Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 20
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.322

    Standaard

    Geinig apparaat.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Damn! En ik dacht net dat mijn bouwprojectenverlanglijstje wel zo'n beetje compleet was... Nou wil ik er ook zo een!

    Een gewone akoestische wil ik ook ooit nog eens proberen, maar dit is misschien wel leuker zelfs... Grotere kans van slagen ook; ik zie een beetje op tegen al die metalen onderdelen die je bij elkaar moet harken, en dan nog maar afwachten of het allemaal wil werken
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.650

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Dank. Vraag ik me toch af waarom de(ze) banjo inderdaad klinkt als een banjo. Altijd gedacht dat de - met een vel bespannen - ‘kast’ en een houten brug bepalend voor het geluid was. Kennelijk kan een solid body met stalen brug dus ook als een banjo (mét sustain) klinken.
    aan de andere kant, er zijn ook gitaren die meer klinken als een sitar.

    denk dat de pickup hier nu een goede EQ geeft voor het gevraagde geluid

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.779

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    aan de andere kant, er zijn ook gitaren die meer klinken als een sitar.

    denk dat de pickup hier nu een goede EQ geeft voor het gevraagde geluid
    Het geluid van een gitaar die als sitar klinkt heeft volgens mij toch meer een mechanische oorzaak - en dan vooral door de onderlinge interactie tussen snaren. EQ verandert i.m.h.o. ook niets wezenlijks anders dan het hoog en/of laag van een pickup; ik geloof niet dat je een pickup met EQ een banjo-geluid kunt krijgen. Maar wellicht begrijp ik je verkeerd.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 januari 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    1.443

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    merci Erik,
    ja, voor Ashley Campbell, dochter van de Glen Campbell. Country royalty, zeg maar
    Wow, goede klanten heb, je als ze maar half zo goed is als haar vader dan nog moet ze erg goed zijn, zal haar eens beluisteren.
    Maar goed je levert ook altijd prachtig producten.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Een echt banjogeluid haal je niet uit iets dat gebouwd is als een electrische gitaar, idd ook niet met EQ. Er bestaan wel soort hybride banjo's waarbij een kleine resonator met een vel over gespannen onder de brug zit, dus soort mini banjo klankkast in de gitaarbody geïntegreerd.
    Hier was de vraag expliciet om een gitaarklank te hebben. Maar door te spelen in banjotuning en met echte banjotechnieken zal het ook niet echt klinken als gitaar natuurlijk.

    at woml, ja acoustische banjo, dan zit je moet hoop hardware die je moet kopen of maken, geen sinecure.

    at arnoldtims, ze speelt vaak samen met Carl Jackson, dat was de banjospeler bij vader Glen en wereldtop, dus ja ze heeft geërfd, centjes waarschijnlijk maar ook talent dus

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.650

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Het geluid van een gitaar die als sitar klinkt heeft volgens mij toch meer een mechanische oorzaak - en dan vooral door de onderlinge interactie tussen snaren. EQ verandert i.m.h.o. ook niets wezenlijks anders dan het hoog en/of laag van een pickup; ik geloof niet dat je een pickup met EQ een banjo-geluid kunt krijgen. Maar wellicht begrijp ik je verkeerd.
    mijn veronderstelling lijkt niet te kloppen na de latere reactie van Barno.
    kon mij echter niet onttrekken aan de gedachte dat de vorm en materiaal van de brug, backloader, samen met de klankkleur van de pickup wel iets doet.

    wel grappig trouwens, foto 1 zoals hij getoond wordt in deze topic had mij optisch voor de gek.

    IMG_20221013_165944 by karel phlix

    ik dacht te zien een vlakke plaat met haaks daarop (omgevouwen)een metalen brug.
    het zwarte leek de schaduw van die rechtop staande metalen plaat en de lichte kam de opening eronder.

    ik heb een 6 snaar banjo en die eerste klanken die Barno laat horen komen toch wel heel dicht bij.
    zou voor versterking dan voor een versterker met kleine speaker kiezen om meer in die banjo regio te blijven.

    maar het is weer een prachtig staaltje vakmanschap, hoe dan ook

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    mijn veronderstelling lijkt niet te kloppen na de latere reactie van Barno.
    kon mij echter niet onttrekken aan de gedachte dat de vorm en materiaal van de brug, backloader, samen met de klankkleur van de pickup wel iets doet.

    wel grappig trouwens, foto 1 zoals hij getoond wordt in deze topic had mij optisch voor de gek.

    ik dacht te zien een vlakke plaat met haaks daarop (omgevouwen)een metalen brug.
    het zwarte leek de schaduw van die rechtop staande metalen plaat en de lichte kam de opening eronder.

    ik heb een 6 snaar banjo en die eerste klanken die Barno laat horen komen toch wel heel dicht bij.
    zou voor versterking dan voor een versterker met kleine speaker kiezen om meer in die banjo regio te blijven.

    maar het is weer een prachtig staaltje vakmanschap, hoe dan ook
    hi Hops. het tailpiece / brug dingetje dat ik gebruik is hetzelfde wat ik op het gitaarmodel van deze banjo gebruik. Zoals je wel weet hoe ik van eenvoud. het is dus gewoon een aluminium L profieltje met daarop een losse rosewood/bone brug. Ik was zelf trouwens ook verbaasd dat het eigenlijk toch wel wat als een banjo klinkt, maar zoals gezegd dat ligt vooral aan de tuning, met name de dunne halve snaar on top die zorgt voor die typische banjo hickup als je met rolls speelt. Ashley heeft een hoop echte kwaliteitsbanjo's die ze tegenwoordig ook wel goed kunnen versterken, dus ik denk dat ze gewoon es iets speciaals wilde proberen met haar goede banjotechniek op een instrument dat niet die typische banjo plock sound heeft. Ben zelf ook benieuwd hoe ze het ding gaat gebruiken

    hier speelt ze op de gitaarversie van die banjo:
    Laatst gewijzigd door barno; 20 oktober 2022 om 14:44

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Dat is zeker een plaatje van een ding!
    Wat ik me afvraag, heb je een reden gehad om voor Schaller tuners te kiezen en niet voor Gotoh of Waverly (Stewmac)?

    Ik zie in het hele topic toch wat, zoals Gus zo mooi verwoordde, "in beton gegoten" aannames, waaruit ik toch een beetje enkele, onder het grote publiek (zeg maar de leken) circulerende, misvattingen destilleer.
    Bijvoorbeeld, banjo's geen sustain?

    Nou, dat geldt inderdaad voor het gros van de Japan/Korea/China misbaksels die de markt hebben overspoeld.
    De kans dat men een echt goede banjo te horen krijgt is dus heel klein.
    Ook al omdat de musici die wel kwaliteitsinstrumenten bespelen dun gezaaid zijn en daardoor verhoudingsgewijs ook nauwelijks exposure krijgen in het publieke domein.
    Wat we dan wel te zien krijgen is meestal van een ernstig bedroevend peil en daarmee grotendeels verantwoordelijk voor de opvattingen over hoe een banjo zou klinken.
    Dus, geloof mij, een goede banjo heeft wel sustain.
    Luister bijvoorbeeld maar eens naar "Choices"van de Krüger Brothers" (11':40"): https://www.youtube.com/watch?v=B4bJPfXtHko

    Opvallend vond ik ook dat, hoewel ze uitstekend speelt en zeker geen slechte akoestische banjo('s) heeft, ik nergens een opname van Ashley heb kunnen vinden waar haar banjo lekker klinkt.
    Vaak met een snoer er aan, dan kun je het meteen wel vergeten.
    Maar ook voor een microfoon niet echt overtuigend.
    Jammer, want spelen doet ze bovengemiddeld goed...
    Dat probleem gaat ze in elk geval niet tegenkomen met deze Barno special...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Damn! En ik dacht net dat mijn bouwprojectenverlanglijstje wel zo'n beetje compleet was... Nou wil ik er ook zo een!

    Een gewone akoestische wil ik ook ooit nog eens proberen, maar dit is misschien wel leuker zelfs... Grotere kans van slagen ook; ik zie een beetje op tegen al die metalen onderdelen die je bij elkaar moet harken, en dan nog maar afwachten of het allemaal wil werken
    Nou, het echte probleem zit 'm in het maken van de rim ( de centrale, houten ring, waar alles verder aan vast zit).
    3 lagen van 1/4"maple, vervolgens afgedraaid tot de juiste maat en profiel.
    Ook de resonator is een kunststukje, gezien de bolle achterkant. vanaf 1937 heeft Gibson bij de RB-7, 12 en 18 geëxperimenteerd met een massieve resonatorachterkant, maar dat -en nog wat innovaties- schroefde het totaalgewicht op van zo'n kilo of 4 naar 7,5... Thanks, but no thanks.

    Voor een idee van de benodigde onderdelen:
    Afgezien van de resonator en de toonring die onder het vel verborgen ligt, is dit mijn RB-1.
    Laatst gewijzigd door RB-1; 20 oktober 2022 om 16:36
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Hallo RB-1

    Schallers omdat een collega luthier met kennis van zaken me deze aanraadde. Ik moet in deze afgaan op advies van anderen wegens zelf niet thuis in de banjo wereld.

    Sustain: uiteraard hebben goede banjo's sustain maar het percussieve is nu eenmaal erg belangrijk bij banjo's en een te veel aan sustain gaat dan zeker in de weg zitten. Ik spreek hier dan ook over wat onder gitaristen als sustain wordt verstaan, met name de lengte van een noot nadat ie is aangeslagen. Maar sustain betekent ook inhoeverre het hele acoustische geheel van het instrument meespeelt in de klankkleur, en in dat opzicht is sustain voor elk instrument belangrijk, ook voor banjo's.

    Klank van haar acoustisch versterkte banjo's, tja youtube, gsm filmpjes enz, mss niet echt een referentie. Ik veronderstel als je vaak samen met Carl Jackson in the Old Opry speelt, dat die mensen wel weten hoe een banjo moet moet uitversterkt worden. Anderzijds, vader Glen, de absolute wereldgitarist dat hij was, speelde - voor mij volstrekt onbegrijpelijk - op Ovation gitaren en klonk dan ook altijd slecht imho

    en terzijde: ik had als referentie een Gold Tone banjo in leen, mooi instrument maar dus wel 8 kg... wel luid ja.
    Laatst gewijzigd door barno; 20 oktober 2022 om 18:28

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top