Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2006
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    1.822

    Standaard Fender Princeton reverb 1973

    Ik ben een Princeton uit 1973 aan het opknappen, maar loop tegen wat probleempjes op.
    De filter cap en de originele Malory's zijn vervangen, evenals de bias cap.
    Ik heb de indruk dat de versterker veels te hard gaat, iemand een idee in welke richting ik het moet zoeken?
    Ook heb ik de indruk dat als ik de toonregeling terug draait er aardig wat volume mee terug gaat, met name met de treble knop

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ik zie die toonregeling als bas en hoog volume, de gewone volume is dan master. Als je die toonregeling op 0 zet komt er geen signaal door.
    Dit in tegenstelling tot de Vox die ik meer zie als een shelf, soort passieve baxandall.

    Die F tonestack zorgt, heb ik me wel eens laten uitleggen, voor een soort van phasing/shimmer effect als tr en bs weer samengevoegd worden door de natuur van shifting frequencies. Geen idee of dat waar is maar klinkt plausibel.
    Ander ding is, met de tr en bs op 0 en mid helemaal open heb je het meest rechte signaal. Geldt voor de twin natuurlijk, de Prince heeft geen mid.

    Als de amp volgens jou vrij luid is kan dat eigenlijk alleen maar aan de speaker liggen, de amp zelf krijg je enkel luider door er 6L6 met bijpassende trafo in te zetten en dat doet niemand (behalve Randall Smith en Linda Rondstad) want dan heb je basicly een 10" Deluxe.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 2 oktober 2022 om 04:39
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2006
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    1.822

    Standaard

    Pepe voor wat bereft die speaker zou dat wel eens kunnen, ik heb hem inderdaad getest op een andere losse box
    In de mientijm de bias bekeken en die is aardig te hoog, en nog wat andere kapotte componenten gevonden.
    Ik heb nieuwe spullen besteld kijken of het probleem straks weg is.
    iig bedankt voor het meedenken

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Meestal zitten die oude ampjes vol met zooi van de enthousiaste zelfklussert,
    mijn ervaring is dat je het best aan de originele specs kan houden, time tested & true.
    zelfs de pro die technisch weet wat ie doet heeft vaak geen idee kwa muzikaal sonisch concept,
    goed laten werken is totaal wat anders dan goed laten klinken,
    dus, stick to the plan.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2006
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    1.822

    Standaard

    Ik heb hem nog steeds niet goed. Jammer
    De bias is veels te hoog en ik heb geen idee hoe het komt zit rond de 20 watt
    Alle belangrijke en kapotte componenten zijn vervangen, maar nog steeds geen goed resultaat.
    Zou het iets met de buizen kunnen zijn ? Ik heb geen apparaat om ze te meten.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik zou ze dan even vervangen, da's simpel en geeft direct resultaat.

    Die buizen dan hè
    Laatst gewijzigd door Erik de Perik; 5 oktober 2022 om 21:59

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2006
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    1.822

    Standaard

    Nou na een paar dagen zweten, zwoegen, meten en solderen heb ik hem aan de praat.
    Onderdeeltje of 20 vervangen waarvan de helft onvermijdelijk , klinkt tie nou super.
    Met dank aan mijn wederhelft haar scherpe ogen, die meiden zien alles.
    Opnieuw in de tolex en een nieuw gril frontje.
    Momenteel zit er een Jensen in, want de originele Oxford moet opnieuw gereconed worden. Dat doe ik nog zodra de recone set binnen is



  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Vrouwen zijn ijzersterk in details, die zien een vreemde haar op je jas al van 100 meter afstand.. enig besef van ruimte en tijd hebben wij dan weer dus kaartlezen doe ik liever zelf.

    Ik heb een '76 Princeton, fantastisch klein ampie.
    Bij mij zat er een alnico Jensen in, die kon de bassen niet aan, ging flubberen
    die P10R is 25 watt, het dubbele van wat Fender opgeeft voor de Princeton maar zo werkt dat dus niet.
    Nu zit er een of andere Warehouse speaker in die dat allemaal wel kan behappen,
    amp gaat ook een stuk luider,
    dat laatste is enkel interessant in de context van een drummer of een bosje koperblazers.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Juist, de proef op de som wordt genomen in de eating van de pudding

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2006
    Locatie
    Zeeland
    Berichten
    1.822

    Standaard

    De originele Oxford speaker is gerepareerd. Het heeft even geduurd de recone set moest uit de USA ( speaker exchange )komen en dat is twee keer gebeurd want de eerste keer stuurde ze de verkeerde.
    Ik moet zeggen goed te doen dank zij YouTube . Een niet al te moeilijk project voor mensen die het zelf eens willen proberen

    Foto's voor en na





    Persoonlijk vind ik hem beter klinken dan de Jensen die ik er tijdelijk in had zitten.
    Een wat sprankelijker geluid zou ik zeggen
    Laatst gewijzigd door benwave; 6 december 2022 om 15:55

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top