Hoi hoi
Wat een geweldig apparaat is dit zeg.
En ja…. Wat heb ik me erop verkeken zeg.

Maar ik ben zeker om.
Voor mij geen pedalen meer.

Ik heb al mijn pedalen verkocht omdat ik een beetje zat was van de nooit stoppende zoektocht naar weer iets leuks. En leuk was dat zeker. Maar je kan er maar druk mee zijn.
Geen oordeel overigens hoor

Na me te hebben ingelezen heb ik de Fractal meteen uitgebreid met twee Voes midi controllers. Je kan haar overigens prima bedienen met de drie switches. Dat moet je wel routine opbouwen en redelijk tapdansen.

Ik heb uiteindelijk voor de Fractal gekozen omdat deze hele goede factory presets heeft, lekker compact en sterk is en voorzien van alle functies voor on stage en huisgebruik.

Ik heb eerst de manual doorgeakkerd. Iets wat ik normaal noooooit doe maar me nu wel verstandig leek.
Vervolgens aangesloten en schoorvoetend met de knopjes spelend met een koptelefoon een beetje pingelen.

De volgende stap was het aansluiten van de midi controlers en het volume pedaal. Het heeft me ettelijke dagen gekost voordat ik die pedalen operationeel had.
Maar de Fractal is nu vele malen makkelijker te bedienen.

Toen ik lekker makkelijk door de presets, scenes en channels kon laveren heb ik haar via een 4CM aangesloten op m’n combo.
Wat werd ik hier blij van.

Maar al snel liep ik tegen de ‘beperkingen’ van een gitaar combo aan.

Als je een preset heb van bijvoorbeeld een bleusJr en greenback en wat pedalen aansluit, dan merk je al snel dat de pre-amp en de poweramp van de combo het geluid van de bleusJr kleurt.
Dus daar begon de zoektocht weer. Je verwacht een bepaalde sound en je krijgt iets anders.

Dussss de fractal aangesloten op m’n mixer en via de AdamA3 monitoren gespeeld.

En toen werd ik echt blij !!
Wat je in de Fractal instelt krijg je ook uit de monitoren.

Ik ben nu aan het experimenteren met het bouwen van presets en scenes.
Iets dat ogenschijnlijk moeilijk lijkt is een fluitje van een cent.
Althans….. als je het via de PC opbouwt. Het kan ook op de Fractal zelf maar dat is wat lastiger.
Het tweaken met de afzonderlijke pedalen kan je op meerdere manieren doen.
Stel…. Je hebt een tubescreamer. Die heeft 3 knoppen. Maar de Fractal biedt tevens de mogelijkheid om bijv de tone knop verder uit te spitsen en wat meer met bijv de mids te tweaken.
Dat geld voor bijna alle soorten pedalen. De pedalen worden daarmee nog beter inzetbaar.
Dat zelfde kan je ook doen met de karakteristieken van de afzonderlijke speakers. Gaat echt heel ver. Te ver voor mij.

Ehhhhh…. Ik had bijna de ene zoektocht ingeruild voor de andere zoektocht.
Met die functionaliteiten ben ik dus heeeeel snel gestopt. Dat kan ook omdat de aangeboden standaards eigenlijk stuk voor stuk helemaal goed zijn en basaal goed te regelen zijn.

Dus het blijft voorlopig bij presets bouwen en daar variatie in aanbrengen middels scenes en channals.

Ik ben nu bandloos, bewust overigens.
Als ik weer ergens aanhaak komt er een FRFR. Want dat is een amp die de Fractal echt in z’n volle glorie laat shinen.

Voor nu ben ik nog elke dag dat pedaal aan het ontdekken en tegelijkertijd lekker aan het spelen.
De volgende stap is om me wat meer in de midi hoek te verdiepen. Wellicht ga ik dat helemaal niet nodig hebben maar die Fractal is helemaal doorspekt van allerlei settings, parameters en god mag weten wat nog meer. Laten we zeggen dat ik meer dan 50% van de manual niet begrijp.
En dat zegt nix over de manual

Voor nu ben ik al een tijdje blij en zit met een dikke grijns te spelen en af en toe te godveren als ik iets niet aan de praat krijg.

Wordt wellicht vervolgt.

Groet
Luut