Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1

    Standaard Control Pots vervangen?

    Hallo gitaarvrienden,

    Als ik de pick-ups van mijn Ibanez AS73 (Chinese uitvoering) wil vervangen, moet ik dan ook de control pots vervangen?
    Hangt natuurlijk af van de kwaliteit, maar heeft iemand hier ervaring mee?
    De huidige pick-ups zijn zeker niet slecht en ik wil er ook niet te veel geld in steken. Hoeft niet altijd duur te zijn.
    Iemand een suggestie.
    Alvast bedankt

  2. #2

    Standaard

    Niet echt nodig...zullen misschien wel de kleine pots zijn...indien je ze veel gebruikt zullen ze misschien vlugger kapot gaan..maar ik bv. Gebruikt praktisch nooit mijn pots..altijd alles open.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    De enige reden zou kunnen zijn dat ze te stroef of juist te los draaien. Laat je ook niet vertellen dat je cts pots moet hebben. Die zijn helemaal niet zo bijzonder.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2006
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    1.822

    Standaard

    Als je ze vervang zou ik CTS potmeters nemen, die zijn best wel bijzonder

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Als iemand zou uitleggen waarom CTS potmeters wel/niet bijzonder zijn, zou ik ook nog wat leren.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Ze gaan snel stuk. Vooral de push pulls. Voor mij geen cts meer.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Ze gaan snel stuk. Vooral de push pulls. Voor mij geen cts meer.
    Daar heb ik geen ervaring mee, maar er zit/zat wel veel onderling verschil qua soepelheid. Om die reden al eens een CTS uit m'n Peer Strat gehaald en m'n Vox Humana moet er binnenkort ook aan geloven. De Peer versie draaide veel te zwaar, kon je geen fatsoenlijke pinky swells mee maken en die Vox Humana versie is juist weer veel te soepel, in combinatie met de zware metalen knop zeker.

    CTS is zo'n riedeltje wat opgedreund wordt, dat blijft eeuwig door zingen. Alhoewel ik ze in een paar Gibsons heb zitten, die geen enkel probleem geven.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Ze zijn ook niet superslecht. Het is gewoon niet de heilige graal onder de pots zoals zoveel er van maken. Misschien vroeger. Of misschien was er toen niets beters. Je geeft het zelf al aan. De productie is niet zo consistent. Ik heb er een aantal gebruikt die prima zijn maar ook een keer die al kapot ging voor ik hem monteerde.

    Helaas is dat bij alpha en in mindere mate bij bourns pots ook zo.

    Maar ik ben wel benieuwd naar de reactie van benwave waarin hij uitlegt waarom ze wel zo geweldig zijn. Kan zijn dat ik het fout heb. Of dat hij mij fout vind.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Gisteren nog een CTS uit een gitaar gegooid en er een Bourns voor terug gezet.

    Die CTS was nog maar een paar maanden oud maar kraakte als de ziekte.

    Die Bourns ben ik ook niet 100% over te spreken trouwens. Het is niet echt kraken, maar je hoort wel de "wrijving" van de contacten tijdens het draaien.
    Nu is het wel zo dat het door de ene amp veel duidelijker is dan door de andere. Hoe dat dan weer kan weet ik ook niet.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Nahja, ik heb een redelijke verzameling van grote potmeters bij Aliex besteld en ik ben benieuwd. Geen enkele reden om aan te nemen dat het niet goed zou zijn.
    Kraken van vrijwel nieuwe CTS heb ik ook wel meegemaakt, net als krakende Switchcraft schakelaars. Beide kon je vaak wel met wat schoonmaken (contactspray) weer in het gareel krijgen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top