Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juli 2011
    Locatie
    Oosterhout
    Berichten
    158

    Standaard geen Groove tubes meer?

    Ik wil mijn 6l6 buizen vervangen van een Fender Hot rod deluxe 3, bij voorkeur het originele geplaatste merk en type : Groove Tubes GT-6L6-R maar ik kan ze nergens vinden?
    Bestaat dit merk niet meer?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Groove tubes matchte power tubes van brands in een tijd dat merken dat zelf niet deden maar volgens mij is matching nu redelijk gemeengoed geworden dus dat maakt GT redelijk overbodig.

    Er zijn w
    el meer voorbeelden te bedenken van bedrijfjes die producten van anderen "upgraden" en als dat een succesvol verdienmodel is zal het merk die service uitbesteden of zelf aanbieden, zo gaan die dingen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Hier een lijstje van de originele door Groove Tubes brand labeled.

    Groove Tubes bestaat overigens nog, maar wellicht kun je ze niet meer in Europa krijgen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dorrus Bekijk bericht
    Ik wil mijn 6l6 buizen vervangen van een Fender Hot rod deluxe 3, bij voorkeur het originele geplaatste merk en type : Groove Tubes GT-6L6-R maar ik kan ze nergens vinden?
    Bestaat dit merk niet meer?
    Fender gebruikt kleur coderingen voor de power tubes die ze van Groove Tubes betrekken. Zoals hierboven reeds aangegeven; GT re-labelt buizen van andere fabrikanten, ze maken ze niet zelf. Met de kleuren (blauw-wit-rood) geven ze een bandbreedte aan. Waar het op neerkomt is dat als je dezelfde kleur gecodeerde buis gebruikt, als wat er reeds in zit, dan valt ‘ ie in dezelfde bandbreedte qua ruststroom instelling en zou je em niet hoeven te biassen. Tot zo ver de theorie. In de praktijk: stel je hebt een setje witte 6L6-en, maar strikt gezien zitten ze aan de bovenkant van de bandbreedte, dan zou je met een rode set die aan de onderkant van de bandbreedte zit eigenlijk beter af zijn dan dat je een andere witte set scoort maar die blijkt eigenlijk aan de onderzijde van het witte spectrum te zitten. Maw biassen is altijd beter. En op jouw Fender Hotrod uit Mexico zit een bias pot en meetpunt.

    Lang verhaal kort:
    1) koop GT tubes van dezelfde kleur en 1:1 vervangen en fingers crossed dat het goed genoeg in de buurt zit, of
    2) koop de buis welke je het beste bij jouw sound past, regel de bias met je multimeter af op de gewenste ruststroom, of
    3) breng je amp naar je favoriete amp-mannetje en laat een professional het voor je regelen. Kost een beetje meer, maar je doet er vervolgens toch gewoon weer jaren mee.

    Ps als je nog niet eerder een buizenversterker hebt geopend, begin dan uit veiligheidsoverwegingen niet aan optie 2. Je komt dan bij vrij toegankelijke condensatoren welke dodelijk hoge spanning hebben opgeslagen. Van 500V knap je niet op.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Mooie uitleg.
    Toch zou ik optie 2 overwegen. Een beetje oppassen idd want zo'n schok is niet prettig, maar zonder hartritme stoornissen overleef je het waarschijnlijk wel, nogmaals opletten.
    Voordeel is dat je kunt afstellen op gehoor. Hoewel de verschillen moeilijk hoorbaar zijn in eerste instantie, zal je na een tijdje spelen wel degelijk het verschil horen tussen de uitersten 'koud en hard' en 'warm en zacht'. Subjectieve termen, direct en minder direct zou je het ook kunnen noemen.
    Persoonlijke voorkeur.
    Het mooist is als je iemand hebt die de pot verstelt terwijl je speelt, kun je op gelijke afstand makkelijker het verschil horen.
    En de maximale ruststroom respecteren, zal wel al rekening mee gehouden zijn bij de dimensionering (bereik) van de instel mogelijkheden, maar als ie te heet staat slijten de buizen extreem snel.
    Dit alles op hoog vermogen. Als je dit allemaal niet ziet zitten, stel 'm dan in op een mooi gemiddelde van 60% van de maximale dissipatie van de buizen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LRS Bekijk bericht
    Fender gebruikt kleur coderingen voor de power tubes die ze van Groove Tubes betrekken. .
    Kleurcodes kende ik niet,

    In de begintijd van GT werkte Aspen Pitman met cijfers van 1 tm 10
    zijn gedachte was, eerst je amp biassen voor zijn optimale performance en daar de buizen bij zoeken die daar het dichts bij komen en vervolgens kan je die buizen nog fijn afstellen door balancing act/ static conducting matching,
    dat is wat ik er aan kennis van overgehouden heb
    Hoe meer kennis je opdoet hoe meer je beseft dat je er zelf van af moet blijven.

    Ik was vooral geïnteresseerd in zijn amps, die klonken verdomd goed.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juli 2011
    Locatie
    Oosterhout
    Berichten
    158

    Standaard

    Dank jullie voor de antwoorden. Ik heb (dacht ik )voldoende kennis en ervaring om de buizen te biassen, ik vond de groove tubes lekker klinken en zou ze daarom graag vervangen voor hetzelfde merk en type. Een enkel setje had ik nog liggen en deze zitten er inmiddels in. Echter wel aan de koude kant ge-biased om de levensduur te verlengen nu blijkt dat een nieuwe set niet meer verkrijgbaar is...
    Maar goed, ik heb nog een bak vol gebruikte buizen liggen dus misschien kan ik nog een leuk setje matchen.
    Misschien maakt het ook niet zo'n verschil werk merk ik neem. Ik heb wel begrepen dat ook veel buizen uit Rusland - door de oorlog, ook niet meer geimporteerd worden?
    Enkele jaren terug verkocht ik mijn Anniversary Bogner Shiva (mede ) omdat ik die echt geweldig vond klinken met C-winged Svetlana el34's en deze ook niet meer te verkrijgen waren. Geklooi met die buizen ook altijd
    Laatst gewijzigd door dorrus; 25 mei 2022 om 16:48

  8. #8

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Dacht dat Groove Tubes destijds ook was verkocht aan een groter bedrijf (Fender?) en niet meer zelfstandig is?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    In 2008 ja, toen leefde Aspen Pittman nog.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top