Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 44

Discussie: Klein project.

  1. #1

    Standaard Klein project.

    Er was een virus, er was een grote verbouwing en er was een vergeten wachtwoord. Redenen genoeg dus om hier enkel nog als anonieme bezoeker langs te komen.



    Terwijl ik reeds een tijdje met een klein project bezig ben.



    Onlangs geprobeerd om hier nog eens in te loggen, maar het lukte echt niet. Ook niet via de 'forgotten your password?' link van Gitaarnet..



    Een paar keer getwijfeld om een nieuwe account aan te maken, maar kijk, zonet lichtte er nog een vergeten wachtwoord op in mijn hoofd: ************!



    En dus: foto's van dit klein project.



    Klein in de zin van: kleine body. Basis is een Gibson L-30, een vooroorlogse kleine archtop met eenzelfde vorm en afmeting als een L-00.



    Rug en zijden uit esdoorn (hals uit mahonie). Rug is bij een L-30 trouwens uitgevoerd zoals bij een flat top L-00, en werd dus niet 'uitgesneden' zoals bij een reguliere archtop.



    Als bovenblad wil ik echter ook niet aan het snijden gaan, maar een paar stukjes Sitka tot 'archtop' omvormen/klemmen. Ben vrij zeker dat Woml dit ook ooit gedaan heeft, maar weet het hier tot nu toe niet terug te vinden (ook omdat ik mijn account niet kon activeren..)



    En dus een negatieve vorm gesneden uit een stuk multiplex. De verschillende lagen van de plaat geven een goeie indicator hoe het met de vorm gesteld is.



    Redelijk lang nagedacht hoe ik de bracing zou aanpakken.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  2. #2

    Standaard



    En heb het -na een paar testen- zo aangepakt:







    Gelamelleerde balken





    Vlak geschaafd



    En een massieve balk erbovenop gelijmd.



    En hier stopt het dus voorlopig. Balken op vorm geschaafd en gesneden. Wellicht zijn ze nog te zwaar, maar na berekening komt er toch zo'n 20 kilo neerwaartse druk ter hoogte van de brug. Misschien ga ik de balken nog lichter maken, maar even wachten tot bovenblad en zijden verenigd zijn..
    Laatst gewijzigd door loose-fur; 31 maart 2022 om 21:05
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Dat heb ik inderdaad een keer geprobeerd, een bovenblad met gepast geweld in een bolling duwen: Hier.

    In de breedte werkt het prima, maar vooral in de lengte werd het bij mij niet heel erg overtuigend. Niet zoals bij mijn echte archtop, dat je meteen denkt "Wat zit daar een bobbel in!"
    Maar aan de andere kant ook weer niet zoals met een normaal bovenblad, waar wel iets van een curve in zit, maar ook alleen maar als je het weet. Die dingen heten niet voor niks flat top.

    Deze aanpak ziet er veelbelovend uit; met die verschillende laagjes in de lengte kan ik me voorstellen dat het wat minder terugveert als het uit de klemmen komt. Ik ben benieuwd hoe het verder loopt!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  4. #4

    Standaard

    Ik wist dat ik hier ooit een soortgelijk project heb zien passeren, Woml. Zo op foto te zien is de welving ongeveer gelijk aan die van mijn project, een millimeter of 7 hoog? Daar de toets bij een L-30 op het bovenblad rust, en er dus geen sprake is van een 'verhoogde toets', hoeft de welving trouwens niet veel hoger te zijn (heb ik uitgetekend). Anders zou de snaarhoek op de brug ook veel scherper worden dan de gewenste/voorgeschreven 14 graden.

    Ik heb me voor die welving ook een beetje laten leiden door een Manouche (Selmer/maccaferri) gitaar, ook qua vorm en afmetingen van de zangbalken. Bij een Manouche zitten die balken echter niet in langse richting maar dwars op het klankblad, en dus meten ze wat korter, en worden ze qua neerwaartse druk nog ondersteunt door de 'pliage' in het klankblad.

    En toch blijf ik de indruk hebben dat de zangbalken wat aan de zware kant lijken. Of misschien laat ik me wat misleiden door de balken bij een 'echte' archtop, waar de welving echter meestal zowat het dubbele meet?



    En dus na het verlijmen van bovenblad en zijden



    Een primitieve meetopstelling opgezet..



    Zodat we te weten kunnen komen hoe de welving reageert onder de neerwaartse snaardruk.



    Begonnen met één 'broodje' (= een contragewicht van 10 kilo uit de theaterwereld)



    Dat geeft zo te zien een verschil van 0,5 mm.



    Twee broodjes oftewel 20 kilo = is ongeveer gelijk aan de neerwaartse druk die er op terecht zal komen.



    Waardoor de welving een volle millimeter naar beneden gaat.


    Misschien moet ik de 'Manouche' balken dan toch maar behouden?
    Laatst gewijzigd door loose-fur; 2 april 2022 om 15:20
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Oh, ik ben nieuwsgierig hoe dit afloopt.

  6. #6

    Standaard

    "Klein project" noem je dit ?
    Dit is toch wel een project voor een vakman en zo te zien zit jij daar heel dichtbij.
    Ziet er (tot nu toe....) heel solide uit.

    Ik heb er geen, maar ik neem mijn petje diep af.
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Mooi werk. Zeer inspirerend.

    Moet ooit nog eens wat akoestisch gaan bouwen. Maar al die mallen maken dat houd me een beetje tegen…

  8. #8

    Standaard

    Tot nu toe bouwde ik ooit één elektrische plank, Napoje, maar het gaf me niet meteen zin om daar een vervolg aan te breien. Ergens minder voldoening/uitdaging dan bij een akoestische. Trouwens, naar mijn gevoel moet je bij een elektrische net meer mallen gaan bouwen en/of gebruiken, niet?

    En toch kun je dit een klein project noemen, Ernest. Enerzijds letterlijk: een 00-model is niet meteen een grote gitaar. En in figuurlijke zin is de L-30 ook maar een klein stipje in de Gibson geschiedenis; een kleine budget archtop zonder veel toeters en bellen..
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Tot nu toe bouwde ik ooit één elektrische plank En in figuurlijke zin is de L-30 ook maar een klein stipje in de Gibson geschiedenis; een kleine budget archtop zonder veel toeters en bellen..
    toch zit er genoeg werk en denkwerk in want al is het een kleine, de handelingen zijn niet meer bij een grote versie lijkt mij.
    blijf dit heel knap vinden en volg het met bewondering.

  10. #10

    Standaard

    Dank, Hops!



    Hoek van de hals opgemeten



    Want vooraleer ik de kist definitief dichtlijm moeten er wat voorbereidingen genomen worden..



    Bij deze gitaar wil ik immers een afneembare hals



    Eerst en vooral omdat ik niet hou van truss rod covers en die truss rod dus bereikbaar moet zijn via de hiel van de hals



    Ten tweede is het gewoon veel makkelijker om een gitaar af te werken wanneer hals en body van elkaar gescheiden kunnen worden



    Maar omwille van de f-gaten is de truss rod niet bereikbaar via het klankgat



    En is de toegang tot de bout (zichtbaar) via de hiel..

    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top