Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 60
  1. #1

    Standaard Fractal FM3 klein verslagje van een newbee

    Hoi hoi
    Wat een geweldig apparaat is dit zeg.
    En ja…. Wat heb ik me erop verkeken zeg.

    Maar ik ben zeker om.
    Voor mij geen pedalen meer.

    Ik heb al mijn pedalen verkocht omdat ik een beetje zat was van de nooit stoppende zoektocht naar weer iets leuks. En leuk was dat zeker. Maar je kan er maar druk mee zijn.
    Geen oordeel overigens hoor

    Na me te hebben ingelezen heb ik de Fractal meteen uitgebreid met twee Voes midi controllers. Je kan haar overigens prima bedienen met de drie switches. Dat moet je wel routine opbouwen en redelijk tapdansen.

    Ik heb uiteindelijk voor de Fractal gekozen omdat deze hele goede factory presets heeft, lekker compact en sterk is en voorzien van alle functies voor on stage en huisgebruik.

    Ik heb eerst de manual doorgeakkerd. Iets wat ik normaal noooooit doe maar me nu wel verstandig leek.
    Vervolgens aangesloten en schoorvoetend met de knopjes spelend met een koptelefoon een beetje pingelen.

    De volgende stap was het aansluiten van de midi controlers en het volume pedaal. Het heeft me ettelijke dagen gekost voordat ik die pedalen operationeel had.
    Maar de Fractal is nu vele malen makkelijker te bedienen.

    Toen ik lekker makkelijk door de presets, scenes en channels kon laveren heb ik haar via een 4CM aangesloten op m’n combo.
    Wat werd ik hier blij van.

    Maar al snel liep ik tegen de ‘beperkingen’ van een gitaar combo aan.

    Als je een preset heb van bijvoorbeeld een bleusJr en greenback en wat pedalen aansluit, dan merk je al snel dat de pre-amp en de poweramp van de combo het geluid van de bleusJr kleurt.
    Dus daar begon de zoektocht weer. Je verwacht een bepaalde sound en je krijgt iets anders.

    Dussss de fractal aangesloten op m’n mixer en via de AdamA3 monitoren gespeeld.

    En toen werd ik echt blij !!
    Wat je in de Fractal instelt krijg je ook uit de monitoren.

    Ik ben nu aan het experimenteren met het bouwen van presets en scenes.
    Iets dat ogenschijnlijk moeilijk lijkt is een fluitje van een cent.
    Althans….. als je het via de PC opbouwt. Het kan ook op de Fractal zelf maar dat is wat lastiger.
    Het tweaken met de afzonderlijke pedalen kan je op meerdere manieren doen.
    Stel…. Je hebt een tubescreamer. Die heeft 3 knoppen. Maar de Fractal biedt tevens de mogelijkheid om bijv de tone knop verder uit te spitsen en wat meer met bijv de mids te tweaken.
    Dat geld voor bijna alle soorten pedalen. De pedalen worden daarmee nog beter inzetbaar.
    Dat zelfde kan je ook doen met de karakteristieken van de afzonderlijke speakers. Gaat echt heel ver. Te ver voor mij.

    Ehhhhh…. Ik had bijna de ene zoektocht ingeruild voor de andere zoektocht.
    Met die functionaliteiten ben ik dus heeeeel snel gestopt. Dat kan ook omdat de aangeboden standaards eigenlijk stuk voor stuk helemaal goed zijn en basaal goed te regelen zijn.

    Dus het blijft voorlopig bij presets bouwen en daar variatie in aanbrengen middels scenes en channals.

    Ik ben nu bandloos, bewust overigens.
    Als ik weer ergens aanhaak komt er een FRFR. Want dat is een amp die de Fractal echt in z’n volle glorie laat shinen.

    Voor nu ben ik nog elke dag dat pedaal aan het ontdekken en tegelijkertijd lekker aan het spelen.
    De volgende stap is om me wat meer in de midi hoek te verdiepen. Wellicht ga ik dat helemaal niet nodig hebben maar die Fractal is helemaal doorspekt van allerlei settings, parameters en god mag weten wat nog meer. Laten we zeggen dat ik meer dan 50% van de manual niet begrijp.
    En dat zegt nix over de manual

    Voor nu ben ik al een tijdje blij en zit met een dikke grijns te spelen en af en toe te godveren als ik iets niet aan de praat krijg.

    Wordt wellicht vervolgt.

    Groet
    Luut



  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    Dank voor je uitgebreide verhaal! Top


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Op die manier ook bedankt en top, maar ik denk niet dat ik ooit zoiets ga kopen..... al moet je nooit nooit gaan zeggen

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Bedankt voor de review! Ik heb nooit met de gedachten gespeeld om over te gaan op zo een apparaat. Maar het is wel interessant moet ik zeggen. Ik heb zelf wel een Mooer RADAR en een Mooer Two Stone, heel wat anders natuurlijk, maar die stellen me in staat om lekker met koptelefoon te spelen. Voor mijn basjes gebruik ik een SansAmp Bassdriver DI en de RADAR voor dit doel.

    Ik speel ook niet meer in bands, en neem wel eens wat op voor mijzelf - stelt niet veel voor overigens. Dan zijn zulke tools, en zeker die van jou onmisbaar. Soms heb ik een gekke bui, en dan neem ik mijn versterkers op met een microfoon, maar dat wordt steeds minder.

    Het valt me op dat je alles zo snel onder de knie hebt, geeft aan dat die apparaten steeds "vriendelijker" worden.

    Veel plezier ermee!!!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Vanwaar eigenlijk de keuze voor de Voes midi controllers?

  6. #6

    Standaard

    Ja Erik, dat zei ik ook nog niet zo lang geleden.
    Een bandlid had een GT1000, een fantastische amp en gitaar maar een consequent kut geluid. Voor mij geen modeller dus, want daar lag het natuurlijk aan.
    Maar het kan bekomen he 😉

    De keuze voor een fractal was eigenlijk snel gemaakt. De enige aarzeling was eigenlijk de drie voetschakelaars. Dat deed me denken aan m’n pedalboard en het getap-dance. Daar had ik uiteindelijk ook een switcher in gezet.
    De Fractal FM 9 was dan weer geen optie. Die had meer switches, stereo functionaliteit maar is substantieel duurder.

    Voor de midiswitcher heb ik wel een aantal merken de revue laten passeren. De keuzes voor de Voes was eigenlijk ook snel gemaakt.
    Super simpel design, grof, duidelijke multicolor leds en een goede ondersteuning van de eigenaar. Dit model heeft geen display maar dat voegt voor mij nix toe.
    De kleuren van de Leds zegt me in één oogopslag genoeg.
    Het display van de fractal laat zien waar je zit.
    De Voes editor is ook gewoon goed te doen.

    Het feit dat ik er geluid uit krijg en daar mee kan rotzooien komt echt door het lezen van de manual. En zeker het hebben van een hoop geduld.
    Ik wist waar ik aan begon dus…
    Maar neemt niet weg dat het af en toe wel afzien is.
    Maarja… je koopt een dure stompbox, heb hoge verwachtingen, je sluit hem aan en je wordt geconfronteerd met een voedingsprobeem, volumedrop, verkeerde plek in de keten ect ect. Net zo frustrerend 😂😂

    Als je echt wilt deepdiven in de fractal, maar ook in de Voes moet je echt kennis hebben van midi, de midi termen en snappen hoe het zit met die instellingen. En dat is voor deze jongen niet echt makkelijk.
    Maar dan zijn de bedien mogelijkheden en connectiviteit eindeloos.
    Dat ga ik,voorlopig, niet gebruiken.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cannondale_01 Bekijk bericht
    Voor de midiswitcher heb ik wel een aantal merken de revue laten passeren. De keuzes voor de Voes was eigenlijk ook snel gemaakt.
    Super simpel design, grof, duidelijke multicolor leds en een goede ondersteuning van de eigenaar. Dit model heeft geen display maar dat voegt voor mij nix toe.
    De kleuren van de Leds zegt me in één oogopslag genoeg.
    Het display van de fractal laat zien waar je zit.
    De Voes editor is ook gewoon goed te doen.
    Duidelijk verhaal.

    Ik ben een paar jaar geleden eens (opnieuw) bezig geweest met de aanschaf van een nieuwe midi footcontroller (ik gebruikte een rocktron all access). En waar ik niet alleen bij de Voes en de rocktron tegenaan liep, maar ook bij bijna alle andere midi controllers, is dat ik niet per preset de functie van de knoppen (toegewezen midi CC's) kon veranderen, laat staan aflezen.
    Dan kwam je toch al snel bij RJM uit (duur), of bij die schattige maar superkrachtige midi controllers van morningstar fx.

  8. #8

    Standaard

    Kijk, en daar haak ik voor nu even af.
    Bij het instellen van de Voes moest ik idd CC codes ingeven voor de taptempo en tuner. Ik deed keurig wat de juf zei zonder dat ik wist wat ik deed.
    Ik zie in de editor van de Voes wel dat je per switch allerlei parameters kan invullen.
    Maar of dat is wat jij wil weet ik niet.
    Je kan Patrick Voes mailen. Hij reageert heel accuraat.

    Wellicht dat als ik weer in een band ga en een setlist in de Fractal ga zetten dat ik dan gebruik ga maken van toewijzingen per switch en dan moet ik er wel induiken en wellicht kom ik er dan achter dat ik de verkeerde device op m’n board heb zitten 😇. Wie dan leeft wie dan zorgt (ofzo)

    Die RJM’s heb ik heel even gescand, Maar die schrokken me af. De morningstar mc6 heb ik ook bekeken. Die had ook gekund. Niet functionaliteiten maar gebruikersgemak gaf voor mij de doorslag voor de Voes.

    Dennis,
    Google is my friend, dat weet ik.

    Maar heb je toevallig een tip waar ik op een hele overzichtelijke manier iets kan leren over midi en de functionaliteiten.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cannondale_01 Bekijk bericht
    Ik zie in de editor van de Voes wel dat je per switch allerlei parameters kan invullen.
    Maar of dat is wat jij wil weet ik niet.
    Nee, de Voes controllers kunnen niet wat ik destijds wilde.
    Ik wilde per (gekozen) preset een andere functie toewijzen aan bepaalde knoppen. Dus in preset A is knop X tremolo aan/uit, en in preset B is knop X chorus aan/uit.
    Dat zou me in staat stellen om met een veel kleinere controller uit de voeten te kunnen dan de all access met zijn shitload aan knoppen (met elke knop zijn eigen dedicated functie).


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cannondale_01 Bekijk bericht

    Dennis,
    Google is my friend, dat weet ik.

    Maar heb je toevallig een tip waar ik op een hele overzichtelijke manier iets kan leren over midi en de functionaliteiten.
    Poeh, ik zou het eigenlijk niet zo goed weten; voorheen kon je op het huge racks inc forum nog wel eea vinden, maar dat is er niet meer geloof ik.

    Ik heb met de midi controllers die ik had gewoon veel trial & error toegepast, met hier en daar wat google en wat handleiding, maar dat is eigenlijk best een lange weg, omdat je dan dingen aan het zoeken bent waarvan je niet weet hoe het heet en dus niet weet waar te zoeken.

    Je kunt hier altijd vragen stellen natuurlijk, over wat je wilt doen, zijn volgens mij nog steeds wel wat mensen die je daarmee zouden kunnen helpen.
    Hindernis is dat waarschijnlijk niet iedereen altijd bekend is met zowel de controller als het apparaat dat je probeert aan te sturen, maar het voordeel is dat midi zelf best universeel is.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    de Voes controllers Dus in preset A is knop X tremolo aan/uit, en in preset B is knop X chorus aan/uit
    Dit kan je dus heel goed in de Fractal regelen.
    Daar kan je de scenes en channels binnen een preset voor gebruiken. Maar je kan ook een effect in de chain aan of uitzetten. Dat doe je dan wel met 1 van de 3 fractal switches.


    Dank voor je tip. Wordt dus de trail and error route. Hier maar ook op het Fractal forum zit kennis. Dat zeker. Thx

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top