Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard harmonizer instellen

    Hoi,
    Ik heb wat wat problemen met het instellen van mijn harmonizer quintessence.
    Mijn theoretische kennis is niet zo toereikend, en ik vermoed dat ik dat nu wel nodig heb.
    Ik probeer een twin stukje te maken en het is denk ik in een frygische ladder.
    Mijn quintessence heeft een stand PH(=frygisch) maar wat ik ook probeer het klinkt niet zo als ik het zelf dubbel opneem op de pc.
    Stand 5th komt nog het dichtste bij, maar een enkele noot klopt niet.
    Vraag is of er een duidelijke uitleg is te vinden is, waar ik mijn quintessence op moet zetten om twin harmonies te krijgen.
    Op Youtube zie de bomen door het bos niet meer.

  2. #2

    Standaard

    Het is altijd lastig om een goed antwoord te geven op een ingewikkelde vraag. Maar wellicht kan wat basiskennis helpen. Mocht ik daarbij een fout maken; @all feel free to correct me ;-)

    De meeste harmonische toonladders zijn gebaseerd op westerse kerk toonladders. Dat is het meest eenvoudig te zien op een piano. Iedere toonladder kan hierbij eenvoudig gespeeld worden door alleen op de witte toetsen te blijven. De meest gangbare is natuurlijk de C (Ionian) die als volgt loopt: C-D-E-F-G-A-B-C met intervals (1-1-1/2-1-1-1-1/2) waarbij een 1/2 stap 1 semitoon voorstelt en een 1 stop dus 2 semitonen. Het is een majeur (vrolijke) toonladder. Wil je mineur dan moet je de A (Aeolian) gebruiken. De Frygische toonladder begint bijvoorbeeld in E: E-F-G-A-B-C-D-E (1/2-1-1-1-1/2-1-1) en dat is een mineur toonladder. Zoals je ziet, zijn de intervallen per type toonladder dus anders waardoor je heel snel een foutje kunt maken bij het instellen van je harmonizer.

    Daarnaast is er ook een verschil tussen een harmonizer en een pitch shifter. Het principe is dat je een interval in semitonen instelt (bijvoorbeeld 3) waardoor er een harmonie van 2 tonen ontstaat (de toon die je speelt en de gekozen interval toon). Een pitch shifter doet dat letterlijk (altijd 3 semitonen). De harmonizer doet dat iets intelligenter door de dichtstbijzijnde toon te kiezen die in de gekozen toonladder valt.

    Tot zover de theorie. Je zou jezelf dus moeten concentreren op een goede analyse van de melodie die je wilt gaan spelen. Dus zoek naar de grondtoon, de tussenliggende intervallen en of het mineur or majeur betreft.

    Als je dat weet kun je er de juiste toonladder bijzoeken. Als je die hebt gevonden hoef je alleen nog maar het interval (aantal semitones) in te stellen.

    Veel succes!
    Laatst gewijzigd door tnijland; 10 april 2022 om 20:11

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Het kan ook nog zomaar zijn dat er een noot niet in een ladder valt die de quintessence standaard kent. Wellicht kun je dan naar een custom scale instelling uitwijken.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Het kan ook nog zomaar zijn dat er een noot niet in een ladder valt die de quintessence standaard kent. Wellicht kun je dan naar een custom scale instelling uitwijken.
    Bedankt voor de tip Dennis. @nak: Let er op dat het muziekstuk inderdaad binnen de tonen van de toonladdder past en dat je niet meerdere toonladders hebt waardoor de harmonizer maar voor een deel van het muziekstuk werkt.
    Laatst gewijzigd door tnijland; 10 april 2022 om 21:29

  5. #5

    Standaard

    Bedankt voor de tip Dennis. @nak: Let er op dat het muziekstuk inderdaad binnen de tonen van de toonladdder past en dat je niet meerdere toonladders hebt waardoor de harmonizer maar voor een deel van het muziekstuk werkt.
    Ik ben bang dat dit best wel eens het geval kan zijn.
    Ik ga me eerst maar eens wat meer verdiepen in de theorie van toonladders.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Praktische toepassing van harmonizers is eigenlijk beperkt en erg ingewikkeled. Beter twee of drie keer een partij inspelen of met tweede gitarist samenspelen (leuker, muzikaler etc). Heb er eentje gehad (van Digitech) maar snel weer verkocht.

  7. #7

    Standaard

    het is me uiteindelijk op 1 noot na bijna gelukt.
    Via een scale finder op internet bleef maar 1 mogelijkheid over n.l een E harmonic minor.
    Mijn quintessence kon ik via de toneprint app hierop krijgen.
    Heb mijn solostukkies opgenomen met de dubbel op de 3th.
    Maar ik speel in dat stukkie 2x een B en daar maakt E harmonic minor een D# van.
    Maar bij de tweede B moet de B gek genoeg naar een D, en niet naar een D#, anders klinkt het voor geen meter.
    Dat gaat helaas niet worden live.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ja dat hangt er dus vanaf of het V akkoord mineur of dominant is. In klassiek vaak dominant maar soms ook niet, je kunt in een nummer natuurlijk zelf bepalen welk akkoord waar het best klinkt en als je de toonsoort uitgaat dan ben je met een geprogrammeerde harmonizer dus de pineut.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top