Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard goedkope LCR inductie meter

    even een tip voor een goedkope LCR inductie meter.
    https://nl.aliexpress.com/item/20475...yAdapt=glo2nld

    enige wat echt bagger was waren de twee test kabels waardoor de meter heel zenuwachtig reageerde of geen meting kon doen.

    getest met een L90 XL waarop 8H , de meter kwam op 7.48H
    voor € 16 incl verzenden wel een leuke aanvulling.

    alleen moet ik nog uitzoeken wat, zoals in dit geval met de L90 de 14.48Kohm en 7.48 H, zegt over wat je kan verwachten van een pickup.

    net zoals over een GFS tele bridge: 7.22Kohm Henry 1.59.
    wat zegt deze combi over wat voor geluid je misschien kan verwachten, heb hem ook nog niet gehoord.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    even een tip voor een goedkope LCR inductie meter.
    https://nl.aliexpress.com/item/20475...yAdapt=glo2nld

    enige wat echt bagger was waren de twee test kabels waardoor de meter heel zenuwachtig reageerde of geen meting kon doen.
    Is altijd zo bij goedkope metertjes, binnen no time zit er wel een breukje bij de stekkers.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    getest met een L90 XL waarop 8H , de meter kwam op 7.48H
    voor € 16 incl verzenden wel een leuke aanvulling.

    alleen moet ik nog uitzoeken wat, zoals in dit geval met de L90 de 14.48Kohm en 7.48 H, zegt over wat je kan verwachten van een pickup.

    net zoals over een GFS tele bridge: 7.22Kohm Henry 1.59.
    wat zegt deze combi over wat voor geluid je misschien kan verwachten, heb hem ook nog niet gehoord.
    Je hebt dan de elektrische specs, maar de magneet doet dacht ik ook nog wat. Verder nog wat zaken als afstand tot de snaren.
    Ik kan me voorstellen dat je met een programma als LT Spice wel een simulatie over het frequentiebereik kunt doen van het elektrische deel.
    Je element is dan in feite een spanningsbron met inductie waarbij je dan ook nog een DC weerstand kunt specificeren.
    Sluit er in het schema de verwachte load (potmeters + impedantie versterker) aan en simuleer de uitgangsspanning over het frequentiebereik. Dan zie je vast wel iets van een resonantiepiek.

    Hoe meet die meter die waarden trouwens? Ik weet dat van die professionele meters meten bij 1kHz. Is die 'weerstandswaarde' dan de impedantie op die frequente of met je met een DC Ohmmeter hetzelfde getal?
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Hoe meet die meter die waarden trouwens? Ik weet dat van die professionele meters meten bij 1kHz. Is die 'weerstandswaarde' dan de impedantie op die frequente of met je met een DC Ohmmeter hetzelfde getal?
    de weerstandswaarde is gedaan met een gewone multimeter.
    met welke kHz deze meter meet geen idee, daar staat niks vermeld bij de 2mH tot 20H waarden in de 'handleiding'
    bij de volgende waarden wordt dit echter wel vermeld
    van 200pF tot en met 200 uF 800Hz,
    2000uF 80Hz
    20mF 8Hz

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    Ah, OK

    Ik dacht dat je misschien alles via die meter had bepaald en dan vroeg ik me af of die meter de DC weerstand meet of de impedantie op een gegeven frequentie.
    Voor de rest verandert een spoel natuurlijk niet ineens, dus het zou in theorie zo moeten zijn dat het niet zoveel uitmaakt welke frequentie wordt gebruikt. Ik kan me wel voorstellen dat de meting nauwkeuriger wordt als je zoals bij de condensatoren kiest voor een lage frequentie bij hoge waarden.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top