Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 66
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.379

    Standaard

    In mijn ervaring is 20 watt, ook buizen, aan de krappe kant als je het wil trekken in een band. Zeker als je het een beetje clean wil houden. Je hebt weinig headroom. Al heb je er een 100 Db kast onder.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Dan ben ik benieuwd met welke 20W buizenbakje jij ervaring hebt.
    Ik heb de SC20 en ik heb hem bij optredens nog niet half open. Niet kristal clean maar dat heb ik met classic rock ook niet nodig. Maar cleanish krijg ik hem wel.
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    Je kunt het wel ongeveer uitrekenen, iedere vermogensverdubbeling vanuit de versterker levert je 3dB mee op en andersom.

    100dB/W/m is dus 103dB bij 2W, 106dB bij 4W, 109 dB bij 8W, 112dB bij 16W en 115dB bij 32W enz...
    Die 20W levert dus iets meer dan 112dB op en dat is best hard.

    Maar dat is dus op 1 meter van de speaker af en in de praktijk is de afstand (een stuk) groter.
    Verder is dat rendement bij gitaarspeakers vaak gemeten op de piek in het frequentiebereik, dus niet het hele bereik haalt dat.
    Ook verzuimt men ook vaak te melden of het wel bij 1Watt is gemeten. Je ziet ook weleens een signaalspanning van 2.83V staan en bij 8Ω komt dat overeen met 1W maar bij 4Ω dus met 2W
    Het is dus moeilijk om het allemaal 1 op 1 te vergelijken.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #24
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.679

    Standaard

    Bovendien is het impedantieverloop bij speakers vaak grillig. In de resonantiefrequentie is die gewoonlijk lager dan wat de fabriek opgeeft.

    Zo komt een hi fi speaker als de Infinity Kappa 9 in de resonantiefreq beneden 1 Ohm en daar kunnen weinig versterkers tegen.

    Dus die 2.83 volt slaat nergens op.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.529

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door munkie Bekijk bericht
    In mijn ervaring is 20 watt, ook buizen, aan de krappe kant als je het wil trekken in een band. Zeker als je het een beetje clean wil houden. Je hebt weinig headroom. Al heb je er een 100 Db kast onder.
    Het hangt ervan af welke amp. Een Vox AC30 heeft maar 30 watt, maar blijft langer overeind dan andere versterkers van 50 watt of meer.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het hangt ervan af welke amp. Een Vox AC30 heeft maar 30 watt, maar blijft langer overeind dan andere versterkers van 50 watt of meer.
    Nou, precies dit.

    Sowieso, hoe wordt dat vermogen eigenlijk bepaald? Als aanduiding op de amp bedoel ik dan.
    Hoe veel vermogen een eindversterker kan leveren is natuurlijk gewoon te meten, maar dan zou elke versterker van een bepaald vermogen ongeveer (frequentie afhankelijkheid?) even hard moeten (kunnen) gaan, kijkend naar het rekensommetje van plant.
    En misschien is dat praktisch ook wel zo, maar in de praktijk zeer zeker niet. Misschien zelfs wel omdat de ene preamp harder uitstuurt dan de ander, of zo, waarbij het volume dan lager is, maar waarbij de eindtrap nog steeds 100W zou kunnen genereren, maar dat dus eigenlijk niet doet? Of werkt dat zo niet?

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    Db (1 meter) meten is een vrij objectieve methode in een omgeving die aan elkaar hangt van relativisme.
    Hard genoeg wordt bijvoorbeeld voornamelijk bepaald door je mede muziekanten, in de praktijk hoe hard je drummer slaat.
    En hard is net zoiets als temperatuur, je hebt je celsius en er is gevoelstemperatuur wat muziekanten "prikken door de mix" noemen.
    Vrij belangrijk maar waar aan voorbij wordt gegaan omdat het niet te meten is.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ik heb vorig jaar systematisch een paar weken lang heel veel speaker(s) en cabs zitten testen.

    Voor de TS: ja, er is verschil in efficiency maar ik vond het minder spectaculair dan ik verwacht had op grond van de theorie. Veel belangrijker is het karakter van de speaker: vind je de V30 lekker klinken (ik dus niet), of vind je juist een G12 20, 12 T 75, Blue Alnico of welke speaker dan ook lekker klinken. Je kiest de speaker op basis van de klankeigenschappen en het vermogen, efficiency is iets wat mijns inziens niet zo snel de doorslag zal geven.

    Wat echt veel en veel belangrijker is, dat is in jouw geval de overstap van 4x12 naar 2x12. Een 4x12 is een heel ander concept dan een 2x12. Iedere 4x12 heeft dingen gemeenschappelijk met iedere ander 4x12 en dat geldt ook voor de 2x12 formule. Hoewel je in principe gewoon dezelfde hoeveelheid geluid over minder speakers gaat verdelen en dus theoretisch even hard zou moeten gaan met een 2x12 heeft een 4x12 meer power, of, door de grotere kast en gesloten achterkant, in ieder geval een ander karakter qua bas/mid/hoog dan een 2x12 en een andere spreiding etc (zeker als de 2x12 een open achterkant heeft). Het ene is niet beter dan het andere, het is gewoon anders en het moet bij je stijl en die van de band passen. Een 100 watt amp vraagt in mijn ogen om minstens één 4x12 (komt anders niet tot z'n recht), omgekeerd speelt het minder (een 20 watter kan over een 4x12, maar het fijne van een kleine amp is dat je niet veel hoeft te sjouwen met je amp en ook niet met je 2x12).

    Wat betreft volume 20 watt amp: alle amps in die categorie (12 watt, 15 watt, 18 watt, 20 watt, 22 watt) zitten dicht bij elkaar qua volume. Het hangt een beetje van de drummer en bassist en de stijl muziek af en waar je speelt (groot of klein podium, buiten of binnen in een kroeg) of je er genoeg power mee hebt voor wat je wilt doen. Is een kwestie van eksperimenteren.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Lees je verhaal nog een keer door en zie dat je nu ook al over een 2x12 speelt. V 30 eruit T75 erin gaat wel iets schelen maar niet veel. Is ten dele de efficiency maar ook (vooral) de frequentie vande v30 die er zo uitspringt en die je vaak goed hoort (en zonder die v30 maar met T75 heb je daar geen last meer van). Dus je gaat ietsje zachter en je zit in een andere frequentie en dan kan je misschien je amp ietsje harder zetten.

    In mijn beleving gaan V30's wel echt harder. Maar ze hebben ergens in het mid/hoog zo'n piek zitten (alsof je een treble booster aan hebt staan) en dat speelt ook weer mee.

    Ik zou gewoon de speakers pakken die je het best vind klinken. Als je qua speakers zo zacht mogelijk wilt gaan kun je met een 20 watt top de 20 watt greenbacks pakken, dan heb je een volle mid tone die goed werkt voor classic rock. de 20 watter heeft dacht ik de laagste efficiency en is wat meer "timide" qua power (maar niet qua klank!).
    Laatst gewijzigd door NLF; 13 juni 2022 om 22:54

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Dank voor de info.
    Ik startte dit draadje niet omdat ik aan het zoeken was. De beslissing om voor G12T-75 's te gaan was allang genomen.
    Het was meer omdat efficiëntie nooit echt besproken werd bij speakerkeuze en vroeg mij af waarom.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top