Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard Fender Blues Deluxe Reissue drive channel mod?

    Vraagje: weet iemand of er een modificatie mogelijk is, die het drive kanaal van bovengenoemde Fender Blues Deluxe een beetje donkerder laat klinken?

    De amp heeft twee kanalen met een gedeelde EQ. Het cleane kanaal vind ik erg goed. Ik gebruik diverse pedalen en die slikt ‘ie als een, ehh… nou ja, die slikt ‘ie fantastisch. Nu zou ik het drive kanaal willen gebruiken als solo boost. Echter waar het wringt, is de gedeelde EQ. Als ik kanaal 1 naar wens heb ingesteld, dan is kanaal twee echt te schel, te veel tophoog naar m’n smaak. Andersom is het ook zo dat als ik het drive kanaal naar wens instel, ik het cleane kanaal te donker vind klinken. Ik heb geëxperimenteerd met diverse buisjes, een heldere Tungsol danwel Sovtek(long plate) 12AX7 in V1 en een wat donkerder JJ 12AX7 in V2. Dit helpt een beetje, maar niet genoeg. Rest mij de vraag te stellen of iemand bekend is met een mod om van kanaal 2 wat tophoog te verminderen?

    Een alternatief voor een amp mod zou natuurlijk ook een boost pedaal kunnen zijn, maar ik wil eerst weten of m’n wens met de amp zelf op te lossen is. M’n pedalenbak zit eigenlijk vol, en ik vind een losse footswitch tbv channel switching handiger dan een los boost pedaal die gevoed moet worden, en evt ook weer de rest van de keten kleurt qua sound.

    Suggesties zijn welkom!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.018

    Standaard

    Mocht er al een mod zijn dan veranderd er per saldo toch niets? Ik bedoel, als je de gedeelde eq aanpast met een mod zal dat voor beide kanalen toch zo zijn? Anyway, een eq-pedaal inschakelen op je drive kanaal?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard Fender Blues Deluxe Reissue drive channel mod?

    Het karakter van het tweede kanaal is gewoon wat minder warm dan dat van het eerste kanaal bij gelijke EQ settings.

    Een EQ pedaal mee schakelen bij het verwisselen van kanaal zou kunnen maar maakt het als snelle solo boost (twee pedalen intrappen) minder praktisch denk ik.
    Laatst gewijzigd door LRS; 21 september 2022 om 23:16

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    IK gok, maar dat kan iemand vertellen die er een schema van heeft, dat het cascading kanalen zijn met een fixed eq ertussen.
    In dat geval kan je daarmee experimenteren of er een bypass op maken.
    Die eq zit er voor een reden, bij oversturing worden je bassen zompige modderpoelen en je hoog een krijtje op een schoolbord.
    Dat is ook het idee van een ts pedaaltje, maak 'm gek met mids.

    Ik had hetzelfde probleem met mijn oude boogie, 2 kanalen met een shared eq.
    Je kan je clean kanaal boosten (wat prima werkte met een buizen preamp) of dat trucje omdraaien met je drive kanaal. Dat laatste vond ik het fijnste werken omdat ik sowieso veel met de volumeknop van de gitaar werk.

    Maar goed, misschien kan een tech je wat educated info geven.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5

    Standaard

    Als we van "wat donkerder" nou eens "wat meer laag en midden" zouden maken zou het de moeite kunnen zijn om de waarde van C53 te vergroten. Die wordt nu in het signaalpad geplaatst als het drivekanaal wordt geactiveerd en is vrij krap bemeten.

    Je zou dat kunnen combineren door iets filterends aan K1-B pin 9 te knopen wat ingeschakeld wordt als het drive kanaal wordt geactiveerd.


    https://www.thetubestore.com/lib/the...atic-Rev-A.pdf
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard

    Ik ben een beetje bang dat het toevoegen van laag en mid het schelle tophoog tov kanaal 1 niet zal gaan oplossen. Ik neig er steeds een beetje meer naar om kanaal twee te laten voor de Blues gigs, en een clean boost pedaal in de loop te zetten tbv solo boost voog gebruik van kanaal 1 met effectenbak.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LRS Bekijk bericht
    Ik ben een beetje bang dat het toevoegen van laag en mid het schelle tophoog tov kanaal 1 niet zal gaan oplossen. Ik neig er steeds een beetje meer naar om kanaal twee te laten voor de Blues gigs, en een clean boost pedaal in de loop te zetten tbv solo boost voog gebruik van kanaal 1 met effectenbak.
    Dat dus…… dat zou ik ook doen, of helemaal het drivekanaal laten voor wat het is. Ik ben zelf niet wild van Fender overdrive/distortion. Ik gebruik een Okko Diablo Gain + voor drive en meer drive (hence the +). Zo’n Diablo Gain+ maakt van een éénkanaals een driekanaals versterker.


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LRS Bekijk bericht
    Ik ben een beetje bang dat het toevoegen van laag en mid het schelle tophoog tov kanaal 1 niet zal gaan oplossen. Ik neig er steeds een beetje meer naar om kanaal twee te laten voor de Blues gigs, en een clean boost pedaal in de loop te zetten tbv solo boost voog gebruik van kanaal 1 met effectenbak.
    Ik denk ook dat rommelen in de amp zelf je niet gelukkig gaat maken of je moet het rommelen zelf leuk vinden.
    Overdrive uit een Fender amp heeft een historie, daar zijn amps als Rivera, Boogie, dumble, Kelley en Suhr uit voortgekomen (maar Fender heeft daar zelf ook een traditie in met wisselend succes)
    Doen allemaal hun take op Fender overdrive maar volle bassen, midscoop en tophoog is toch wel het uitgangspunt. Leent zich voor Americana roots/blues/fusion, moet je ding zijn dwz, je moet er geen Marshall uit willen halen.
    Als dat geen probleem is dan is alles fair game natuurlijk.

    Misschien een Klon clone proberen, die shinen in zo'n situatie waarbij ze een buis mogen kietelen.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 22 september 2022 om 17:47
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard

    Zit nu naar Electro-Harmonix Soul Food te kijken, zou een Klon Centaur kloon moeten zijn. Met gain op nul = transparante clean boost. Met gain een beetje opdraaien krijg je er ook wat mid bij, wat voor een solo boost niet erg is. Lijkt erop dat ik hiermee uit de voeten zou moeten kunnen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    100 euri bij Thomann... dat is snel omhoog gegaan!
    Niettemin nog vrij betaalbaar gezien de prijzen van de concurrentie.
    Als je de kans krijgt zou ik de Wampler versie, de Tumnus ook proberen,
    de mini versie is 150 (niet goedkoop but still...)
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top