Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 28

Discussie: 2x12 cab tips?

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.172

    Standaard 2x12 cab tips?

    Ja ik speel op een powered Kemper.

    Zaalgeluid over een goede PA gaat prima. Maar over een kleine PA/zangsetje vind ik het niet zo lekker. Voor kleine gelegenheden bevalt een goed gitaarcabinet dan veel beter.

    Btw over de powered amp gaat dan de speakersim uiteraard uit.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    Veruit mijn meest favoriete: de Orange 2x12 open back. Kwalitatief goed gebouwd, spreiding van het geluid vanwege de deels open achterkant
    Ik heb 1x over een Orange 2x12 mogen spelen, en die klonk écht heel dik. Was wel een diepe cab overigens.

    Vwb cabs ben ik best wel bogner fan maar ik prefereer mn 4x12 boven zo'n oversized 2x12. Die 2x12 had wel heul veel laag.
    Maar goed, da vinci wil hem met zijn kemper gebruiken, dus dan kun je nog wel een aantal eq's in de kemper plaatsen om dat te finetunen.

    @Da Vinci, heb je ook passieve FRFR cabinetten overwogen (behalve het genoemde Kemper cabinet)?
    Het speaker-gedeelte doet misschien wel meer dan het amp-gedeelte, dus je veelzijdigheid haal je en klein beetje weg met een gitaarcabinet. Hoeft natuurlijk geen probleem te zijn.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.172

    Standaard 2x12 cab tips?

    Ja ik zie die FRFR speakers wel voorbij komen en weer eigenlijk niet zo goed wat ik er van moet vinden…

    Het beste vond ik mijn Kemper nog klinken in mijn oude band over mijn Engl 212. Dat is naar mijn ervaring echt het beste van twee werelden in de zin van het gemak van een digitale alles in een oplossing en een amp in the room sound.
    De Kemper kab vond ik (op bescheiden volume in gitaarwinkel getest) ook goed. Lijkt me sowieso een mooie aanvulling om thuis mijn geluiden op in te stellen. Op mijn studiomonitoren of floormonitor krijg ik voor mijn gevoel niet het beste resultaat. Alsof ik altijd te veel hoog heb en te weinig laag ofzo.

    Vandaar dat ik mijn zoektocht nu richt op een traditionele gitaarcab. Die FRFR cabs hebben vaak ook een tweeter en daar zie ik het nut niet zo van in als ik het geluid van een traditioneel cabinet zoek, daar zitten er immers ook geen in.

    Staat overigens ook een hele nette Mesa Boogie om de hoek op MP met Black Shadows. Iemand daar bekend mee?

    https://link.marktplaats.nl/m1867738...ontent=app_ios


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  4. #14

    Standaard

    Je "studio" en floor monitoren zijn van de nearfield ervaring
    Om "alles" live uit een kemper te halen zou ikeens kijken gaan naar een hoge wattage niet nearfield studio monitor

    Veel bekende gitaarpartijen zijn in de controlroom van studio's ingespeeld
    2centen en some

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    2x12 is een beejte een appart verhaal. Voor mij is een 2x12 vooral geen 4x12 en ook geen 1x12 (een Hook 1x12 is zo groot dat ie bijna een 2x12 is, maar dat is dan een uitzondering). Dus: 2x12 is anders dan 4x12 en het liefst heb ik bij een 2x12 een open achterkant. Wil ik veel laag en veel druk en meer "hardrock" dan kom ik automatisch bij 4x12 uit. Ik hou dus absoluut niet van 2x12's die zogenaamd net zo klinken als een 4x12.

    De Orange openback 2x12 is heel erg handig: niet te groot, 2 handels dus makkelijk te sjouwen, goed en stevig gebouwd en niet al te duur. Ik heb ook een Vox 2x12 en twee Marshalls (oude 1936 van hout die ik open back heb gemaakt en een 1965). Ik heb ooit heel veel 2x12's getest (Matchless, 65 amps etc etc). De combinatie met je amp is inderdaad belangrijk en natuurlijk ook welke speakers je wilt gebruiken.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.900

    Standaard

    Ik ken de Engl 2x12 Vertical goed; erg strak met veel punch.
    Jaren gehad, toen geswitched naar Engl 4x12 Pro. Ondertussen, paar jaartjes ouder, af en toe kleinere gigs, niet altijd zin meer om met een 4x12 te zeulen (heb 'm dus nog wel; bewijs van afgelopen juli met Sabbath Judas Sabbath in Zoetermeer), dus nu gebruik ik een Mesa vertical 2x12; bovenin een G12-65 en onderin een Mesa V30 + beamblocker. Erg fijne, volle podium sound. Ietsje grootser dan de Engl denk ik, zonder te veel een specifieke 'metal' sound te hebben.

    Alternatief: een Marshall 1966A/B of een 1965AB (=4x10"). Veel beter te tillen, 60x60x30cm. Lekker compact.
    Heb thuis ook een setje Mesa Thiele's staan. Zou liever met 1 2x12 leuren van pak 'm beet 30-32kg dan 2x de Thieles met EVMs. Die cabs zijn bekant 17-18kg per stuk.
    Laatst gewijzigd door Speeddemon; 4 september 2022 om 19:21
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  7. #17

    Standaard

    Heb je de 2x12 van THD weleens geprobeerd? Long time ago ook op cabinet jacht geweest en kwam toen op de THD uit.

    Klinkt groots maar licht van gewicht. Erg prettig als je moet sjouwen. Ik heb hem hier nog ergens

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.172

    Standaard

    Thx voor de reacties en tips!

    THD nog nooit van gehoord overigens, maar je vind ze geloof ik ook niet op elke hoek van de straat geloof ik…


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Zou zomaar iets kunnen zijn, ik heb het ook nooit geprobeerd. Zwaar is zelden beter

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.172

    Standaard

    Nog niks op MP kunnen bemachtigen (blijkbaar denkt iedereen met de cabinet te koopt momenteel goud in handen te hebben) maar tijdens ons optreden zaterdag een Engl kunnen lenen.

    Blijft toch een fijne cab voor mij (in deze band).
    Zelf de horizontale gehad overigens, maar verticaal visueel wel mooie match met de Kemper (ja, de geluidsman wilde ‘m uitmicen en wekte niet bepaald de indruk open te staan voor alternatieven)…




    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top