Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1

    Standaard Must have, Koopje! Wie maakt em los!?

    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    haha....

    Ook gedaan, eerste versterker was de hifi van mijn vader,
    ik dacht, 2x20 watt, daarm
    ee blaas je de ruiten uit hun sponning,
    kwam maar
    een zacht pruttelend geluidje uit,
    mijn vad
    er kwam toen met een zelfgemaakte PA amp aan, 10 watt, 1 el34 als eindbuis,
    dat was and
    ere koek, de buurman stond in no time voor de deur.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    4 x 30 What

    Dat is een natte droom hoor.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Ik dacht eerst bij het zien van de foto: "De eindtrappen zijn eruit", gezien die grote uitsparingen midden in die vrij lege kast. Maar dat printje tegen de achterkant bevat dus 4 nauwelijks gekoelde (klasse B?) eindtrappen

    Ik zie dat i.c.m. die klein bemeten voeding ook geen 4 x 30 Watt (RMS) leveren.

    Dit is kennelijk een Quadro bak. De vader van een vriend van me had een Quadro setup met e.o.a. Sansui 4-channel versterker, inclusief een speciaal 4-channel platenspeler element van Nagaoka. Je had destijds Quadro platen en met een speciale decoder had je dus ook echt een soort surround geluid. Ik heb het effect van die set helaas nooit gehoord.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Crazy 70's.
    Dat quadrophonic is toch wat anders dan wat nu surround heet?
    Ik kan m
    e voorstellen dat er bij films nog steeds een quad signaal wordt meegestuurd maar toch niet bij muziek?

    Di
    e 4 uitgangen gaan naar 1 speaker toe, ik vraag me af of dat wel lekker werkt.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Crazy 70's.
    Dat quadrophonic is toch wat anders dan wat nu surround he[COLOR=#4D5153]et?
    Geen idee wat precies de bedoeling was. Dat je bij live opnamen ook publiek achter je hoort? Nogmaals ik heb het nooit gehoord.
    Misschien waren er echt 4 kanaals opnamen en werd er voor gewoon stereo gebruik een downmix gemaakt naar stereo. Als ik zo eens lees was het in Amerika een groter succes in de tijd van de 8-track tapes. Daarbij hoefde men niet te klooien met speciale platen, afspeelapparatuur en decoders.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Die 4 uitgangen gaan naar 1 speaker toe, ik vraag me af of dat wel lekker werkt.
    Zou zomaar kunnen dat er maar 1 kanaal werd gebruikt, misschien werkt er zelf nog maar 1.

    Met 2 kanalen zou je nog kunnen denken aan 'bruggen' van eindversterkers, maar dat gaat niet zomaar. Dan moet je de speaker tussen 2 uitgangen knopen en van 1 eindtrap de fase omdraaien. Parallel bruggen kan ook, maar daar zit een risico aan.
    4 kanalen naar 1 speaker (bruggen) geloof ik al helemaal niks van.
    Laatst gewijzigd door Plant; 9 september 2022 om 23:40
    "Meten is weten, gissen is missen"

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Je kunt de vier kanalen parallel zetten waardoor je de impedantie kunt verlagen. Met andere woorden, de vier eindtrappen kunnen parallel 2 ohm aansturen als de oorspronkelijke impedantie 8 ohm was. Wel komt het dan neer op meerdere speakers parallel zetten. Tis niet handig maar ook niet onmogelijk. Je moest eens weten way er tegenwoordig parallel gezet wordt om een groter vermogen te behalen. Beetje flinke versterker heeft tegenwoordig meerdere eindtrappen parallel. Soms tref je wel 10 transistoren in een powereindtrap.

    De quadrofonie werd vroegah veel toegepast in grote amerikaanse bakken. Ik heb in de jaren 70 nog bij een fabrikant gewerkt die dit spul verhanderde. Ik heb er nog steeds enkele koppen van. Viervoudig uitgevoerd en elk track had idd zijn eigen signaal. De 8track banden kon je vooraf opgenomen kopen in quad uitvoering. Opzich was de kwaliteit verrassend goed.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Volgens mij speelde Gong een tijdje in een vierkant met het publiek daartussen,
    ook balen als je net bij het drumstel zat,
    The Who maakte er zelfs een opera over,
    maar dat had misschien meer te maken met projectie van sublimatie.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Je kunt de vier kanalen parallel zetten waardoor je de impedantie kunt verlagen. Met andere woorden, de vier eindtrappen kunnen parallel 2 ohm aansturen als de oorspronkelijke impedantie 8 ohm was. Wel komt het dan neer op meerdere speakers parallel zetten. Tis niet handig maar ook niet onmogelijk. Je moest eens weten way er tegenwoordig parallel gezet wordt om een groter vermogen te behalen. Beetje flinke versterker heeft tegenwoordig meerdere eindtrappen parallel. Soms tref je wel 10 transistoren in een powereindtrap.
    Daar hebben we nog wel eens wat discussie over gehad in de tijd dat ik nog voor een hijg-end importeur in de td werkte.
    Bruggen (meer vermogen) leek wel een soort toverwoord, er waren nogal wat lieden die 2 stereo eindtrappen naar 2 mono-blokken wilden laten bruggen. Want dan kon het 2x zo hard

    Eerst maar even uitleggen dat vermogensverdubbelen maar 3dB extra oplevert en dus zeker niet 2x zo hard kan.
    Vervolgens maar eens informeren wat ze dan met de load (speakers) dachten te gaan doen. Precies zoals je zegt kun je lagere impedanties aansturen, maar als je dat niet doet heeft bruggen helemaal geen zin, want het vermogen verdubbelt niet vanzelf.

    De meesten zagen er dan vanaf en de enkeling die het toch liet doen was achteraf teleurgesteld en z'n geld kwijt.

    Ik kan me ook nog herinneren dat er een reparatie binnen kwam van iemand die zelf een zware stereo eindtrap achter de speakerrelais had gebrugd en daarbij was wat misgegaan. Bij het inschakelen van de speakerrelais zaten de contacten meteen vastgelast
    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Vervolgens maar eens informeren wat ze dan met de load (speakers) dachten te gaan doen. Precies zoals je zegt kun je lagere impedanties aansturen, maar als je dat niet doet heeft bruggen helemaal geen zin, want het vermogen verdubbelt niet vanzelf.
    Even een kleine misvatting ophelderen. Bruggen heeft wel degelijk zin. Je verdubbelt namelijk de beschikbare uitgangsspanning omdat de ene versterker het tegenovergetelde doet van de andere versterker. Dit bij gelijkblijvende impedantie geeft je een verviervoudiging van je vermogen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top