Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 35

Discussie: Welke twee amps?

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 september 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    4.353

    Standaard Welke twee amps?

    Hi

    Sinds een tijdje speel ik weer in een eigen werk band en kan de boel eindelijk weer eens lekker voluit ipv altijd maar op mn volume te letten voor alle coverdingen. Gezien we genoeg opslagplek hebben en ik een grote auto heb wil ik graag twee amp gaan gebruiken. Ik ben benieuwd of jullie me een beetje op weg kunnen helpen met ideeën wat het beste zou passen bij mijn JTM45.

    Wat is ‘mijn sound’? Strats en teles op een Marshall JTM45 op een 2x12 met creambacks. We spelen een soort van fuzzy/ riffy/ blues/ rock/ southern iets. Denk aan Rival Sons meets Philip Says meets Black crows.
    Hoewel die amp voor een Marshall behoorlijk bellerig clean klein randje breakup geeft, denk ik dat ik iets Fenderigs ernaast wil maar ik weet niet wat.

    Het plan is allebei aan met een ABY switch. Geen stereo setup of wet/ dry. Idealiter wel met reverb. (dus in die zin misschien wel wet/ dry)

    - Ik hou van de Philip Sayce/ kokende blackface sound. Fender Deluxe reverb of Vibrolux oid?
    - Ik vind die kleine ‘boxy’ combo sound ook te gek en misschien wel een beter contrast geven met die Marshall. Meer Princeton of kleine Supro?
    - Idealiter een handzame, niet te zware combo die ik ook voor de coverdingen kan gebruiken. Goed pedalen platform dus. Misschien is dan een Princeton een minder goed idee.
    - Misschien juist wel iets 15”. Andere sound, ook contrast. Ik ben alleen bang dat dat niet lekker werkt met pedalen/ minder veelzijdig is. Supro Thunderbold of Fender Vibrosonic?

    Met andere woorden, ik weet het niet en ben wel benieuwd of jullie toffe ideeën hebben waar ik me in kan verdiepen en evt uit kan proberen. Alhoewel ik nu Fender en Supro noem zit ik totaal niet aan merken vast maar wel aan max Є1000,- ongeveer.

    Er is uiteraard geen pasklare oplossing en elke optie zal zn pro’s en cons hebben maar ik hoop dat jullie mn horizon iets kunnen verbreden.

    Alvast bedankt
    prut...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ik zou in jou plaats dan een Fender deluxe reverb reissue 65 nemen.
    Supercombi naast je huidige amp.
    De lichte versie van de Twin. 1x12 speaker en ondanks z’n kleine vermogen van 15 watt super breed klinkend en met een fulltime ocd of tubescreamer achtig pedaal in Sayce en SRV terrein qua speel stijl. Of 1000 euro genoeg is weet ik niet. Maar dat is wel de amp die mij zo te binnen schiet.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 september 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    4.353

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Ja, had ik gezien. Er staat ook een custom 68 vibrolux. Ik twijfel alleen altijd zo en ik vind 1300 piek behoorlijk aan de prijs.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
    prut...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ik heb dit soort dingen allemaal als een nerd uitvoerig zitten testen en systematisch zitten uitproberen enzo. Komt ie:

    - Als je twee amps gebruikt die qua vermogen ver uit elkaar liggen drukt de sterkere amp de kleinere ALTIJD weg (dus Tweed Deluxe naast AC 30 betekent dat als je op hoger volume gaat spelen je de Tweed niet hoort). Dat kan dus alleen als de grotere amp zacht staat en zich aanpast aan de kleinere die dan heel hard staat (grote amp is dan nogal clean, als dat is wat je zoekt is dat prima, maar je hebt dan geen mix van twee overstuurde amps of iets dergelijks). Ik vind twee amps die qua vermogen dicht bij elkaar liggen het makkelijkst werken.

    - Wil je mixen of juist NIET? Ik vind als je twee smaken door mekaar doet (het is nogal in de mode) je iets overhoudt wat weinig karakter heeft (vlees noch vis). Dus verschillende speakers of amps combineren geeft niet meer van hetzelfde maar meer noch het één of het andere (ofzo). Ik ben daar nooit zo kapot van. Je kunt er dus ook gewoon een extra JTM45 naast zetten of een Tweed Bassman (die er veel op lijkt), dan heb je gewoon meer power, meer ruimte etc. Anyway: twee (totaal verschillende) amps mixen is dus iet heel anders dan twee (ongeveer) dezelfde amps combineren (hangt ervan af wat je wilt).

    - Als je per sé wilt combineren: JTM 45 met AC30 of inderdaad met een Blackface/Silverface kan (Supro kan natuurlijk ook). Als je er een Silverface Twin naast zou zetten dan past die amp zich dus aan naar beneden (omdat hij anders harder gaat dan de JTM45). Hoewel ik niet zo'n groot fan ben van mixen is dat wel geinig: de Twin geeft dan andere frequenties weer en voelt minder "elastisch"(klinkt veel strakker) en daar kun je dan reverb op zetten, je JTM geeft dan meer vol mid en is losser met oversturing. Op deze manier twee verschillende sounds combineren geeft wel een "breed" of "3D" geluid omdat er altijd wel één amp is die de frequentie pakt/doet wat je wilt.

    Uitproberen / experimenteren is het beste wat je kunt doen (iedereen heb z'n eiguh smaak enzo)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.529

    Standaard

    Je zou er ook een AC15 naast kunnen zetten. Handzaam, clean luid genoeg en echt anders dan je Marshall. En voor €500 vind je er eentje in Zwanenburg.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    Het is niet ongebruikelijk om een kleine amp te gebruiken voor signature overdrive en een groter amp to fill out.
    Neil Young tweed/ampeg is natuurlijk het bekendste voorbeeld, ander is Bonnie Rait met haar Pro Jr/AC 30 combi, Jeff Beck met Princeton/Marshall (of 4 pro jr's) Zappa (Pignose) Billy G (Lunchbox) enz enz

    Meestal dus wanneer de little fella je signature sound geeft maar te low wattage voor clean of whatever.

    Ik heb ook een tijdje met 2 amps gespeeld, pro jr met twin en een dynacord twen met twin. Ik vond het teveel gedoe voor wat het opleverde, ik ben toch meer van de simpel.
    Dat ik geen guitar roadie heb en het spul zelf allemaal moet meeslepen werkte ook niet mee.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.323

    Standaard Welke twee amps?

    VOXAC 15 of Fender Deluxe reverb blackface


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2009
    Locatie
    Naast de buren
    Berichten
    2.921

    Standaard

    Zwanenburg? Er staat Amsterdam hoor!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.529
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top