Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 7 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 66
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Als er één ding is wat ik kan afraden: een combo omdraaien dus van je af keren. Ineens heb je totaal geen feedback meer, net als met IEM.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Ik ben niet op zoek ofzo.
    Ik vraag mij meer af hoe "speaker-efficientie" in de hele keten functioneerd.
    Je hoort er zo weinig over.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik denk ook niet dat het een 'ding' is bij het kiezen voor een gitaar speaker. Zo'n speaker helpt jouw sound en sound is nu niet bepaald iets wat je in cijfers uit kunt drukken.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Ik zie het een beetje zoals met pickups,
    het is niet moeilijk om een eff pickup/speaker te maken, je gebruikt een groter magneet en je draait er meer draad op.
    Het is ook niet moeilijk om een hoog wattage speaker te maken. Op een krant kan je 500 watt zetten, er komt alleen weinig uit.
    De kunst is om beiden te combineren tot iets wat ook nog goed klinkt.
    Dat is allemaal techniek, daar weet de gitarist weinig van af, alleen iets van dat laatste. Die zegt, klikt wel lekker. Of niet.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #15
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Gitaarspeakers zijn eigenlijk ondingen als je in hi fi gaat denken want ze kleuren als de (vul maar in). Maar dat is nou precies wat de gitarist wil hebben. Sluit maar eens een gitaarspeaker aan op je hi fi en kijk eens hoe belachelijk dat klinkt.

    En andersom is het precies zo, een hi fi speaker op een vette gitaaramp klinkt ook nergens naar.

    Maar de vraag gaat over efficiency en Erik haalde dat al even aan: als je een concert moet versterken dan is versterkervermogen een stuk duurder dan speakergevoeligheid en die PA speakers hebben zeer sterke magneten en grote spreekspoelen welke in een nauwe spleet heen en weer rammen.

    Een 15 inch PA speaker komt al snel in de buurt van de 100 dB/w/m en de compressiedrivers voor de midden en hoge tonen komen wel iets boven de 110 dB/w/m.

    Voor het idee: een hi fi speaker als de Kef komt nog niet aan 80 dB/w/m. Maar die heeft een akelig rechte frequentie karakteristiek.

    En volume is bij de gitaar belangrijk voor feedback, maar zet je de versterker een stuk zachter en zet je een goede microfoon voor de speaker en gaat dat geluid vervolgens keihard op een monitor zetten, dan zul je merken dat het geluid niet zoveel verschilt.

    Bovendien is ons gehoor verre van recht bij zachte geluiden en bij harde geluiden is het gehoor weer heel anders.

    Het is een vak.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Een beetje PA, zelfs dat van ons zonder delay stacks, komt richting de 135 dB en da's wat nodig is om het goed uit te versterken. Ooit buiten met een behoorlijk potent PA opgetreden, maar op papier niet zoveel heftiger dan wat wij nu hebben. Wel veel meer luchtverplaatsing destijds vanwege het aantal speakers en dat is vooral belangrijk als je buiten optreedt.

  7. #17
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Vroeger had je van die enorme bins welke ook nog een aantal dB's toevoegden. Dat zie je niet meer en een Amerikaanse collega nodigde me eens uit om mee te gaan naar Jamaica, waar hij het jaarlijkse reggae festival moest versterken en die gasten houden van laag.

    Voor het podium had hij 80 kilowatt aan subs wist hij te vertellen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Bins zijn tegenwoordig kleiner en samen met de speakers en amps veel efficiënter. Wij gebruiken DB Technologies, wat feitelijk RCF is. Onze 218 bins ingeruild voor een serie 115 kasten omdat dit wat fijner werkt, wij spelen zelden buiten en dan redden we het nog.

    In Jamaica en ook Aziatische landen worden er wedstrijden gehouden met enorme velden van luidsprekers en torens van versterkers. Ik zou mij daar niet teveel op verheugen Han.

    Al moet Jamaica wel een fantastisch land zijn...!!

  9. #19
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Ja en toch, ik vind het laag van een JBL 4520 of 4530 nog steeds werelds en dat gaat een sub niet halen.

    Zo heb ik in mijn huiskamer een stel TDL 0.75 transmissielijntjes en de sub staat stof te happen op zolder.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Die kasten waren vroeger populair. Bassist van een vroeger bandje van mij had er eentje van Cerwin Vega en bij mij in de buurt werden ze nog wel eens nagebouwd met de bouwtekeningen van Fane. Tegenwoordig is het toch allemaal compacter en met een dikke versterker erin.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top