Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1

    Standaard Bluegrass muziek gezocht

    Nu ik begonnen ben met Bluegrass (Mandoline en Resonator beginner niveau) ben ik op zoek naar muziek stukjes waar de noten voor bijvoorbeeld mandoline of viool, tekst samen en met de akkoorden (Schema's) op staan.

    Nu kan ik vaak wel tekst met de akkoorden ertussen terug vinden maar als het nummer niet echt in je systeem/gehoor zit vind ik heb best lastig om het te spelen.
    Er zijn ook zoveel verschillende uitvoeringen en dat maakt het ook niet makkelijker.

    Zijn er boeken, Fakebook, die te adviseren of te downloaden zijn?
    Nu hoeft het niet allemaal voor niks maar online een boek kopen terwijl je niet de inhoud kan beoordelen is ook weer zo iets.

    Alvast bedankt

    Rob

    p.s.
    ook al ik deze vraag beter ergens anders kan vragen verneem ik dit graag.
    Laatst gewijzigd door Gather38; 3 mei 2022 om 16:41

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Thumbs up

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gather38 Bekijk bericht
    Nu ik begonnen ben met Bluegrass (Mandoline en Resonator beginner niveau) ben ik op zoek naar muziek stukjes waar de noten voor bijvoorbeeld mandoline of viool, tekst samen en met de akkoorden (Schema's) op staan.

    Nu kan ik vaak wel tekst met de akkoorden ertussen terug vinden maar als het nummer niet echt in je systeem/gehoor zit vind ik heb best lastig om het te spelen.
    Er zijn ook zoveel verschillende uitvoeringen en dat maakt het ook niet makkelijker.

    Zijn er boeken, Fakebook, die te adviseren of te downloaden zijn?
    Nu hoeft het niet allemaal voor niks maar online een boek kopen terwijl je niet de inhoud kan beoordelen is ook weer zo iets.

    Alvast bedankt

    Rob

    p.s.
    ook al ik deze vraag beter ergens anders kan vragen verneem ik dit graag.
    Nee, je zit wel ongeveer -om niet te zeggen: precies- goed.
    Laat Bluegrass nou toevallig net mijn 'core business' zijn.
    De definitie van Bluegrass is tegenwoordig zo ontzettend breed dat het soms lastig is te bepalen, wat men met die term bedoelt.
    Geef dus eens wat voorbeelden van de stukken die je zou willen leren.
    Dan wil ik wel eens kijken of ik daar iets mee kan.
    Ik hoop dat je nog even geduld kunt hebben, want ik zit nu in de voorbereiding naar het eerste optreden sinds Covid alles lam legde.
    Over ruim 3 weken is er weer een Bluegrass festival in Nederland en daar loopt ook half Bluegrassend Nederland in het wild rond.

    De bedoeling is dat daar ook workshops zullen zijn, al weet ik op dit moment nog niet waar (en: of) mijn banjo workshop zal zijn. Geen idee of er ook mandoline en dobro in het aanbod zitten.
    Er zijn tijden geweest dat ik op een festival 3 workshops deed, of 3 dagen lang 1:1 lessen verzorgde, maar die energie is wel een beetje weg...
    2 jaar Covid isolatie laat zijn sporen na (of is het gewoon ouderdom?).

    Op zich kun je van blad (boeken) zeker het nodige opsteken, maar daarvoor is het wel nodig te weten hoe het klinkt. Kortom, eerst helder krijgen welke stukken je zoekt. Bluegrass is in de eerste plaats een 'monkey see (& hear?), monkey do' gebeuren....

    Ik speel zelf al weer een tijdje Bluegrass en heb zo langzamerhand alle instrumenten wel min of meer uitgeprobeerd.
    Een voorbeeld van wat je met zelfstudie kunt bereiken (wel Bluegrass instrumenten, maar toch geen Bluegrass ):
    Deze parodie heb ik ooit gemaakt voor een GN topic.
    Laatst gewijzigd door RB-1; 4 mei 2022 om 20:01
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  3. #3

    Standaard Bluegrass groeit

    Ik heb in het verleden stukjes gezien als dit:


    Dat komt uit een boekje.

    Voor mij hoeven die tabs niet, maar akkoorden schema is duidelijk en je kan vrij snel lezen hoe het nummer ongeveer gaat.
    Loopje kan je een paar keer doorlopen en dan snap je de strekking wel.

    Ewob trekt wel, maar helaas heb ik dan andere verplichtingen en mijn gras is nog te groen藍
    Laatst gewijzigd door Gather38; 5 mei 2022 om 14:44 Reden: ewow moest EWOB zijn

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Cool

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gather38 Bekijk bericht
    Ik heb in het verleden stukjes gezien als dit:


    Dat komt uit een boekje.

    Voor mij hoeven die tabs niet, maar akkoorden schema is duidelijk en je kan vrij snel lezen hoe het nummer ongeveer gaat.
    Loopje kan je een paar keer doorlopen en dan snap je de strekking wel.
    Ik denk dat jij onder 'Bluegrass spelen' (nu nog ) iets anders verstaat dan ik.
    Begrijp me goed, niet alles hoeft supervirtuoos, liever niet zelfs.
    Maar tenzij je een supertalent bent, dat alles op het gehoor uitzoekt, krijg je Bluegrass echt niet in je vingers met alleen een akkoordenschema en wat tekst. Ja, mensen die vanaf hun vroegste jeugd deze muziek om zich heen hadden, die wel.

    Een goede (transparante) geluidsopname en juist een nauwkeurige tab helpen je daarentegen wel op weg.
    Als je met mandoline en/of Dobro aan de gang wilt dan is mijn eerste suggestie je te verdiepen in het werk van Bill Monroe (de grondlegger van Bluegrass) en/of Josh Graves (speelde met Flatt & Scruggs).
    Als je me een PM stuurt met je email adres, dan krijg je van mij een tab plus geluidsfragment van een mandolinesolo, dan kun je zien en horen hoe je Bluegrassmandoline zou kunnen spelen, en het ook proberen,
    De truc zit 'm in het in superslowmotion instuderen van kleine stukjes per keer.
    Dynamiek en ritme zijn daarbij minstens zo belangrijk als welke toonhoogte de noten hebben die je speelt.
    Nou, ik merk het wel.
    Soms ben ik even een dag of wat weg van het forum, maar meestal geef ik binnen een week toch wel een reactie...

    Ewob trekt wel, maar helaas heb ik dan andere verplichtingen en mijn gras is nog te groen藍
    Dit is zelfs voor mij te cryptisch...
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    EWOB.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Ik denk dat jij onder 'Bluegrass spelen' (nu nog ) iets anders verstaat dan ik.
    Begrijp me goed, niet alles hoeft supervirtuoos, liever niet zelfs.
    Maar tenzij je een supertalent bent, dat alles op het gehoor uitzoekt, krijg je Bluegrass echt niet in je vingers met alleen een akkoordenschema en wat tekst. Ja, mensen die vanaf hun vroegste jeugd deze muziek om zich heen hadden, die wel.
    Je hebt gelijk, maar soms probeer ik een “short cut”, en om een nieuw nummer mee te spelen is het voor even een begin.

    Ik heb je een mailtje gestuurd met wat meer info, komt tijd komt raad .

    P.s.
    EWOB
    https://ewob.eu/ewob/ European world of bluegrass, binnen kort in de buurt van Barneveld !

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top