Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 15 van 15
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    ga nu misschien een gekke gedachtesprong maken naar aanleiding van de video's van deze man
    https://www.youtube.com/watch?v=W8dp...VPWFOb00X79wIn

    hij heeft op zijn 'schakelpaneel' o.a een schakelaar voor verschillende weerstandswaarden met daarbij een potmeter.
    lijkt er dus op dat de potmeter geen eigen weerstandswaarde heeft en die krijgt via de daarnaast liggende schakelaar.

    is dit nu eigenlijk een no-load potmeter?
    en zo ja, kan je een no-load met diverse weerstanden dan gebruiken op dezelfde manier?

    ik heb deze DIY no-load potmeter als eens eerder gedaan en dat werkte prima
    https://www.tdpri.com/threads/no-loa...t-2014.466061/
    en nu ik bij een partijtjes 250Kohm potmeters er 2 heb van 217Kohm wilde ik die dan veranderen naar no-load en dan met een schakelaar met diverse weerstanden in mijn test opstelling gebruiken.

    Maar is dit wishfull thinking?

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarkS Bekijk bericht
    Heb ooit een bas gehad met een Varitone schakelaar, alleen werkten die condensatoren niet als aanvulling op een tonepot, maar zat ie er in plaats van een tonepot.
    Blijkbaar zijn er verschillen in varitone. Je hebt de versie zoals Gibson die op gitaren gebruikt en dan zit er nog een extra spoel en weerstanden bij.



    Dat zijn notch-filters, in iedere stand wordt er een smal frequentiebandje onderdrukt.

    Wat er in die bas zit heeft niet die extra spoel, er worden alleen verschillende condensatoren geschakeld wat per condensator een eigen roll-off geeft. Dat is wat ik ervan begrijp.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ga nu misschien een gekke gedachtesprong maken naar aanleiding van de video's van deze man
    https://www.youtube.com/watch?v=W8dp...VPWFOb00X79wIn

    hij heeft op zijn 'schakelpaneel' o.a een schakelaar voor verschillende weerstandswaarden met daarbij een potmeter.
    lijkt er dus op dat de potmeter geen eigen weerstandswaarde heeft en die krijgt via de daarnaast liggende schakelaar.

    is dit nu eigenlijk een no-load potmeter?
    en zo ja, kan je een no-load met diverse weerstanden dan gebruiken op dezelfde manier?
    Hij heeft die potmeter op 10 staan. Als dat een no-load potmeter is (waarbij de koolbaan in de potmeter op stand 10 is onderbroken en dus niet meer parallel over het element staat), schakelt hij idd alleen met die losse weerstanden een load over het element.

    Het is leuk dat hij zichtbaar maakt wat er op stand 10 gebeurt, maar dat is natuurlijk niet het hele plaatje.
    Je moet wel in acht nemen dat als je een zo hoog mogelijke waarde potmeter gebruikt voor zo min mogelijk hoogverlies op stand 10, het hoogverlies des te harder komt kijken zodra je de potmeter terrugdraait. Die hoge impedanties samen met de (kabel)capaciteit snoept dan veel meer hoog weg.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.068

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Wat er in die bas zit heeft niet die extra spoel, er worden alleen verschillende condensatoren geschakeld wat per condensator een eigen roll-off geeft. Dat is wat ik ervan begrijp.
    Klopt helemaal.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Hij heeft die potmeter op 10 staan. Als dat een no-load potmeter is (waarbij de koolbaan in de potmeter op stand 10 is onderbroken en dus niet meer parallel over het element staat), schakelt hij idd alleen met die losse weerstanden een load over het element.

    Het is leuk dat hij zichtbaar maakt wat er op stand 10 gebeurt, maar dat is natuurlijk niet het hele plaatje.
    Je moet wel in acht nemen dat als je een zo hoog mogelijke waarde potmeter gebruikt voor zo min mogelijk hoogverlies op stand 10, het hoogverlies des te harder komt kijken zodra je de potmeter terrugdraait. Die hoge impedanties samen met de (kabel)capaciteit snoept dan veel meer hoog weg.
    het blijft leuk experimenteren.
    wat betreft dat snoepen, ik weet nog dat er een doc of pdf was met een test van jackpluggen en de Neutrik ook hoog snoepers bleken te zijn.
    kan dat bestand echter niet meer vinden

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top