Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard Pedalen in effectsloops

    Ik heb nooit erg veel effecten gebruikt en heb dus niet veel ervaring met effectsloops en effecten. SInds ik niet meer in een band speel richt ik me meer op thuis opnemen en via de pc spelen. Ik heb een Laney IRT Studio, Marshall DSL20 en een Gurus 1959 Double Decker. De versterkers gaan via een Captor 8 en een Cab M de geluidskaart in, de Gurus gaat rechtstreeks de Saffire in omdat de Gurus om een of andere reden niet zo lekker met de ingang van de Cab M samen gaat, vooral het eerste kanaal van de Gurus heeft blijkbaar teveel dynamiek voor de ingang van de Cab M.


    Anyway, ik heb een EBS ReTracer delay en een TC Electronic Ditto Looper die ik in de fx-loop van de amps plaats. ReTracer eerst en daarna de Ditto zodat ik bij het loopen de optie heb om de delay uit te zetten maar het delay signaal van opgenomen loops mee opgenomen is en dus hoorbaar blijft.


    Ik zit nu te kijken naar een reverb pedaal, denk aan de Flamma FS02. Ik wil graag een idee hebben of dat pedaal er goed tussen past qua impedantie en funktioneren. Verder vraag ik me af hoe dat zit met wat ik al heb. Ik heb mijn ervaringen met deze spullen opgetekend samen met wat ik aan specs kon vinden:


    EBS ReTracer delay:

    • Gegevens:
      • Nominal Levels: - 8 dBv
      • Maxium Input and Output Levels: +12 dBv
      • Input Impedance: 900 kohms stereo / 450 kohms mono
      • Output Impedance: < 100 ohms
    TC Electronics Ditto Looper:

    • Gegevens:
      • Input Impedance= 1 Mohm
      • Output Impedance = 100 Ohm
    Laney IRT Studio:

    • Gegevens:
      • FX-loop: 0dB, -10dB, bypass
      • ReTracer werkt het beste met de loop op de -10dB stand, op 0dB overstuurt de ingang van de ReTracer en het geluid wordt dan wolliger
    Gurus 1959 Double Decker:

    • Gegevens:
      • Send Impedance: <100K Ohm
      • Return Impedance: <100K Ohm
      • FX Loop: 0dB
      • Output Impedance: <100K Ohm
      • D.I.Out Impedance: <47K Ohm
      • D.I.Out zonder speakersim: +4dB
    • ReTracer in de fx-loop lijkt dicht te slaan met verminderde dynamiek
    • ReTracer tussen de normale uitgang (dus niet de DI) en de geluidskaart werkt beter, wel iets vervorming
    • ReTracer tussen de de DI en de geluidskaart werkt nog beter, nauwelijks (geen?) vervorming
    Marshall DSL20HR:

    • Geen specs fx-loop
    • Werkt goed met de ReTracer


    Flamma FS02 reverb:

    • Gegevens:
      • Input: Impedance value 4.7M ohms
      • Output: Impedance value 100 ohms


    Mijn vraag is, kan iemand me uitleggen waarom de effecten minder goed functioneren in de loop van de Gurus? Hoe hangen mijn ervaringen samen met de specificaties die ik heb kunnen vinden? Ik weet dat het uiteindelijk een kwestie blijft van uitproberen maar zou hier ook graag wat meer van snappen. Mijn ocd trekt het slecht dat ik er geen vat op heb en dat beinvloedt mijn speelplezier Een link naar goede en begrijpelijke informatie zou ook al mooi zijn. Bij voorbaat dank.
    Laatst gewijzigd door Rinze; 1 mei 2022 om 11:15
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Hmm. Heb net de Gurus DD nog even zonder effecten, dus direct in de Saffire geprobeerd en de conclusie moet toch zijn dat dat beter klinkt, helderder, directer en geen "vreemde" vervorming. Misschien alle opties nog eens checken en dan opnemen. Ben er eerst wel weer flauw van. Mooi weer dus ik ga een eind fietsen.
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  3. #3

    Standaard

    De EBS delay is waarschijnlijk volledig digitaal waarbij het volledige signaal (ook het directe signaal) digitaal wordt verwerkt.

    De effectloop van je gurus moet daarom bij normaal gebruik op 'serial' staan. Mooier is om de parallel setting te gebruiken, maar dan moet de EBS een 'kill dry' optie hebben. Er gaat dan geen direct signaal meer door de EBS delay.

    Als je de parallel setting van de loop gebruikt zonder 'kill dry' van de EBS dan wordt het directe signaal van de gurus gemengd met het directe signaal van de EBS. Deze signalen zijn (omdat het in de EBS digitaal is gemaakt) niet gelijk en het samenvoegen geeft daarom vervorming.

    Daarnaast bepaalt de volume setting van de preamp hoe veel signaal er naar je effecten gaat. De effectloop zit helemaal aan het eind van de preamp na de volumeknoppen. Als het overstuurd moet je het volume verlagen.

    Ik heb een gurus gehad en die werkte prima met Boss pedaaltjes in de loop, dus bij jou zou het ook moeten werken lijkt me.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    De EBS delay is waarschijnlijk volledig digitaal waarbij het volledige signaal (ook het directe signaal) digitaal wordt verwerkt.

    De effectloop van je gurus moet daarom bij normaal gebruik op 'serial' staan. Mooier is om de parallel setting te gebruiken, maar dan moet de EBS een 'kill dry' optie hebben. Er gaat dan geen direct signaal meer door de EBS delay.

    Als je de parallel setting van de loop gebruikt zonder 'kill dry' van de EBS dan wordt het directe signaal van de gurus gemengd met het directe signaal van de EBS. Deze signalen zijn (omdat het in de EBS digitaal is gemaakt) niet gelijk en het samenvoegen geeft daarom vervorming.

    Daarnaast bepaalt de volume setting van de preamp hoe veel signaal er naar je effecten gaat. De effectloop zit helemaal aan het eind van de preamp na de volumeknoppen. Als het overstuurd moet je het volume verlagen.

    Ik heb een gurus gehad en die werkte prima met Boss pedaaltjes in de loop, dus bij jou zou het ook moeten werken lijkt me.
    Thnx, denk dat het deels inderdaad het volume is. De loop gebruik ik gewoon serieel, de EBS lijkt nogal gevoelig voor hoe en waar hij aangesloten wordt. Omdat het lastig vergelijken is doordat er steeds even tussen zit door het opnieuw aansluiten ga ik denk ik eens wat proefopnames maken van alle aansluitmogelijkheden. Ik ben benieuwd.

    Ik kan in de Retracer wel het droge signaal op 0 zetten, weet eigenlijk niet hoe dat precies zit. Het is een vrij uitgebreid apparaat dat heel simpel kan werken maar waarmee je ook dieper in de menu's kunt duiken om veel met in te stellen. Zal ook daar nog eens naar kijken, de gebruiksaanwijzing van de EBS blijkt helaas niet uit in volledigheid en duidelijkheid.

    Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Rinze; 4 mei 2022 om 16:33
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top