Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.785

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Speakons zijn vreselijk stevige, lockende speakerconnectors. Gewoon mooi en goed ontworpen spul.
    Maar intussen zit it wel te denken dat ik nog nooit last heb gehad van contactproblemen met het gebruik van jacks op speakerkasten.
    Ik ook niet, maar er zal vast een reden zijn om ze te gebruiken. Lijkt me nou niet een markt om daar een behoefte voor te kweken die er niet echt is. Misschien om verwarring met signaalkabels (laat ik ze zo maar even noemen) te voorkomen?
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Speakons zijn vreselijk stevige, lockende speakerconnectors. Gewoon mooi en goed ontworpen spul.
    Maar intussen zit it wel te denken dat ik nog nooit last heb gehad van contactproblemen met het gebruik van jacks op speakerkasten.
    Ik dus wel, volgens mij puur door het gewicht van plug en kabel waarbij het signaal zo nu en dan haperde (voor zover ik kon nagaan). Is maar een paar keer gebeurd maar ik stond er daarna toch niet meer relaxed bij (zal ook vast weer de ocd zijn).. Was trouwens een standaard Marshall 1960 uit de jcm900 serie.

    Verder vind ik die gewone open chassisdelen kut solderen omdat de aders al niet fatsoenlijk in de gaatjes passen. En als ik dan toch bezig ben doe ik het liever gelijk goed (na 41 jaar &#128521.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.569

    Standaard

    Bijkomend voordeel is dat je je niet meer kunt vergissen met een instrumentkabel.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.785

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Bijkomend voordeel is dat je je niet meer kunt vergissen met een instrumentkabel.
    Klopt, maar daar had ik al in voorzien door zwarte instrumentkabels en witte speakerkabels te gebruiken. Maar die SpeakON verbindingen zien er inderdaad wel onverwoestbaar uit. Maar het alleen daarom ombouwen vind ik - niet bepaald klussig aangelegd - ook weer zo wat.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik heb decennia lang de eenvoudige rood/zwarte kabels voor luidsprekers gebruikt; je kunt al zien waar die voor gebruikt worden. Op grotere lengtes hebben ze de vervelende gewoonte om door gebruik langzamerhand een krulsnoer te worden. Voor korte stukjes van top naar cab prima te gebruiken, fatsoenlijke steekpluggen erop en klaar of nog beter.... XLR.

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Ik ook niet, maar er zal vast een reden zijn om ze te gebruiken. Lijkt me nou niet een markt om daar een behoefte voor te kweken die er niet echt is. Misschien om verwarring met signaalkabels (laat ik ze zo maar even noemen) te voorkomen?
    Er zijn veel redenen. Vroeger hadden zwaardere speaker kasten al xlr aansluitingen omdat een jack plug door de luchtdruk los kon schieten. Daarnaast is het contactoppervlak en de stroomsterkte door een jack plug ook beperkt. Bij het inpluggen wordt de jack plug kortstondig kortgesloten wat niet voor iedere toepassing handig is en mechanisch is deze plug ook niet heel stevig: een jack aansluiting op een versterker, effectpedaal of gitaar gaat best nog wel eens stuk.

    De Speakon aansluiting is ontworpen voor geluidsinstallaties die steeds meer vermogen kregen. Per contact kunnen ze 40A RMS continu aan en 250V. Er zijn 2, 4 en 8 polige connectoren waardoor versterkers en speakers snel en gemakkelijk aan te sluiten zijn.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Kortom: totaal overbodig voor een stel gitaar kasten... toch?

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.785

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Er zijn veel redenen. Vroeger hadden zwaardere speaker kasten al xlr aansluitingen omdat een jack plug door de luchtdruk los kon schieten. Daarnaast is het contactoppervlak en de stroomsterkte door een jack plug ook beperkt. Bij het inpluggen wordt de jack plug kortstondig kortgesloten wat niet voor iedere toepassing handig is en mechanisch is deze plug ook niet heel stevig: een jack aansluiting op een versterker, effectpedaal of gitaar gaat best nog wel eens stuk.

    De Speakon aansluiting is ontworpen voor geluidsinstallaties die steeds meer vermogen kregen. Per contact kunnen ze 40A RMS continu aan en 250V. Er zijn 2, 4 en 8 polige connectoren waardoor versterkers en speakers snel en gemakkelijk aan te sluiten zijn.
    Kijk, weer wat geleerd!
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top