Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 13 van 15 EersteEerste ... 31112131415 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 121 t/m 130 van 142
  1. #121
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lcvanderhelm Bekijk bericht
    Hij stemt alleen bij als je het knopje indrukt.Hiervoor moet je de gitaar kantelen ,waardoor de kop vanzelf door zin gewicht iets naar voren kantelt.Hou je dan vervolgens de gitaar in speelpositie dan is de stemming iets te hoog.
    Het heeft denk ik iets te maken met de grote hellingshoek van de kop tov de hals.
    Ik heb het overigens getest met een les paul met verwijderde robottuners,die ik vervangen heb met grovers.
    Een stemapparaat laat dan een duidelijk verschil in stemming zien.
    Ik ben ook niet de enige die ze snel heeft vervangen.In theorie een prachtig systeem.In de praktijk dus niet.
    Ik denk dat het beter zal werken op een stratocaster.
    De afstelling van een gitaar zal wel heel perfect moeten zijn om het systeem enigszins te laten voldoen.
    Je stemt de open snaren, zodra je begint te spelen begint het gedonder. Dat is ook bij met de hand stemmen zo:

    - Topkam niet per snaar perfect op de juiste hoogte? Dan druk je in positie snaren net iets vals.
    - Intonatie per snaar niet perfect? Dan druk je in positie snaren net iets vals.
    En zo kan ik nog wel even doorgaan.

    Met een stemapparaat ben ik persoonlijk ook niet met 6 open snaren stemmen klaar. Dan begint er altijd nog een proces met op gehoor finetunen tot ik tevreden ben.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #122
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Het feit dat de snaren vanaf de kam naar tuners onder een hoek gaat is zwz niet zo’n geweldig idee. Toch hebben heel veel (akoestische) gitaren dit ontwerp.
    Dan is er nog de gewichtskwestie
    En de kwetsbare hals
    En de niet al te beste hogere fretbereik
    En de slechte ergonomie

    Ja ze klinken wel fijn… en ze spelen toch wel lichter dan een fender.
    Lijken wij het vaagjes wéér met elkaar eens te zijn...... het moet niet schunniger worden

  3. #123
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Met een stemapparaat ben ik persoonlijk ook niet met 6 open snaren stemmen klaar. Dan begint er altijd nog een proces met op gehoor finetunen tot ik tevreden ben.
    Ik snap wat je bedoelt, maar hoe doe je dat in een (elektrische) live situatie?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Het feit dat de snaren vanaf de kam naar tuners onder een hoek gaat is zwz niet zo’n geweldig idee.
    Bij een fender stijl kop gebeurt toch om en nabij hetzelfde, behalve dan dat de kracht van de snaar niet loodrecht op het asje van het mechaniek staat?
    Waarom is dat beter?

  4. #124
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Gewoon alle elektrische gitaren met een evertune systeem uitrusten en je hoeft nooit meer te stemmen.
    Maat van me heeft 2 solar gitaren en die dingen ontstemmen niet. Nieuwe snaren erop en klaar.
    Waarom de innovatie toch altijd bij de Metal gitaarmerken liggen is me toch een raadsel.

  5. #125

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Waarom de innovatie toch altijd bij de Metal gitaarmerken liggen is me toch een raadsel.
    Omdat dat de enige gitaristengroep is die (iets) meer durft te expirimenteren met gear en niet alles wat er niet uitziet als een pre-1970 Gibson of Fender ontwerp afdoet als "lelijk"?
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #126
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.578

    Standaard

    Dat, of (mijn theorie, schiet maar als het niet klopt) omdat in dat genre wellicht nog iets hogere eisen worden gesteld. Metal moet strak, in alles. Klinisch is bij de conservatieve garde een vies woord, maar ik kan me voorstellen dat dat bij metal juist een pre is. Strak en zuiver, dat moet het zijn. En in die zoektocht zijn uiterlijk en historische waarden misschien ondergeschikt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #127
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.799

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Gewoon alle elektrische gitaren met een evertune systeem uitrusten en je hoeft nooit meer te stemmen.
    Maat van me heeft 2 solar gitaren en die dingen ontstemmen niet. Nieuwe snaren erop en klaar.
    Waarom de innovatie toch altijd bij de Metal gitaarmerken liggen is me toch een raadsel.
    Even advocaat van de duivel: als het systeem werkelijk zo goed is als wordt beweerd, zou het dan echt alleen te wijten zijn aan het feit dat gitaristen zo conservatief zouden zijn (wat ik trouwens niet geloof), dat het weinig navolging vindt?
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  8. #128
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Bij een fender stijl kop gebeurt toch om en nabij hetzelfde, behalve dan dat de kracht van de snaar niet loodrecht op het asje van het mechaniek staat?
    Waarom is dat beter?
    Jij hebt het over de hoek naar de tuner als je van de zijkant kijkt. Die hoek is zelfs erg noodzakelijk.
    Ik heb het over de hoek als je van voren kijkt. Bij fender lopen de snaren dan recht naar de tuner. Bij gibson en vele anderen onder een hoek. Is geen enorm probleem maar de twee middelste snaren zullen wel altijd iets minder stemvast zijn.
    Overigens valt er bij fender ook wel wat te zeuren want die stringguides om een scherpere hoek te forceren zijn ook niet ideaal.

  9. #129
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Oh ja, die hoek hadden we ook nog, ik was nog niet wakker denk ik

  10. #130
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ik snap wat je bedoelt, maar hoe doe je dat in een (elektrische) live situatie?
    Buiten de thuis- of oefenruimte situatie gaat dat idd niet. Tenzij je een roadie hebt die het netjes achter het podium voor je doet en je ieder nummer een vers gestemde gitaar aanreikt

    Stemmen op een podium is ge-mute, dus dan kun je niet veel.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top