Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard EVH cabinet G12m20 etc

    Vroeg mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een 4x12 cab met de Celestion EVH speakers danwel de G12m20 Heritage (voor zover ik weet dezelfde speaker). Verschilt het veel van een 4x12 met G12m25's, de Greenbacks?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Ik heb een jaartje geleden in een 1x12 kastje een 2006 G12M20 kunnen vergelijken met een gloednieuwe (Engelse) G12M25 reissue. Vond de verschillen eigenlijk niet heel groot. De Heritage is wat zachter en ronder. Ietsje minder laag en hoog. Met wat volume gaat 'ie aardig snel compressen en het klinkt daardoor misschien wat 'liefjes'. De reissue is wat voller en agressiever... nagenoeg gelijk aan mijn G12M25 Blackbacks uit eind jaren '70.

    De Heritage is m.i. een goede keuze als je ietsje minder volume en een wat zachtere klank wilt, anders zou ik het lekker bij de reissue houden.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Dank voor je reactie. Ik heb hetzelfde ook wel eens gedaan toen ik als een nerd speakers zat uit te proberen. Dezelfde ervaring: Heritage 20 is meer compressed, wat dikker mid, warmer, de G12M25 wat brutaler: opener, gaat wat harder, wat meer laag en hoog en minder warm (minder dik in het mid). Ik heb de G12m25 ook in (mijn eigen) 4x12 gehoord, de Heritage 20 echter niet. Ik denk ook niet dat het zoveel zou toevoegen om er zo'n set bij te kopen voor een extra 4x12 kast (ik heb de 20m bovendien al in een 2x12 combi). De ervaring met een 1x12 vergelijking is natuurlijk anders dan de 4x12 configuratie maar ik denk dat ik het inderdaad achterwege kan laten.
    Laatst gewijzigd door NLF; 11 oktober 2022 om 19:47

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Fijn. Hier lekker, maar daar dient wat uitbreiding plaats te vinden. Leuke uiteenzetting.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Je kunt voor de volledigheid altijd nog een tweetal G12M20s erbij kopen... dan weet je tenminste hoe het echt zit. Misschien is het verschil het je net waard, misschien niet. Maar dan heb je het wel geprobeerd.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Fijn. Hier lekker, maar daar dient wat uitbreiding plaats te vinden. Leuke uiteenzetting.
    Ik snap het niet helemaal wat je zegt, maar "daar dient wat uitbreiding plaats te vinden" interpreteer ik als dat ik er het best een extra 4x12 kast bij moet kopen?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E-J Bekijk bericht
    Je kunt voor de volledigheid altijd nog een tweetal G12M20s erbij kopen... dan weet je tenminste hoe het echt zit. Misschien is het verschil het je net waard, misschien niet. Maar dan heb je het wel geprobeerd.
    Probleem is een beetje 8 ohm 16 ohm. In 2x12 heb ik 2x 8 ohm, in 4x12 normaal altijd 4x16 ohm. Is ook een beetje beleid om dat zo te houden zodat een speakerkast altijd 16 ohm is (behalve de Fenderkasten die zijn altijd 4 ohm). Maar ja ... als ik niet uitkijk heb ik straks een schuur vol kasten (waar ook wel weer iets voor te zeggen is natuurlijk, beter een schuur vol kasten dan een kast vol scheuren, toch?).

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Ik snap het niet helemaal wat je zegt, maar "daar dient wat uitbreiding plaats te vinden" interpreteer ik als dat ik er het best een extra 4x12 kast bij moet kopen?
    Bedoelde de omschrijving van de klank van de verschillende luidsprekers.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.334

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E-J Bekijk bericht
    Ik heb een jaartje geleden in een 1x12 kastje een 2006 G12M20 kunnen vergelijken met een gloednieuwe (Engelse) G12M25 reissue. Vond de verschillen eigenlijk niet heel groot. De Heritage is wat zachter en ronder. Ietsje minder laag en hoog. Met wat volume gaat 'ie aardig snel compressen en het klinkt daardoor misschien wat 'liefjes'. De reissue is wat voller en agressiever... nagenoeg gelijk aan mijn G12M25 Blackbacks uit eind jaren '70.

    De Heritage is m.i. een goede keuze als je ietsje minder volume en een wat zachtere klank wilt, anders zou ik het lekker bij de reissue houden.
    Geheel mee eens. Live in bandgeweld vraag ik mij zelfs af of je die subtiele verschillen wel hoort. Maar: de G12M20 heritage blijft een heerlijke speaker.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Bedoelde de omschrijving van de klank van de verschillende luidsprekers.
    Aha, OK, op die manier.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top