Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 44

Discussie: Klein project.

  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.785

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leander Bekijk bericht
    Wat een vakman ben je dan als je dit kan maken, in een woord geweldig ��
    Helemaal mee eens! Zit al te denken dat, als dit een ‘klein project’ was, wat een ‘groot project’ dan wel niet moet zijn (er vanuit gaande dat Loose-fur niet bedoelt er dan twintig tegelijk te maken).
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  2. #32

    Standaard



    Na het op vorm maken van de kop van de hals



    en het plaatsen van de frets



    Is het tijd om het ding van een afwerklaag te voorzien (zucht)

    Wanneer ik terugkijk op de twintigtal gitaren die ik tot nu toe gebouwd heb, dan is er eigenlijk geen enkele waarvan ik tevreden ben over het eindresultaat, en dan vooral over de afwerking. Ik bereid me nochtans erg goed voor, met een veelvoud aan proeven en experimenteren, maar het mag niet baten, het instrument ziet er steevast het best uit net vóór het afwerken. Vandaar dat ik al heel vaak gedacht heb om mijn bouwsels voortaan in hun 'natuurlijke fase' te laten.

    Maar reeds bij aanvang van dit project had ik als inspiratie de L-30 in gedachten, in een zwarte uitvoering..



    En daar heb je reeds een eerste obstakel: ik had niet verwacht dat de kunststof binding ook kleurstof zou opnemen (kleur op waterbasis, maar waarschijnlijk ook deels alcohol?). Ik ben niet voorbereid om de binding te schrapen (heb dit ook nog nooit gedaan)..
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    zou mij niks verbazen dat als je het met de uiteindelijke toplaag afwerkt er toch een verfijnde binding zal doen verschijnen.
    tenminste ervan uitgaande dat het hout meer opneemt dan het kunststof.
    vermoed dat ik dat zelf juist heel mooi ga vinden ;-)

  4. #34

    Standaard

    Ik begrijp jouw suggestie, Hops, maar voor die ene/eerste keer dat ik nu gebruik maak van een witte kunststof binding wil ik die dan ook graag ten volle benutten. Het maffe is trouwens wel dat het je niet zal lukken om kunststof bewust een bepaalde kleur te geven, het gebeurd blijkbaar alleen wanneer je het echt Niet wil..



    Intussen een binding schraper gemaakt van een oud ijzerzaagblad en veel filmpjes bekeken over hoe het moet, dat schrapen.



    Zo te zien gaan velen aan de slag met duim en vingers als geleiding, maar een stukje rondhout lijkt me veiliger.



    Werkt goed, maar ik merk dat het toch wel wat oefening vraagt.



    Zo'n geschraapte binding komt er waarschijnlijk beter vanaf wanneer er nog een paar lagen blanke lak overheen gaan, maar zowel qua feel als qua uitzicht hou ik daar niet echt van. En dus staat de kist momenteel in een laag Rubio olie.



    Op foto ziet dit er wat beter uit dan in werkelijkheid, naar mijn gevoel. Maar ik kan er mee leven..
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    mooi project! binding scrapen is vooral tricky als er een primer en aantal kleurlagen opzitten, in principe moet je de binding een fractie laten uitsteken boven het blad om hem dan gelijk te scrapen met de bovenste laklaag. bij stainen is dat makkelijker, geen hoogteverschil, toch goed gelukt hier zo te zien. echt mooi gitaartje.

  6. #36

    Standaard

    Het is alleen een beetje jammer dat ik de binding zo mooi opgeschuurd had -effen met het hout- tot korrel 600, Barno. Er zat zelfs reeds een mooie, zachte glans op, die er nu niet meer op zit. Wie verwacht er nu dat die kunststof zal mee kleuren met een kleur op waterbasis (wellicht schuld van de alcohol die er ook insteekt). Ben bovendien zelfs niet zo tevreden over de zwarte kleur, het zit er niet zo egaal op. En nog wel het ergst van allemaal, achteraf vond ik in een verloren hoek van mijn atelier nog een restje zwarte kleur terug van een eettafel die ik een paar jaar geleden heb gemaakt! Die tafel heeft een mooie egale, diep bruin-zwarte kleur, precies de kleur die ik wou. En het is een kleur op 100 % waterbasis, ik weet alleen niet meer waar ik die vandaan heb.

    De tip om bij een laklaag de binding iets te laten uitsteken, zal ik onthouden, bedankt!
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #37

    Standaard

    Snaren en gitaar moeten nog wat wennen aan elkaar



    Dus erg overtuigend kli(n)kt het nog niet



    Maar misschien vinden ze elkaar nog..
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Snaren en gitaar moeten nog wat wennen aan elkaar



    Dus erg overtuigend kli(n)kt het nog niet



    Maar misschien vinden ze elkaar nog..
    Prachtig geworden!
    paste perfect bij 'the man in black', Johnny Cash


  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Wow!!! Wat een prachtig ding is dat geworden.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    147-c Guitars

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.328

    Standaard

    Prachtig, fijn gitaartje lijkt me.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top