Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 24 van 24
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 augustus 2006
    Locatie
    leuven
    Berichten
    490

    Standaard

    Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar ik heb wel enkele pedalen (moogerfooger) die een center positive voeding nodig hebben, en kan die perfect mee aan mijn T-Rex fuel tank hangen met zo'n polariteitomdraaikabeltje.

  2. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jasses Bekijk bericht
    Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar ik heb wel enkele pedalen (moogerfooger) die een center positive voeding nodig hebben, en kan die perfect mee aan mijn T-Rex fuel tank hangen met zo'n polariteitomdraaikabeltje.
    Klopt. Je begrijpt het inderdaad niet helemaal ;-). Daarin ben je niet de enige. Velen gingen je voor, velen zullen nog volgen.

    Positive of negative ground gaat over het circuit. Niet over de polariteit van de adapterplug.

    Bij de meeste pedalen is de ground de - pool van de adapter. Die ground wordt dus in je pedaal ook verbonden met de ground van je jacks. Het maakt daarbij geen drol uit op welk pinnetje van de adapter die fysiek zit aangesloten.

    Stel je nou voor dat je een pedaal hebt waarbij de +pool van je adapter aan de ground zit en je daisychaint dat door naar een voorgenoemd pedaal. Dan heb je een mega-kortsluiting.

    Beide hebben niets te maken met of de + of - aansluiting op de center van het plugje zit en polariteit omdraaien gaat daar ook niet helpen. Dan gaat je pedaal het gewoon niet doen (vrolijke scenario) of overlijdt je pedaal ter plekke (realistische scenario).

    Jouw Moogerfooger pedalen hebben dus een center positive aansluiting (fysieke uitvoering) maar het circuit is (gewoon) negative ground.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    In principe, ja. Maar...
    Die oude PNP's waren vrijwel altijd germaniumtransistoren, terwijl de NPN's na ~1970 vrijwel allemaal siliciumtorren zijn.
    De basis-emitter spanning is daar ~0,6 volt, terwijl germanium een doorlaatspanning van ~0,3 volt heeft.
    Betekent dus dat je de instelweerstanden opieuw moet berekenen, want silicium doet bij 0.3 nog niet zoveel (lees: er loopt geen collectorstroom).
    Nu wil je bij fuzz de boel lekker oversturen dus zo precies als voor een lineaire versterkertrap hoeft het niet.
    Maar het is wel leuk als het tenminste iets doet....

    Niks omreken, NPN is ook goed te vinden in germanium.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Niks omreken, NPN is ook goed te vinden in germanium.
    dankjewel!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top