zijn gemonteerd, zal wel een foutje zijn geweest. Niet dus, ook mijn exemplaar met omgedraaide handvaten.
    Mijn vooringenomenheid m.b.t. het tolex bleek gegrond, op diverse plekken bobbels en randen die niet goed verlijmd zijn. Maar goed, wat wil je dan ook voor dat geld. De kast zelf oogt behoorlijk stevig en is vrij licht qua gewicht. Ook met het uitdraaien van de schroeven kwam naar voren dat het gebruikte hout niet al te best is: sommige schroeven kwamen na 3 rondes al niet meer uit het hout.
    Met enig geweld - en dat is helemaal prima, want dan zit 'ie lekker strak - het achterpaneel verwijderd. De uitneembare tussenstrook (voor open back) gedeeltelijk met inslagmoeren bevestigd - netjes! Diezelfde inslagmoeren had ik ook graag gezien voor de handvaten, maar helaas, daar zijn alleen houtschroeven gebruikt.
    De binnenzijde volledig zwart geverfd maar door de verf heen leek de C-kwaliteit van het hout door te schijnen.
    Nog een nadeeltje: de inslagmoeren om de speakers vast te zetten (4 per speaker) zijn maatje M4, da's toch echt aan de krappe/ slappe kant. Overigens moet je de benodigde schroeven bij je plaatselijke ijzerboer aanschaffen, die worden niet bijgeleverd.
    Bij het losdraaien van de aansluitterminal werd wederom duidelijk dat het hout van een zachte soort is: 3 van de 4 schroeven kwamen met moeite uit het hout. Bij het terug vastdraaien draaiden alle 4 de schroeven al door.....
    Al met al had ik genoeg gezien - deze gaat retour.
    En ook bij het terug plaatsen van het paneel draaiden diverse schroeven door.
    Conclusie: ben je op zoek naar een goed ogende, lege 2x12, stel je geen al te hoge eisen aan de kwaliteit, heb je een beperkt budget, hebben de in te bouwen speakers niet het gewicht van twee EVM12L's, dan heb je met de G212Plus een behoorlijk cabje te pakken. Ben je Mesa, Bogner, Hook, dus het hogere segment gewend, laat dit cabje dan extreem links liggen.

    Het slachtoffer:
    https://www.thomann.de/nl/harley_ben...s_unloaded.htm

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.177

    Standaard

    Ik heb een hele tijd vrij passief gezocht naar een 2x12 (loaded) en daarbij ook HB cabs overwogen. Ik ga er vanuit dat de kwaliteit van het cabinet voor de loaded en unloaded versie hetzelfde is.
    Blij da ik uiteindelijk toch tegen een verticale Engl 212 aangelopen ben.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Ik heb zo'n Harley Benton G212 V30 (G212 Vintage heette hij toen) van Marktplaats geplukt voor weinig, V30's verkocht en ik had een lege 2x12 (voor bijna niets!)
    Ik vind de kwaliteit zeer behoorlijk. Zeker qua hout. De tolex is vrij zacht en beschadigt snel.
    Misschien dat er een kwaliteitsverschil is tussen de eerdere serie en de huidige serie want ik herken jouw verhaal totaal niet.
    Laatst gewijzigd door Jan Buurman; 2 maart 2023 om 12:07

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2009
    Locatie
    Naast de buren
    Berichten
    2.937

    Standaard

    Ik heb een HB 112 Vintage 30 kastje gehad en weer verkocht wegens toch niet nodig. Ik moet zeggen dat het een zeer netjes gebouwd kastje was, het tolex was heel mooi en de afwerking van het kastje was perfect. Enige minpunt was dat het tolex inderdaad aan de zachte kant en dus kwetsbaar was.
    En het hout is misschien geen AAAA-kwaliteit ply, maar wat wil je voor zo'n lage prijs.
    De kasten van Palmer zijn gemaakt van spaanplaat, evenals de standard kasten van ENGL. Dáár zet ik nou m'n vraagtekens bij.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remork1970 Bekijk bericht
    En het hout is misschien geen AAAA-kwaliteit ply, maar wat wil je voor zo'n lage prijs.
    De kasten van Palmer zijn gemaakt van spaanplaat, evenals de standard kasten van ENGL. Dáár zet ik nou m'n vraagtekens bij.
    Die laatste opmerking is wel een interessante. Waarom zet je je vraagtekens bij spaanplaat?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2009
    Locatie
    Naast de buren
    Berichten
    2.937

    Standaard

    Brokkeltroep. En niet vochtbestendig.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remork1970 Bekijk bericht
    Brokkeltroep. En niet vochtbestendig.
    Juist. Maar heb je dit zelf ondervonden? Heb je een cab gehad die letterlijk brokkelde?
    Dat vochtbestendige zie ik vaak als argument genoemd bij spaanplaat. Maar wanneer speelt dat nou echt een rol? Die paar keer dat er wat bierspetters op je cab terecht komen?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.177

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remork1970 Bekijk bericht
    Ik heb een HB 112 Vintage 30 kastje gehad en weer verkocht wegens toch niet nodig. Ik moet zeggen dat het een zeer netjes gebouwd kastje was, het tolex was heel mooi en de afwerking van het kastje was perfect. Enige minpunt was dat het tolex inderdaad aan de zachte kant en dus kwetsbaar was.
    En het hout is misschien geen AAAA-kwaliteit ply, maar wat wil je voor zo'n lage prijs.
    De kasten van Palmer zijn gemaakt van spaanplaat, evenals de standard kasten van ENGL. Dáár zet ik nou m'n vraagtekens bij.
    Ik weet niet wat de standaard kast van Engl is. Ik heb 2 x de E212VHB gehad en nu E212VB en volgens Engl zijn die beide van Solid Siberian Birch (14 times folded).

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    Juist. Maar heb je dit zelf ondervonden? Heb je een cab gehad die letterlijk brokkelde?
    Dat vochtbestendige zie ik vaak als argument genoemd bij spaanplaat. Maar wanneer speelt dat nou echt een rol? Die paar keer dat er wat bierspetters op je cab terecht komen?
    Bij het in-/uitdraaien van schroeven - vooral op de ‘kopse’ kanten - brokkelt spaanplaat nogal snel; ik vind dat schroeven so wie so weinig - of in elk geval veel minder - grip hebben dan in gewoon hout. Zonder hulpstukken laat het zich niet tot een echt sterke constructie bouwen.
    Vochtproblemen lijken me overdreven; zeker als je de cab bekleedt.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Bij het in-/uitdraaien van schroeven - vooral op de ‘kopse’ kanten - brokkelt spaanplaat nogal snel; ik vind dat schroeven so wie so weinig - of in elk geval veel minder - grip hebben dan in gewoon hout. Zonder hulpstukken laat het zich niet tot een echt sterke constructie bouwen.
    Vochtproblemen lijken me overdreven; zeker als je de cab bekleedt.
    Heb je wel eens een cab uit elkaar zien brokkelen? Ik onderschrijf zeker dat spaanplaat kan brokkelen, op de manier die jij beschrijft. Sterker nog, heb zelf meerdere spaanplaat cabs gehad die aan de binnenzijde bij de schroeven wat waren afgebrokkeld, meestal bij de handvaten. Maar in alle gevallen heb ik nog nooit een handvat uit een cab getrokken, vanwege voorgaande.

    Ik heb ook wel eens een Engl 1x12 V30 cab onder ogen gehad welke helemaal van spaanplaat was, voor zover ik me herinner samengesteld uit tweemaal 18mm verlijmd spaanplaat. Niet te tillen, zeer stijf en niet kapot te krijgen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top