Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard Speaker cabinet 8ohm aansluiten op versterker.

    Hoi allemaal,
    Ik heb een 100watt versterker gekocht (Blackstar Silverline Deluxe head), deze heeft 2 uitgangen en een impedantie (zeg ik het goed?) van 1x4ohm 1x16ohm of 2x8ohm stereo. Nu heb ik een speakerkast (Marshall MX212AR) uitgezocht, deze is mono en heeft een 1x8ohm mono ingang. Kan ik deze op mijn versterker aansluiten? Misschien voor velen een simpele vraag maar ik heb hier geen bal verstand van, heb namelijk zelf altijd alleen maar combo versterkers gehad.
    Laatst gewijzigd door zoldergitarist; 13 augustus 2022 om 11:18

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Op zich wel bijzonder al die verschillende uitgangen, want het is een transistorversterker. Volgens mij kun je zowel de 4 als 16 ohm uitgang gebruiken. Hij zal alleen niet zoveel vermogen leveren als op 4 ohm.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Op zich wel bijzonder al die verschillende uitgangen, want het is een transistorversterker. Volgens mij kun je zowel de 4 als 16 ohm uitgang gebruiken. Hij zal alleen niet zoveel vermogen leveren als op 4 ohm.
    Hoi Erik, de versterker heeft 2 uitgangen (Li en Re als het ware) en het speaker cabinet die ik wil kopen is 160 watt met 1 ingang met een imp. van 8 Ohm.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Weet je zeker dat er staat 1x4, 1x16, 2x8?

    Meestal zit er een switch op voor 4, 8 of 16 ohm. Hoeveel uitgangen erop zitten maakt dan niet uit: uit iedere uitgang komt dan 4, 8 of 16 ohm afhankelijk van de stand waarop je de switch instelt. Maar hier schakelt ie dus automatisch over naar 8 ohm zodra je beide uitgangen gebruikt?
    Laatst gewijzigd door NLF; 13 augustus 2022 om 11:55

  5. #5

    Standaard

    De handleiding lijk me nogal duidelijk. Op pagina 10 staat wel 3 keer dat de minimale load niet kleiner mag zijn dan 4 ohm. Daarna is die impedantiematching iets wat vnl belangrijk is voor buizenbakken. Volgens mij is dit geein buizenbak.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Weet je zeker dat er staat 1x4, 1x16, 2x8?

    Meestal zit er een switch op voor 4, 8 of 16 ohm. Hoeveel uitgangen erop zitten maakt dan niet uit: uit iedere uitgang komt dan 4, 8 of 16 ohm afhankelijk van de stand waarop je de switch instelt. Maar hier schakelt ie dus automatisch over naar 8 ohm zodra je beide uitgangen gebruikt?
    Ik denk het, idd automatisch.

    Dit staat er in de manual;
    WARNING: The combined impedance must never be less than 4 Ohms (e.g. 1 x 4
    Ohm cabinet, or 2 x 8ohm cabinets). Failure to correctly match the impedance of
    the amplifier and speakers will damage the amplifier.
    NOTE: 2 x 4 Ohm cabinets cannot be used together.
    Laatst gewijzigd door zoldergitarist; 13 augustus 2022 om 13:39

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    De handleiding lijk me nogal duidelijk. Op pagina 10 staat wel 3 keer dat de minimale load niet kleiner mag zijn dan 4 ohm. Daarna is die impedantiematching iets wat vnl belangrijk is voor buizenbakken. Volgens mij is dit geein buizenbak.
    Het idd geen buizenbak.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zoldergitarist Bekijk bericht
    Hoi Erik, de versterker heeft 2 uitgangen (Li en Re als het ware) en het speaker cabinet die ik wil kopen is 160 watt met 1 ingang met een imp. van 8 Ohm.
    Nou nee, hij heeft twee gebrugde mono uitgangen en een aparte L/R mogelijkheid om ‘m stereo te gebruiken. Zoals DH zegt, minimaal 4 ohm als load. Ik zou een kast kiezen met twee 8 ohm speakers, die je mono (4 ohm) of stereo (2 x 8 ohm) kunt gebruiken.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Nou nee, hij heeft twee gebrugde mono uitgangen en een aparte L/R mogelijkheid om ‘m stereo te gebruiken. Zoals DH zegt, minimaal 4 ohm als load. Ik zou een kast kiezen met twee 8 ohm speakers, die je mono (4 ohm) of stereo (2 x 8 ohm) kunt gebruiken.
    'Ik zou een kast kiezen met twee 8 ohm speakers, die je mono (4 ohm) of stereo (2 x 8 ohm) kunt gebruiken' En dat is nou net de pest, ik wil een andere speakerkast ha ha.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Oh maar da's ook prima, alleen kun je dan niet stereo, want twee 16 ohm speakers zijn waarschijnlijk teveel van het goede. Maar op de 4 en 16 ohm aansluitingen kun je deze dus probleemloos aansluiten.

    Ik ga er vanuit dat de effecten stereo zijn en dat je daar ook direct via USB mee gaat opnemen en dan kan het gebeuren dat je zoiets live ook wilt, wat dan dus niet kan. Wil je dit niet dan zou ik die kast kopen.

    Waarom wil je perse die kast, heb je 'm daar op getest of warme herinneringen aan?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top