Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard Aanpassing chrome/brass cover, werkt dit echt

    In het kader van de topic dat gitaarnet wat doodbloed, ook door gebrek aan eigen inbreng, dan maar even iets laten zien waar ik nu mee bezig ben.

    In een topic op TDPRI was er een link naar een pdf die uitleg gaf hoe je een pickup cover van brass zo kon veranderen zodat deze je geen hoog snoepte uit je pickup sound vanwege een hogere eddy current

    https://www.tdpri.com/threads/cover-...-cover.682875/

    https://kenwillmott.com/blog/wp-cont...r_Geometry.pdf

    nu had ik nog een paar hele goedkope china buckers liggen en daar was nogal wat mee.
    o.a van 1 pickup waren de spoelen duidelijk niet even dik terwijl ze wel dezelfde ohms waarde hadden.
    verder waren de magneten niet juist geplaatst m.b.t. de noordkant bij allebei richting de pool schroeven. (instand Peter Green mod zou je zeggen)

    ik heb 1 pickup aangepakt, ook omdat deze in plaats van creme/zwart bobbins een blauw/creme combo had
    met cover waren de waarden 7,47Kohm 3,34H, zonder de kap 3,26H , met aangepaste kap 3,28H

    omdat de magneet schroef pooltje de kap niet mogen raken deze met een ruimer boor vergroot.
    daarna met een mini ijzerzaag in een mini verstekbakje de sneden gemaakt.
    omdat ook de andere polen de kap niet mogen raken en om de blauwe kleur van de ene bobin te maskeren een stuk plastic ertussen geplaatst.
    en zo zag het er uit.



    een versleten look gegeven.



    nu klonk deze pickup zonder kap al donker, rechtstreeks, in een gitaar zonder vol en tone pot aangesloten op een versterker.
    nog geen idee hoe het zal klinken als dit wel het geval is.

    maar ik ben nog met een kastje bezig die ik buiten de gitaar heb waarom de pickups rechtstreeks worden aangesloten waar ik diverse mogelijkheden heb om te testen en uit te zoeken wat het beste met een pickup werkt zonder dat je steeds in de gitaar de boel moet veranderen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Jeetje wat een werk ja. Ik vind die gleuven wel leuk staan. Wat betreft kapjes, die sloop ik er eigenlijk altijd gelijk af. Twintig jaar geleden besloten dat ik het toch altijd wat muffer vindt klinken met. Niet dat ik nog erg veel gehoor over heb in het hoog 😅

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Interessant, heb zelf bij mijn Warmoth gitaar de chromen kapjes van een '59 en een JB van Seymour Duncan afgehaald en de gitaar klonk daarna een eind frisser.

    Blif dit even volgen, vind ik wel leuk!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ... ik heb 1 pickup aangepakt, ook omdat deze in plaats van creme/zwart bobbins een blauw/creme combo had
    met cover waren de waarden 7,47Kohm 3,34H, zonder de kap 3,26H , met aangepaste kap 3,28H...
    De inductie zou helemaal niet moeten veranderen als de kap non-ferro materiaal is. Ik lees in de artikelen ook niet terug dat er inductieverandering zou zijn.
    Nou scheelt het in dit geval hooguit zo'n 2%, niet heel relevant t.o.v. de andere aspecten in het verhaal die er blijkbaar wel toe doen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    nu klonk deze pickup zonder kap al donker, rechtstreeks, in een gitaar zonder vol en tone pot aangesloten op een versterker.
    nog geen idee hoe het zal klinken als dit wel het geval is.
    Ik denk niet veel anders. Als het zonder kap al donker klonk, gaat deze ingreep daar niks aan veranderen. Als wel / geen kap verschil maakt heb je mogelijk daartussen nu wel wat winst.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Jeetje wat een werk ja. Ik vind die gleuven wel leuk staan. Wat betreft kapjes, die sloop ik er eigenlijk altijd gelijk af. Twintig jaar geleden besloten dat ik het toch altijd wat muffer vindt klinken met. Niet dat ik nog erg veel gehoor over heb in het hoog ��

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    zeker een werk, maar wel interessant nu ik een goedkope Henry meter heb en het verschil ook kan meten.
    hetzelfde geldt met mijn externe kastje om pickups met verschillende potmeter waarden etc. en diverse tone caps uit te proberen.
    heb nog wat goedkope pickups liggen waar ik geen idee van heb hoe die klinken

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    De inductie zou helemaal niet moeten veranderen als de kap non-ferro materiaal is. Ik lees in de artikelen ook niet terug dat er inductieverandering zou zijn.
    Nou scheelt het in dit geval hooguit zo'n 2%, niet heel relevant t.o.v. de andere aspecten in het verhaal die er blijkbaar wel toe doen.
    ik lees hier :http://kenwillmott.com/blog/archives/246
    dit
    J.R. Butts, a designer for the Gretch guitar company, chose a different way. He considered the electromagnetic problem more carefully, and designed a metal cover shape that was almost completely immune to the losses – the “Filtertron”. Subsequently, the Fender guitar company adopted the design for a specialty guitar – the “Cabronita”.

    After 1960, nobody thought much of the whole thing. High quality pickups always used an alloy called nickel-silver, while the Filtertrons and some other covers remained the more inexpensive brass. But when brass is used in a non-Filtertron design, the sound is usually very dull due to the eddy current losses.
    en omdat dit kapje brass chrome was wilde ik het gewoon proberen.
    net zoals wanneer je een setup hebt met teveel tophoog je een krulsnoer kan gebruiken die ook hoog weg snoept.

    Verder ook een gewoon leuke bezigheid die weinig tot niets kost als je het gereedschap hebt

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    Verder ook een gewoon leuke bezigheid die weinig tot niets kost als je het gereedschap hebt
    En zo is het, als het plezier geeft: DOEN!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top