Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard Speaker out op combo maken

    Misschien een domme vraag maar ik heb een combo gitaarversterker waar ik graag een speaker cabinet aan wil hangen. Helaas heeft mijn versterker geen speaker out. Is het ook mogelijk om een 'speaker out' te creëren vanuit mijn combo?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard Speaker out op combo maken

    Dat kan ongetwijfeld, maar check wel ff of jouw amp kan omgaan met de gewijzigde impedantie. Als je de speaker parallel aansluit, halveert deze, waardoor je de eindbuizen zult overbelasten. Afhankelijk van de buizen kan dat langer of minder lang goed gaan. Serieel schakelen verdubbelt de impedantie en zal je eind trafo overbelasten. Als die laatste door brandt, gaat het je wel wat kosten.

    <EDIT> ik ga ervan uit dat je een buizen versterker hebt. Bij een transistor versterker kun je het wel aardig bont maken met mismatchen van speakers en versterker.
    Laatst gewijzigd door LRS; 9 juni 2022 om 10:49

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Of je neemt een jackuitgang die "schakelt" tussen interne speaker òf extern cabinet.
    Dan moet je dezelfde impedantie aanhouden.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Ik zou een jack-chassis deel monteren, daar de speakerdraad op aansluiten, en een jack-plug solderen aan de draad naar de interne speaker. Je kunt dan wisselen van speaker. Daarvoor moet het chassis uit de combo gehaald worden, kun je gelijk bekijken of er misschien meerder taps op de uitgangstrafo zitten. Dan zou je eventueel de interne speaker gelijktijdig kunnen gebruiken.
    Welke versterker is 't?

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Ik zou een jack-chassis deel monteren, daar de speakerdraad op aansluiten, en een jack-plug solderen aan de draad naar de interne speaker. Je kunt dan wisselen van speaker. Daarvoor moet het chassis uit de combo gehaald worden, kun je gelijk bekijken of er misschien meerder taps op de uitgangstrafo zitten. Dan zou je eventueel de interne speaker gelijktijdig kunnen gebruiken.
    Welke versterker is 't?
    Het gaat om de Blackstar Silverline Special 50 Watt.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Heeft een 4 ohm luidspreker, kun je ws. niet combineren. Uitgangsimpedantie van de versterker zal 4 ohm zijn, moet je bij een transistorversterker niet onder gaan zitten.
    Wat wel kan is een jack chassisdeel monteren en wisselen van luidspreker.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Heeft een 4 ohm luidspreker, kun je ws. niet combineren. Uitgangsimpedantie van de versterker zal 4 ohm zijn, moet je bij een transistorversterker niet onder gaan zitten.
    Wat wel kan is een jack chassisdeel monteren en wisselen van luidspreker.
    Okee dankje, ik denk dat deze dan retour gaat en ik de Silverline top van 100 watt ga bestellen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Het is me niet helemaal duidelijk of je beide speakers tegelijk wil gebruiken. Als dat zo is kun je dat rustig doen. Maak een jack chassisdeel en sluit dat zo aan dat bij gebruik van een externe cab deze in serie komt te staan met de interne speaker. Eitje hoor.

    Voor een 100w amp geldt hetzelfde trouwens.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top