Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard Trussrod moer dolgedraaid

    Ik ben nu bijna 2 jaar in bezit van een japanse Jackson RR24. Hele fijne gitaar en kwam met een voor mij prima afstelling binnen. Nu voor de opnames van ons album wilde ik nog even goed naar de afstelling kijken maar ik kom er achter dat de moer van de trussrod dolgedraaid is. De inbussleutel draait echt rond. Kan ik deze vervangen zonder dat het fretboard oid los moet? In aanmerking genomen dat de moer uberhaupt nog wil draaien. De trussrod valt niet verder in de nek oid?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    de inbussleutel draait dus rond in de inbusmoer probeer eens met een 1 maat groter en die geleidelijk iets af te vijlen tot ie er stijf in past en dan denk ik beginnen met losdraaien want het doldraaien komt waarschijnlijk van het geforceerd vast draiien te veel kracht in combinatier met een inbusmoer van pisbakkenijzer/metaal. en weet je zeker dat de inbusslsutel rond draait of is het de complete moer en is de draad van de trustrod verrot. kun je er redelijk bij en kun je zien wat er gebeurt als je draait.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Dolgedraaid moet je kunnen zien, dan moet er toch heel wat kracht zijn uitgeoefend en dan is het waarschijnlijker dat de stelstang ergens is afgebroken,
    de afstelling is prima zeg je dus ik zou er niks aan doen,
    je kan de holling/bolling nog enigszins beïnvloeden door lichter of zwaarde setje snaren
    stelschroef vervangen is idd toets er af.

    met een dolgedraaide schroef heb ik geen ervaring en als het aan de inbus ligt, zie post hierboven
    Laatst gewijzigd door Pepe; 17 september 2022 om 15:45
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    als de hals verder goed staat moet je je nu afvragen of je er wel mee bezig wil terwijl je met opnames aan de gang wil zijn.

    vraag je gewoon even af waarom die moer of los draait omdat er geen 'draad' meer op zit, of afgebroken is, of zoals @motorhan benoemd, het gedeelte van de binnenkant van de inbus zo versleten is.
    grote kans dat de trussrod op zijn max staat.

    in dit geval: if it aint broke (lees, je kunt er nog normaal op spelen) don't fix it.

    er zijn tegenwoordig van die goedkope usb mini camera's voor onderzoek in kleine ruimtes.
    het loont zich misschien om zo een ding eerst te kopen zodat je letterlijk kan zien wat er met die moer aan de hand is.
    compleet doorgedraaid of misschien wel een hele andere dan je denkt.

    https://www.bol.com/nl/nl/p/endoscoo...5.ProductTitle

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard

    Sorry, de afstelling was goed genoeg voor live spelen. Ik heb het idee dat de hals nu ietsje holler kan, vandaar dat ik er even mee bezig was. Ik weet zeker dat iig de moer is dolgedraaid. Is bij de gitaar prima te zien. Waar een inbus in moet is gewoon bijna rond. Inbusbout zelf is niks mee aan de hand.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Tik er voorzichtig een iets groter Torx bitje in en draai 'm rustig los.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.354

    Standaard

    Ik denk dat de moer alleen op het eerste stuk is uitgesleten anders is het echt pisbakkenstaal.Probeer dus eens of de inbus er met een beetje geweld dieper in kan.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Ik lees dat het gedeelte waar de inbussleutel in moet rond is, niet het schroefdraad in de moer of op de stang.
    Kan het gevolg zijn van de verkeerde maat sleutel gebruiken. Net iets te klein of misschien moest er geen metrische sleutel in maar een inch maat.

    Dan moet je zien dat je de bestaande moer eraf gedraaid krijgt en er een nieuwe moer op zetten.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Ik lees dat het gedeelte waar de inbussleutel in moet rond is, niet het schroefdraad in de moer of op de stang.
    Kan het gevolg zijn van de verkeerde maat sleutel gebruiken. Net iets te klein of misschien moest er geen metrische sleutel in maar een inch maat.

    Dan moet je zien dat je de bestaande moer eraf gedraaid krijgt en er een nieuwe moer op zetten.
    Vandaar mijn:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Tik er voorzichtig een iets groter Torx bitje in en draai 'm rustig los.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard

    Torx bitje krijg ik niet voor elkaar. Begin wat bang te worden dat hij dolgedraaid is omdat hij goed vast zit. Toch maar even de luthier gemailed hoewel die nu nog op vakantie zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top