Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: Fender Fat ‘50s

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard Fender Fat ‘50s

    Ik heb een strat met Fender Fat ‘50s pickups. Ik vind ze zeker niet verkeerd klinken. Alleen als ik naar standje 4 schakel (middle-neck) dan klinkt het me te dof, alsof er een deken over het geluid ligt. De andere standen hebben dat minder, maar over het algemeen klinkt de strat een stuk minder helder dan mijn andere strat met Voodoo pickups. Bij de Voodoo pickups maak ik veel gebruik van de tone knop en bij de Fat 50s hoef ik de tone knop nooit te gebruiken.

    Is dit ook de ervaring die jullie met deze pickups hebben? Ik wil even zeker weten of het aan de pickups ligt.

    En nog een vraag: maakt het voor de klank uit of je middelste pickup onder de tone knop zit of niet. Maw klinkt hij opener als hij helemaal niet op de tone knop zit gesoldeerd? Of maakt dat geen enkel verschil?
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ik soldeer de tone pots bij een strat en tele altijd los want dan blijft het helder als je volume terugdraait
    je kan ook een treble bleed ertussen solderen, zelfde effect
    maar met de volume pot open hoor ik geen verschil of er wel of geen tone tussen zit.
    wat ook een bekende mod is is de tone pot voor de neck pickup op de brug pickup zetten
    is ook logischer, sommige strats hebben een piercing hoog op hun brugpup
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ik soldeer de tone pots bij een strat en tele altijd los want dan blijft het helder als je volume terugdraait
    je kan ook een treble bleed ertussen solderen, zelfde effect
    maar met de volume pot open hoor ik geen verschil of er wel of geen tone tussen zit.
    wat ook een bekende mod is is de tone pot voor de neck pickup op de brug pickup zetten
    is ook logischer, sommige strats hebben een piercing hoog op hun brugpup
    Ik heb de 2 tone pots op mijn strats altijd op de brug pickup staan en op de nek pickup, niet op de middelste pickup. Bij de ene strat van de Fat '50s staat de tone knop van de brug pickup ook op de middelste pickup, en die van de nek pickup gewoon op de nek pickup. Daarom vroeg ik me af of dat doffe geluid in standje 4 minder dof zou zijn als ik de tone pot van de middelste pick zou afhalen.

    De middelste pickup en de nek pickup solo klinken minder dof dan standje 4 (middel en nek samen) en dat vind ik gek. Volume knop heb ik bijna altijd helemaal open.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Misschien opnieuw solderen? meer kan ik niet bedenken.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard

    Ik heb eens een beetje geëxperimenteerd met de bedrading van m’n EJ Strat. Die heeft standaard de hals en brug pickup over een tone pot en de middel pickup direct naar de uitgang. Heb de middelste ook eens aan dezelfde tone pot gehangen als de brug. Dan klinkt ie net een fractie donkerder. Zo ook posities 2 en 4. Ik heb em uiteindelijk er weer vanaf gehaald en bedraad zoals Eric Johnson het had bedoeld. Geeft wat meer helderheid en ballen aan alle posities waarmee de middel pickup is geschakeld. Wat je zou kunnen proberen, als je geen tone pot te extreem vindt, is een No Load pot.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LRS Bekijk bericht
    Ik heb eens een beetje geëxperimenteerd met de bedrading van m’n EJ Strat. Die heeft standaard de hals en brug pickup over een tone pot en de middel pickup direct naar de uitgang. Heb de middelste ook eens aan dezelfde tone pot gehangen als de brug. Dan klinkt ie net een fractie donkerder. Zo ook posities 2 en 4. Ik heb em uiteindelijk er weer vanaf gehaald en bedraad zoals Eric Johnson het had bedoeld. Geeft wat meer helderheid en ballen aan alle posities waarmee de middel pickup is geschakeld. Wat je zou kunnen proberen, als je geen tone pot te extreem vindt, is een No Load pot.
    Aha. Dat zou het kunnen verklaren. Dat is eigenlijk wat ik bedoelde dat hij misschien helderder zou kunnen klinken als je hem los van de tone pot maakt. Maar ik wist niet of dat ook echt zo was. Alleen het vage is dat de middel pickup solo (standje 3) niet dof klinkt, maar juist wel lekker. Het is vooral standje 4 dat dof klinkt.

    Het is trouwens een pre-wired Fender slagplaat, dus het zou gek zijn als er wat fout gesoldeerd is denk ik.
    Laatst gewijzigd door apekop; 22 maart 2022 om 09:52
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Hij ligt nu bij de gitaardokter om de middleste pick up los te laten solderen van de tone knop. Ben benieuwd naar het verschil!
    Misschien zit het gewoon in het karakter van de pickups. Dus ik was benieuwd naar de ervaring hier met de Fat '50s, maar dat zijn er kennelijk niet veel?
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    917

    Standaard Fender Fat ‘50s

    Ze zaten in een American Standard Strat die ik ooit had. Het fenomeen wat jij ervaart met verminderde helderheid in de tussenstandjes, heb ik zelf niet gemerkt. Vond ze redelijk ok. Een beetje tussen een traditionele vintage style Strat pickup en een wat hetere Texas Special in. Prima voor een bluesy steil en lichte rock. Ik zou ze niet als aftermarket set kopen om m’n Strat mee te upgraden. Dan zijn er sets die ik fijner vind (zoals de Fat ‘60s: iets heter gewonden nog, zoals de hierboven genoemde Texas Specials, maar dan met Alnico II magneetjes). Ieder z’n ding.
    Laatst gewijzigd door LRS; 28 maart 2022 om 10:19

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LRS Bekijk bericht
    Ik zou ze niet als aftermarket set kopen om m’n Strat mee te upgraden. Dan zijn er sets die ik fijner vind (zoals de Fat ‘60s: iets heter gewonden nog, zoals de hierboven genoemde Texas Specials, maar dan met Alnico II magneetjes). Ieder z’n ding.
    Ik vind de Fat '50s een vrij lage output hebben. Lager dan de Voodoo pickups in mijn andere strat in ieder geval. De Fat '60s ken ik niet. Ik wist niet dat die er ook zijn.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Vergelijking tussen '60s CS en Flat '50s


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top