Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 66
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard Factor Sensibility bij speakerkeuze?

    Ik vind er niet heel veel over terug vandaar dat ik dit draadje start.
    In een 2x12 heb ik nu een V30/G12H-75 combinatie. Ik speel daar over met een 20W SC20 topje.
    Ik ben er toch niet zo tevreden over.
    Nu ben ik in mijn 4x12 net over gestapt naar 4 G12T-75 en daar wordt ik toch wel blij van. Daarom overweeg ik om in die 2x12 ook maar eens G12T-75’s te plaatsen.
    Nu vroeg ik mij het volgende af:
    De V30/G12H-75 combinatie heeft een sensitivitywaarde van 100dB
    De G12T-75 combi een waarde van 97dB
    Als het goed is kan ik met de G12T-75’s de versterker harder zetten om het zelfde volume te krijgen.
    En een buizenbakje klinkt beter als je hem wat meer opendraait.
    Klopt dit?
    Zijn er nuances?
    Ik laat mij graag informeren.
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    Ja dat klopt aux principe maar....
    Je wil aan de ene kant dat je speaker bij vol vermogen niet aan farting out doet maar aan de andere kant ook niet als een stijfe hork erbij blijft staan. Uitslaan is goed maar flabberen is bad.

    Optimaal werken van een speaker hangt nauw samen met het vermogen van de amp die hem aanstuurt en er spelen meer factoren mee dan efficiency maar dat zal wel duidelijk zijn.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    …………er spelen meer factoren mee dan efficiency maar dat zal wel duidelijk zijn.
    Snap ik. Maar de factor efficiëntie zie ik niet vaak besproken worden. Is dat effect misschien verwaarloosbaar?
    Te koop: Modtone Powerplant (+1 9V AC uitgang)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    Ik heb er hier wel een paar keer over gepost maar ik geloof niet dat daar ooit respons op is gekomen
    snap ik wel, als je met pedaaltjes werkt speelt het probleem niet.
    voor mijzelf, niks kan tegen een hard werkende Princeton op,

    Ik speel met 1 channel tube amps en er is een sweet spot waar je niet te ver van af wil wijken,
    mijn oplossing is een paar amps met aangepaste speakers zodat ik altijd wel een amp kan meenemen die op zijn sweetspot kan werken,
    vooral mijn silverface deluxe was lastig, ze gaan met de ene speaker al gauw te hard, met de andere wordt het te slapjes
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.679

    Standaard

    Nee, de eff is belangrijk als je hard wilt gaan en je kunt uitrekenen hoe hard je gaat met welk vermogen en welke speaker.

    Het verschil tussen 100 watt en 1000 watt is 10 dB, dus de gevoeligheid van de speaker is een belangrijke factor.

    Maar je hebt ook nog zoiets als de dempingsfactor en heel simpel uitgelegd is dat het verschijnsel dat als een speaker beweegt, dan genereert hij zelf ook een spanning. Er beweegt immers een spoel in een magnetisch veld en het is de taak van de versterker om dat in goede banen te leiden.

    Op het moment dat de versterker geen spanning aan de speaker levert, moet hij hem kortsluiten waarmee hij de speaker afremt.
    En helaas is de buizenversterker op dit gebied de mindere van de solid state amp, welke in het laag strakker zal klinken.

    BTW: de formule voor het berekenen van de geluidsdruk is simpel: 10LogP+eff.

    Je pakt de zakjapanner en toetst 100 van 100 watt en drukt op Log. De uitkomst is 2 en maal 10 is dat 20. Die 20 tel je op bij de eff van de speaker. Maar dat zal zijn in een bepaald toongebied en als de fabrikant eerlijk is zal hij dat ook vermelden.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    Efficiency is 1, sweetspot is een ander verhaal.

    Dat is een grote lacune tussen techneuten en muzikanten. De eerste wil alles in cijfertjes uitdrukken, de ander gebruikt esoterische termen.
    Maar ja, uiteindelijk is het wel zo, wil je meer db uit je amp, gebruik een eff speaker en vice versa.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Efficiency is belangrijk bij geluidstechniek, zoals PA en zo. Daar zie je vaak dat zelfs een dikke 1.500 watt 18" speaker nog 98 dB doet 1watt/1meter. Dat scheelt dan weer een hoop extra versterkers, hoewel die tegenwoordig met die Class D techniek ook een stuk lichter zijn. Als ik naar ons eigen (kleine) PA kijk, blijft het sjouwen, maar niet meer zo bar als vroegâh.
    Dempingsfactor is volgens mij vooral een versterker dingetje; hoe hoger die factor, hoe harder de versterker zal klinken en met name in het laag.

    Allemaal dingen die niet direct belangrijk zijn voor de sound. Een buizenversterker is vooral efficiënt als verwarming en met een speaker kies je eerder voor de kleuring dan hoe hard 'ie gaat.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Maar gitaristen moeten altijd zachter. ;-)
    Maar met zachter klinkt je buizenbak ook minder.
    Dus dan zou je toch best een minder efficiënte speakers willen?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Eerder speelde ik op een 412 kast met een 2 x100 Plexi top en ik speelde altijd te hard totdat onze tweede in reverb badende gitarist vertrok... toen mocht het ineens een stuk harder
    Bij die setup deed m'n preamp al het werk, bij 2 x 100 watt Marshall is de sweet spot moeilijk te vinden.
    Met m'n huidige band kwam onze geluidsman al een paar keer melden dat ik m'n versterker 60 watt Fender SuperSonic 112 combo harder moest zetten, want "zo kon hij er niks mee."

    Dusssss het kan wat dat betreft alle kanten op. Kies voor wat jij het lekkerst vindt klinken binnen redelijke grenzen qua volume. Speakerkeuze ligt ook aan wat voor muziek je speelt en wt voor sound je zoekt.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    Als je een minder eff speaker eraan hangt zal je db opbrengst minder zijn, zeker
    Afgezien dat je klankkleur zal veranderen denk ik niet dat er speakers zijn die het volume van je amp zo dramatisch kunnen veranderen dat het van een stadiumrocker een tamme kroegtijger maakt.
    Bonamassa zet plexiplaten voor zijn amps, anderen hun boxen onder de stage.
    Moet je ook maar willen.
    Ik vind het van alle kanten handiger dan met een klein ampje te verschijnen. Moet dan wel van te voren even uitvinden hoe de locatie eruit ziet.

    Ik geloof dat o.a. Eminence een speaker heeft waar je het magnetisch veld van kan veranderen, een ingebouwde volumeknop.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 10 juni 2022 om 23:21
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top